1

Onderwerp: puzzelplaatje help!

Hallo allemaal

Ik heb een vraagje over het maken van een puzzelplaatje met fondant.
Als ik het plaatje maak, puzzel ik het bij elkaar op een insteekhoesje?
En moet ik dan al zorgen dat alles mooi aan elkaar plakt? Mag je hier water bij gebruiken(dacht het niet he?) hoe lossen julie dit op ?

En hoe kan ik het plaatje dan bewaren(invriezen?
En hoe transporteer je zoiets weer het makkelijkst op je taart, en ook daar moet ik er iets tussen doen zodat het blijft plakken??

Nog een vraag nu ik toch aan het vragen ben haha!!
Het wordt een bob de bouwer, hebben jullie nog tip voor het ruitjes hemd, worden wel erg kleine blokjes, of hebben jullie een andere oplossing?

Groetjes Sandra

2

Re: puzzelplaatje help!

Hier lurk ik ook even mee.

Ik heb net namelijk een plaatje gepuzzeld en dat ging allemaal best. Maar nu het probleem alles aan elkaar plakken (ook gedaan met eetbare lijm) maar nu het spannende moment; komt mijn plaatje ook weer ongeschonden van het insteekhoesje??!!?

Dus hoe doen de andere puzzelaars dit?

ps. Sorry Sandra dat ik je topic ook even misbruik :O

Life is uncertain... do the wud first! ;)

3

Re: puzzelplaatje help!

Als ik puzzel, plak ik niks aan elkaar, ik leg het gewoon tegen elkaar. Meestal bewaar ik de puzzel netjes in plasticfolie ingepakt in een luchtdichte doos. Vlak voor het op de taart plaatsen leg ik het insteekhoesje even in de vriezer, dan gaat het op de taart overhevelen makkelijker (maar het hoeft niet, niet iedereen doet dat). Vaak komt hij er wel in delen af en moet je hem op de taart weer een beetje in elkaar puzzelen.

Het voordeel van vriezen is verder, dat hij door het ontdooien ietsiepietsie vochtig wordt. Dat vocht werkt als lijm dus heb je verder niks nodig; als ie eenmaal ligt blijft ie na een tijdje vanzelf vastzitten. Vries je hem niet in dan is een dun kwastje met een heel klein beetje water genoeg om alles vast te lijmen.

Ik vet het insteekhoesje trouwens tegenwoordig vaak heel licht in met Crisco, dan blijft er gegarandeerd niks aan plakken. Vroeger deed ik dat nooit maar dat lukt ook wel hoor, soms moet je dan een beetje helpen. Een paletmesje (zo'n schildersmesje, klein soort troffeltje. Voor weinig o.a. te koop bij het Kruidvat) is trouwens heel prettig om erbij te hebben, daarmee steek je kleine deeltjes makkelijk los en leg je ze op hun plek.

Nou ik hoop dat jullie hier iets aan hebben...

Succes! Jozien.

PS: O ja, die ruitjes he? Ik heb zo'n hemd nog nooit gemaakt maar ik zou even de zoekfunctie gebruiken. Er zijn er verschillende goede voorbeelden van, van goed kijken leer je ook heel veel!

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!