1

Onderwerp: Zelfgekleurde fondant

Ik heb fondant zelf gekleurd pas geleden, maar het valt me op dat sommige kleuren gewoon wat plakkerig zijn en dat werkt niet fijn.
Bij het blauw wat ik had gekleurd ging het wel goed, zou het kunnen dat ik bij de andere mss iets teveel kleurstof erin heb gedaan?
Dat het te nat is ofzo?

2

Re: Zelfgekleurde fondant

Als je de Wiltongel hebt gebruikt gaat het volgens mij niet extra plakken door de kleurstof, maar je kunt altijd wat extra poedersuiker toevoegen om het minder plakkerig te maken.

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

3

Nou ik heb de kleurstof bij een bakkerij/molen gekocht hier in de buurt.
Maar zijn van verschillende merken. 1 potje van wilton ( zwart ) 2 duitse merken ( wusitta volgens mij, dat zijn rood en blauw ) en 2 van dibro ( geel en groen )

Maar ik wist dus niet dat ik er extra poedersuiker bij kon doen, weet ik dat voor de volgende keer!

4

Ik heb het wel gehad met de kleurgel van wilton dat de fondant op een gegeven moment wat plakkerig begon te worden (in een poging om blauw donkerder te krijgen, maar dat gaat dus niet door meer blauw toe te voegen). En lang kneden om alle kleurstof goed verdeeld te krijgen resulteert bij mij ook soms in plakkerige fondant (waarschijnlijk omdat het gewoon warm wordt in je handen?), maar dan volstaat even laten liggen om wat af te koelen meestal.

Mijn taarten enzo =) *klik*

5

Ja dat merkte ik ook idd, als ik lang kneedde dan begon het te plakken.
Maar ik spoelde dan even mijn handen in koud water en ging na het afdrogen weer verder, hield ook wel.
Maar volgens mij blijft het hoe dan ook een rotklusje haha.

6

Ik had laatst ook erg plakkerige fondant, heel vreemd. Ik haalde het uit het folie en het was vochtig aan de buitenkant :S Ik ga er wel meer poedersuiker door doen, misschien dat dat helpt, ga het in ieder geval snel opmaken. Het was niet heel donker gekleurd, lichtblauw. Weet niet meer welk potje, maar volgens mij heb ik bijna alleen CK.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com