Taartje schreef:Mooi hoor!
Ik vraag me wel altijd af hoe zulke taarten worden aangesneden.
Haha
daar had ik ook nog niet aan gedacht! Maar ik zal het laten weten als ze hem hebben aangesneden.
oei Astrid een how-to. Ik ga het proberen voor je uit te leggen, maar ik heb ook maar gewoon wat gedaan hoor. Nog nooit eerder een tas gemaakt.
Ik heb de site van LV opgezocht en een tas genomen als voorbeeld die redelijk te doen leek. De laptop op het aanrechtblad laten staan tijdens het taart decoreren, dan kan je elke keer even spieken.
Ik heb van het kapsel een stuk van de onderkant afgehaald (dus net niet door de helft). Toen rechtop gezet en naar het fotootje gekeken en een beetje van de zijkanten afgesneden in vorm zeg maar. Ik denk dat je gewoon elke vorm kan doen die je zelf wilt.
1 keer de taart doormidden gedaan en gevuld en vervolgens dus de taart rechtop gezet. Nog wel gestut met (dwars door) chocosticks, want toen begon de taart al te zakken
. Mocht je nou toch een strakkere taart willen dan denk ik dat je cakebeslag moet gebruiken ipv biscuitmix wat ik heb gedaan. Cake is zwaarder en gebruiken ze meestal voor dit soort 3D taarten (alleen ik vergeet dat steeds en kom er te laat achter). En misschien niet vullen, want ongevuld bleef de taart nog wel goed staan. Maar goed, je kunt het ook expres verzakt laten
.
Vervolgens heb ik in 1 keer een lap over de taart gedaan en deze glad gestreken met de handpalmen aan de zijkanten en onderaan. Ik heb de ballina gebruikt en dat scheurt en vouwt altijd bij mij, dus ik zou de volgende keer een andere fondant gebruiken, al is een paar vouwen aan de onderkant niet erg, want dat lijkt dan iets meer op een tas.
Toen ben ik begonnen aan de leerstukjes aan de onderkant en vervolgens de bovenkant (nagenoeg nagemaakt van de foto van LV). De stiksels heb ik met een tool van wilton waarbij een soort stikselroller zit. De hengsels heb ik slap gelaten en aan 1 zijkant gelegd zodat je de symbolen wel ziet aan de voorkant en ook het slot enzo. Het slot en enkele knoopjes heb ik met goud geverfd (eerst geel met bruin marsepein gekleurd en vervolgens met alcohol en goudpoeder (:lol: geen dure cognac gebruiken) goud geverfd.
De symbolen vond ik best lastig. En heb daarvoor de lettertapits gebruikt voor het LV teken. Het tweede symbool dat rondje met een stipje erin, heb ik rondjes uitgestoken en vervolgens in dat rondje een bloempje uitgestoken (officieel is in het rondje een bloemvorm met 4 blaadjes, maar dat heb ik dus niet in huis). Nadat je het symbooltje op de tas plakt, maak je een klein gaatje in het midden en daarin dan een klein stipje. Het derde symbooltje heb ik gemaakt door van de uitgestoken bloemetjes 1 blaadje af te halen en vervolgens de vier blaadjes plat en in een punt te drukken zodat er een stervorm van wordt gemaakt. Als je een kleine steruitsteker hebt kan het ook, maar die had ik niet. Er hoort nog een vierde symbool op de tas, maar die kon ik niet namaken.
Nou ik hoop dat het een beetje duidelijk is en gewoon proberen hoor!
groetjes Marije
De Taartatelier en workshopruimte in Deventer, Zutphen, Apeldoorn en Raalte (Lettele, spanjaardsdijk 92B).
http://www.zoetenzodeventer.nl. en
https://www.facebook.com/ZoetenZoDeventer