1

Onderwerp: Wat te doen bij kleverige fondant???

Hallo

Lees regelmatig mee hier, ben zelf echter nog maar een beginner. Bak veel vlaaien en koekjes, maar met decoreren van een taart poeh dat lijkt me moeilijk
Wil echter vol goede moet een bob de bouwer taart maken voor onze zoon zijn 2e verjaardag.
Heb met kerst voor het eerst geoefend met fondant, het kleuren lukt redelijk, maar de fondant blijft plakken. ik heb er toen poedersuiker voor gebruikt, maar ik zie nu in de filmpjes van bekleden, dat alleen de onderkant gepoederd mag??

Hoe lossen jullie dit op?

Hebben jullie nog tips?
Ik wil graag een puzzelplaatje van bob proberen, alleen zilvere kleurstof heb ik niet kunnen krijgen.

groetjes Sandra

Groetjes Sandra

2

Re: Wat te doen bij kleverige fondant???

Ja dat dacht ik ook, maar als het kleverig is kun je met het mengen nog wel poedersuiker erdoorheen doen, wordt het droger.

3

Ik heb ook fondant die erg kleverig blijft. Doe hier tylose doorheen en laat het minimaal 1uur rusten. Dan kan ik het wel goed verwerken.

marleen

4

Ik doe net als Taartje: als het te klevering wordt door (te)veel kleurstof, gewoon extra poedersuiker toevoegen.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5

Mijn fondant (hier van de webshop) is altijd goed te verwerken. Soms word ze
wat kleverig, als dat gebeurd, leg ik het gewoon een half uurtje of iets langer in de koelkast in een afgebonden plastic zakje. Als ze koud is, is ze minder kleverig.

Als je zelf warme handen hebt gaat het ook sneller aan je handen kleven. Ik hou m'n handen af en toe even onder koud stromend water, daarna goed afdrogen en je kunt weer verder.

Andere kant op werkt ook. Als fondant te hard is, en met kneden niet echt veel zachter een paar seconden (ca. 5 tot 8 sec.) in de magnetron, dan is ze wat zachter.
Let wel op dat het dan dus ook wat kleveriger word. Het beste is blijven kneden tot je de juiste elasticiteit hebt.

Stap binnen in een wereld vol taart
http://www.taartwereld.nl  |  http://taartwereld.blogspot.com/