1

Onderwerp: Welke garde?

Nu ik die bosch heb, moet ik ineens kiezen tussen gardes. Kiezen is niet mijn sterkste punt en ik weet niet welke garde waarvoor te gebruiken. Ik heb zo'n ballon-klopper. Een grote C en een klopper met maar 3 draden en ook niet 3d, maar plat (parachute ipv ballon ;) ). Snappie? In ieder geval degene die ook de bosch hebben van de prijsbokser, welke gebruik je voor de botercreme? Ik gebruik de ballon-klopper voor biscuitmix, maar als ik die voor de botercreme gebruik zit de boter in de klopper vast. Gebruik ik de platte garde dan heb ik het idee dat alles langs de randen van de kom omhoog gaat zitten en wordt het toch nooit zo smeuïg? En waar gebruik je die andere voor, die C-vorm?

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

2

Re: Welke garde?

heuh..............:D

Alles goed???? nee 3 fout

3

ballonnen, C's, parachutes, hebben we het hier echt over een keukenmachine?
:lol:

Ik heb er ook 3 van die bij de kenwood, ik gebruik de garde gewoon voor mix, de platte parachute voor botercreme, en daar wordt hij best luchtig van, alleen schraap ik regelmatig goed de bodem en de randen weer los (zeg maar)
maar zoals het in het boekje staat:
kloper (= parachute) : taarten koekjes vullingen en aardappelpuree (dat ik daar nou niet aan gedacht had)
Garde: eieren, room, beslag, vetloos eiergebak, mousse Niet gebruiken voor zware mengsels
Deeghaad (de C) voor gistmengsels

Alles goed???? nee 3 fout

4

Ik zet eerst de kom met boter op een andere beslagkom met heet water. Dan is de boter lekker zacht (even doorroeren dat niet de helft gesmolten is en de andere helft nog hard) en dan doe ik het gewoon met die draden-garde (de ballon???). Dan wordt -ie heerlijk luchtig en ik heb er (nog) geen problemen mee gehad, en mocht dat wel gebeuren dan hoop ik dat dat snel zo is dat ik nog garantie heb ;) Maar zodra de boter zacht is lukt het wel denk ik, want dan is het niet een zwaar mengsel meer :)

Mijn website: Presentaart

5

Ik heb een kenwood, maar begin met de platte om de boter zacht te mixen, daarna zet ik de draadgarde erop want daar krijg je hele lekkere luchtige creme van.

6 Laatst bewerkt door mascha (15-12-2007 10:38)

Oh ja, ik heb ook een Kennie en geen Bosch :) Maar denk dat ze vergelijkbaar zijn? Alhoewel er een lichte frons op m'n voorhoofd kwam bij 'ballon' en 'parachute' maar ik denk dat ik een idee heb... :)

Mijn website: Presentaart

7

Ballongarde gebruik ik voor biscuit, botercreme, eiwit, slagroom, cupcakebeslag. Eigenlijk alles wat zacht is en luchtig moet worden. Boter kan in het begin wel in de garde gaan zitten. Maar als je gewoon stug doorklopt (zo nu en dan een andere snelheid, dan slaat hij de boter er wel uit) wordt het vanzelf zacht en blijft het niet meer in de garde plakken.
Die platte driekhoek heb ik nog nooit gebruikt. Geloof dat je die gebruikt voor icing. Maar die klop ik vaak met de handmixer of gewoon met de hand, heb vaak maar een klein beetje nodig.
De deeghaak gebruik ik voor de marsmallowfondant.

[b][color=pink][url=http://www.naara.nl]Na

8

Ik heb de Bosch :), ik klop alles met de ballonklopper. Gewoon op de hoogste snelheid en dan zwiept hij de boter er zo uit hoor :Y. Wel laat ik de boter goed zacht worden buiten de koelkast.
De deeghaak (de C) is voor zwaardere degen (zoals brooddeed). De parachute? Geen flauw idee eigenlijk :lol:, voor alles er tussen in?

www.detaartentantes.nl
Workshops en webshop taartdecoratie. Ook afhalen in Zwolle en Elburg!

9

Zie je, jij snapt mijn hoogvliegerspraatje........;)
Mijn boter bleef dus wel zitten, ook bij standje 4, heb het wel zacht laten worden buiten de koelkast. Misschien volgende keer heel eventjes in de magnetron, of in stukjes snijden, misschien dat dat helpt.

10

Gelukt, boter met de ballon klopper alvast in stukjes 'geschraapt' en door de suiker gedaan. Daarna ging het als een speer: standje 4, heerlijk luchtig. Weet niet wat me overkomt, nog nooit zo luchtige botercreme gehad.