1

Onderwerp: bal bekleden

Hoi,

Voor de kerst wil ik een grote kerstbal op mijn taart maken ( van de ikeabol). Maar hoe bekleed ik het beste een bal zo strak mogelijk? Het lijkt me lastiger dan een gewone taart of vergis ik me hierin?

Alvast bedankt!

2

Re: bal bekleden

ik lees in spanning mee, tot hier toe alleen nog maar halve ballen gemaakt, zo'n hele bal lijkt me enorm moeilijk!

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

3

Ik wil het ook wel graag weten!! Heb net halve bolletjes gebakken met de bedoeling daar kerstballen van te maken. Bij mij kwam dezelfde vraag naar boven!

Lieve taartgroetjes van Annemieke!!!
http://www.mijnalbum.nl/Album=ITO7BKL3

4

Zoals ik het las in een boek van Debby Brown hou je altijd een naad over, natuurlijk. Die strijk je weg met je vingers/kwastje en een beetje water. Misschien heeft iemand er een afbeelding van?

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

5

Nou, hier nog een uitermate nieuwsgierige meelezer! Halve ballen, geen probleem, maar een hele... ik weet het zo net nog niet...(wil hwt natuurlijk wel graag weten :lol: )

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

6

Het is ook niet de gemakkelijkste taart om te bekleden. Zelf werk ik liever met marsepein om de bol te bekleden dan met fondant. De fondant/ marsepein hou ik meestal op een dikte van minimaal 3mm. Ik strijk de fondant/marsepein om de bal heen daar bij trek ik de fondant/marsepein iets omhoog, totdat het mooi glad rond de bal ligt. Dan draai ik de bal om en vouw de fondant/ marsepein naar elkaar toe. Ik knip dan het overschot weg, zodat het netjes ligt. Dan strijk ik net zoalng totdat het zo glad mogelijk is.  Daarna draai ik de bal weer om en strijk de bal glad met mijn handen en een smoother.

Ik hoop dat jullie het begrijpen. Ik vind het gemakkelijker om iets voor te doen dan het schriftelijk uitteleggen.

groetjes Francisca

7

volgens mij hou je geen naad over hoor, de bedoeling is dat die onderaan zit h

8

Misschien zit er in "de ballen van Debbie" wel gewoon een naad! Dat ik daar zelf niet op kwam :D . Als je vervolgens de foto recht van voren neemt zie je die naad nooit! Maar hij zit er wel.
Ja dan is het simpel: gewoon 2 halve ballen en die NA het bekleden tegen elkaar zetten.
Zie je wel dat wij dat ook gewoon kunnen :lol:

Groetjes, Carin

9

We zitten allemnaal heel leuk tegelijk te typen :D
Zodat oa mijn reakties nergens meer op slaan! Die lopen dan ineens achter feiten aan die er v

Groetjes, Carin

10

Debbie bekleed de bal en heeft dan twee zijstukken aan de bal zitten die ze tegen elkaar plakt. daarn snijdt ze de stukken glad tegen de bal af en wrijft dan met haar handen over de bal totdat het glad is. Maar zij heeft de fondant dan minimum 5mm dik, waardoor het veel gemakkelijker is om naden weg te wrijven.

groetjes Francisca

11

Miss wel een domme opmerking hoor. maar als je nu een hele grote plak fondant/marsepein neemt. Daar leg je de bal ik en je gaat net zo strijken als een taart. Zodat alle vouwen eruit zijn. Als je dan bovenaan ben zou je daar je hangertje van kunnen maken. Die bekleden met zilver of goud. En dan heb je toch een mooie ronde bal. Of denk ik nu te simpel

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

12

Jullie mogen me uitlachen, maar ik durf niet meer na het lezen van dit topic. Pfieuw, ik heb nog niet zoveel taarten gemaakt en ben toch bang dat een hele bal met alle beste wil ter wereld nooit netjes gaat worden. Misschien durf ik wel driekwart bal aan, een mooie middenweg, dan zet ik die bal wel op een andere taart.

Bedankt voor het meedenken! En als ik me echt niet kan inhouden dan maak ik met oud en nieuw wel een oliebol als taart...die hoeft tenminste niet zo netjes, hihi.

13

Je kan het wel hoor! Probeer het eens, anders weet je nooit of het nou eens lukt.
Die naad die je overhoudt kan je wegstrijken, volgens mij ook met dunnere fondant. Ik heb net eergister een auto gefabriceerd waarbij 2 dunne plakjes fondant 1 moesten worden, dat is wel redelijk gelukt. Als je het wat nat maakt en wrijft dan wordt je fondant een beetje vloeibaar en droogt als 1 weer op. Moet lukken, test het anders eens met een of andere bal die je dan bekleed.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

14

ok

15

Mijn sneeuwpoppen zijn twee ballen op elkaar gezet. ;)

groetjes Francisca

bij mijn bowling bal heb ik debbies manier genomen.
ze gebruikt die manier ook bij haar bankstel.
de lap er overheen en al het overschot naar twee kanten dan tegen elkaar plakken en wegknippen.
daarna net zolang wrijven tot de naad weg is en ik moet zeggen dat ging vrij snel.
wil de naad echt niet weg dan kun je een beetje fondant verdunnen met water en met het papje de naad dicht schilderen.

Maaaaaaaar Debbie zorgt er wel altijd voor dat er heeeeeel toevallig een decoratie op de naad komt en voila helemaal geen naad meer te bekennen handig he die Debbie!!!!
kijk dat zijn van die truckjes die je echt van de profs moet hebben.

bij de bowlingbal zat er dus een banner over de naad.

succes!

Saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!