1

Onderwerp: bakspray in plaats van crisco

Ik heb eindelijk mijn tafelzeil in huis om mijn taarten zonder scheuren te bekleden, maar ik vind dat fondant er toch wat aan kleeft. Crisco is hier onvindbaar, maar ik dacht dat ik misschien invetspray kan gebruiken? Mag dat of heeft dat toch een smaakje?

2

Re: bakspray in plaats van crisco

Ik heb dat in het begin toen ik nog geen bestelling via de webshop had gedaan wel gedaan hoor. Had toen zelf MMF gemaakt en dat ding prima. Mijn invetspray was wel helemaal plantaardig. En had geen geurtjes ofzo.

3

Ik gebruik altijd bakspray om werkblad, handen en deegroller in te vetten. Ik vind niet dat er een raar smaakje aan de fondant of marsepein komt.

4

je kan ook plantaardig frituurvet gebruiken om je handen of het tafelzeil mee in te smeren. Dat werkt eigenlijk hetzelfde als crisco en voor dat soort gebruik prima.
Van die goedkope blokken frituurvet zijn het.

Mijn website: Presentaart

5

Ik gebruik altijd bakspray en dat gaat prima. Van een eventueel smaakje heb ik nooit wat gemerkt (of gehoord).

www.detaartentantes.nl
Workshops en webshop taartdecoratie. Ook afhalen in Zwolle en Elburg!

6

Bakspray heb ik nog nooit gebruikt maar ik heb trex gekocht in de webshop en dat werkt wel erg fijn vind ik!

Groetjes Petra,
www.taartendecoratie.nl: de winkel voor al je taartspullen vind je in Ridderkerk!

7

Hier ook bakspray. Ik spray er dan echt een piepklein beetje op en smeer dat helemaal uit met een stukje keukenpapier. Dan lijkt het net of er niets meer op zit, maar het werkt dus wel.

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

8

Vandaag geprobeerd en nadat ik eergister mijn fondant bijna bij de benedenbuurman in de tuin heb gegooid, met het zeil erachteraan (geen bakspray dus), ben ik nu zeer tevreden en heb ik d

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

9

Ik heb het ondertussen ook geprobeerd. De eerste keer was het een echte nachtmerrie. De fondant lag wel mooi op de taart, maar bleef wel aan het zeil plakken. Ik had duidelijk de spray niet ruim genoeg gebruikt. Gevolg: de randen kwamen niet los en fondant scheurde in 5 stukken. Ondertussen hing ze wel vol botercreme, dus 700g fondant in de vuilbak :grr:.
Volgende poging wel genoeg bakspray, en toen lukte het wel goed. Ik vind het wel een nadeel dat de fondant toch wat gaat glimmen. En raar maar waar, je kan geen smoother meer gebruiken. Die bleef er aan plakken.

10

Birte schreef:

En raar maar waar, je kan geen smoother meer gebruiken. Die bleef er aan plakken.

Lijkt me een hele aparte en originele decoratie van een taart.........die heb ik hier nog nooit gezien :D :lol: :lol:

Alles goed???? nee 3 fout

11

overigens gebruik ik altijd marsepein en vet nooit mn zeiltje in en pulk altijd gewoon mijn zeiltje eraf
(ik heb ook geen onderburen om ze te bekogelen :D)

12

Ik heb hier nooit last van aan het zeil plakken. Ik heb wel een zwaar zeil liggen en gebruik helemaal niks.

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

13

ik heb ook zwaar zeil liggen, doorzichtig van de ijzerwarenhandel wat je per meter kan kopen

14 Laatst bewerkt door Carina (30-12-2007 11:48)

Ik heb de ervaring dat marsepein altijd makkelijker los komt als fondant. Ik heb nog maar een keer tafelzeil gebruikt, omdat ik een heel grote taart (vond ik dan, 30 cm rond) voor het eerst moest bekleden. Had er niets op gesmeerd, omdat ik niet wilde dat het fondant ging glimmen en mij verzekerd was dat het

Groetjes van Carina
http://www.taartwerk.nl