1

Onderwerp: Langere baktijd of hogere temperatuur?

Ik vroeg me af wat nou eigenlijk beter is bij het bakken van een cake/biscuit: een langere baktijd aanhouden met lagere temperatuur (bijv 160 graden) of een hogere temperatuur (bijv. 180 graden) met kortere baktijd.
Ik zie op dit forum namelijk dat iedereen zijn cake/biscuit weer anders bakt.
Ik heb het dan niet over de temperatuur opvoeren (dit lukt niet zo goed bij mijn oven), maar puur over bakken op dezelfde temperatuur gedurende de hele baktijd.

Ik heb ook gelezen dat als je bijv. op 180 graden bakt, dat de bovenkant te snel dichtschroeit waardoor de cake/biscuit niet goed kan rijzen. Maar bij weer andere mensen lees ik dat op 180 graden bakken prima gaat. Dus is het geheim dan dat je, ALS je op 180 graden wil bakken, gewoon een kortere baktijd moet aanhouden?
Veel mensen zweren ook bij het opvoeren van de temperatuur in de oven. Maar je moet toch ook mooie cakes/biscuits kunnen bakken zonder de temperatuur op te voeren?

2

Re: Langere baktijd of hogere temperatuur?

Ik mik hem altijd de voorverwarmde oven in en als ik denk, hij is klaar, even prikken. Komt de prikker er schoon uit dan is ie klaar, zo niet, dan nog even 5 minuten. Altijd 180 graden en nooit problemen gehad.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

3

Re: Langere baktijd of hogere temperatuur?

ik bak eerst 10 minuten op 150, dan ga ik naar 175, werkt super.
als hij dan op 175 graden staat en de bovenkant wordt wat aangebrand, dan zak ik terug naar 165, en laat hem iets langer staan.

door eerst op 150 graden te zetten kan het deeg rustig opwarmen en gelijkmatig worden, dan door de 175 graden gaat hij enorm rijzen.

succes!

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010