1

Onderwerp: Oven temperatuur opvoeren

Hallo,

Ik heb gisteren een witte chocoladetaart gebakken. Ik heb deze taart al een paar keer gebakken. In het recept dat ik gebruik staat dat de taart 20-25 minuten op 180 graden moet. Maar ik heb begrepen dat in boeken etc. vaak uit wordt gegaan van een electrische oven. Ik heb zelf een hetelucht oven (combimagnetron). De allereerste keer heb ik wel gewoon de baktijd en temperatuuur uit het boek aangehouden. De taart was toen nog wat klef en op sommige plekken had hij nog wat vochtige plekken. Dit terwijl de sateprikker er wel droog uit kwam en hij ook terugveerde. De tweede keer had ik het weer op dezelfde manier gedaan en weer hetzelfde probleem.
Gisteren heb ik hem 50 minuten gebakken op 160 graden (ik had gelezen dat heteluchtovens altijd ongeveer 20 graden lager moeten). Toen de sateprikker er droog uit kwam en de taart ook terugveerde heb ik hem eruit gehaald, maar weer had de taart vochtige plekken hier en daar en leek hij iets klef. Andere plekken waren wel weer gewoon droog. Hij is alleen niet zo luchtig.
Nu lees ik hier op het forum dat veel mensen de temperatuur opvoeren in de oven.
Mijn vraag is nu, kan je bij elke heteluchtoven de temperatuur opvoeren tijdens bakken zonder de oven open te maken? Volgens mij moet ik eerst de hele oven weer uitzetten voordat ik een nieuwe temperatuur kan instellen..maar misschien vergis ik me.

Ik wil dat opvoeren graag eens gaan proberen. Maar welke temperaturen raden jullie me dan aan en hoe lang? Ik merk ook dat mijn taart enorm rijst en luchtig lijkt te worden tijdesn het bakken en dan, ook tijdens bakken, weer inzakt tot ongeveer de helft....erg zonde, maar ja zal wel komen omdat mijn oven niet helemaal luchtdicht afsluit ofzo...

Ik ben erg benieuwd naar jullie adviezen!

Groetjes,
Miriam

2

Re: Oven temperatuur opvoeren

Hoe groot was je bakblik ?

Ik heb momenteel een beetje dezelfde problemen...niet met de ronde blikken van 23 cm maar wel met de vierkante van 25 en 28 cm...
Temp opschroeven of niet maakt bij mij geen verschil (heb ook combi-oven) dus heb nu het kapsel van 25x25 ( 9 eieren)een uur in totaal in de oven gehad. Ben benieuwd of hij nu wel door en door gaar is(o ja op 175 graden)

3

Ik heb een ronde sprinvorm van 24 cm gebruikt.

Ik heb net de gebruiksaanwijzing nog eens bekeken van mijn combimagnetron (mocht iemand anders deze ook hebben en de ideale temperatuur/baktijd gevonden hebben ;), het is een: Sharp R-969IN )
En volgens mij kan ik toch wel zonder de deur te openen de temperatuur opvoeren, dus dat ga ik eens proberen. Ik vind verschillende manieren/combinaties van opvoeren op dit forum en het punt is dat niet alle temperaturen die genoemd worden mogelijk zijn op mijn oven. De temperaturen die ik tussen de 100 en 190 graden kan instellen zijn: 100, 130, 160, 180 en 190. Dus op basis van sommige tips zal ik bij mij 10 graden lager of hoger moeten gaan zitten. Ik wilde het volgende eens gaan proberen:
- 15 minuten op 130 graden
- 15 minuten op 160 graden
- 15 minuten op 180 graden

Mocht dit ook niet lukken :D dan wil ik dit proberen:
- 20 minuten op 130 graden
- 25 minuten op 180 graden

Volgens mij gaat dit gewoon een experiment worden totdat het een keer perfect lukt, ha ha :-D.

Ik las ook dat door het opvoeren van de temperatuur bij sommige mensen het rijzen ook een stuk beter ging. Daar hoop ik dus ook op, want nu rijst mijn taart dus heel erg tijdens bakken, maar zakt ook tijdens bakken weer in en uiteindelijk is de taart maar iets dikker dan de laag beslag die ik in de vorm heb gedaan..
Ter informatie, voor het beslag gebruik ik het volgende:
- 3 eieren
- 225 gram bloem
- 115 gram boter
- 175 gram suiker
- 2 theelepels bakpoeder
- en 120 ml slagroom, 120 ml melk en 115 gram gesmolten witte chocolade (deze drie ingredienten worden vermengd en toegevoegd aan het eimengsel.

Groetjes,
Miriam

4

Ik heb ook een hete lucht oven en zet de temperature iets lager dan aangegeven op het recept.
Maar ik gebruik geen sate prikker meer om te testen maar mijn vingers/hand.
Als je iets met je hand of vingers op de cake drukt springt de cake terug als tie gaar is.

groetjes Francisca

5

Ik heb gisteren gekeken (zonder iets in de oven) of het lukt om in mijn combi-magnetron de oventemperatuur op te voeren, maar ik liep tegen het volgende aan:
Als ik de temperatuur wil aanpassen (bijvoorbeeld na 15 minuten van 130 naar 160 graden), dan moet ik eerst de hele oven uitzetten en dan een nieuwe voorverwarm temperatuur instellen. In de tijd dat ik de oven uitzet en de nieuwe temperatuur instel, koelt hij dus af en vrij snel ook.  Als ik bijvoorbeeld 15 minuten op 130, 15 minuten op 160 en 15 minuten op 180 wil bakken dan zou ik het volgende moeten doen:
- Oven voorverwarmen tot 130 graden, dan taart erin 15 minuten.
- Dan na 15 minuten (zonder deur te openen) de oven uitzetten en de nieuwe temperatuur kiezen (160 graden) en weer voorverwaren tot deze temperatuur, dan vanaf het moment dat hij op temperatuur is weer 15 minuten.
- en zo hetzelfde voor de hoogste temperatuur.

Ik kan dus niet naadloos overstappen van de ene naar de andere temperatuur, zonder dat de oven afkoelt. Gaat dit opvoeren bij mij dan werken?

Groetjes,
Miriam

6

hele goede topic, want ik zit met dezelfde vragen, ik heb zelf een Sharp R959slm
en heb eerder nooit met een combi gewerkt dus loop ik ook tegen al deze vragen aan.
Ik lees dus aandachtig mee hoor en hoop op DE DOORSLAGGEVENDE OPLOSSING.

7 Laatst bewerkt door tom poes (11-12-2007 19:59)

Bij mijn combi-magnetron kan ik kiezen: als ik eerst de temperatuur kies en dan de tijd, dan warmt hij voor (en geeft 'ie een piep als 'ie op temperatuur is, deurtje open, taart erin en op start drukken en dan begint 'ie af te tellen), maar als ik eerst de tijd kies en dan de temperatuur dan warmt 'ie niet voor (begint meteen af te tellen, maar het duurt natuurlijk wel even tot 'ie warm is..)

Het probleem van Miriam kan ik dus ook 'ondervangen' door de eerste temperatuur de oven wel voor te verwarmen 130 C, dan de taart erin voor 15 min, dan de volgende 15 min instellen op 160 C (dus eerst tijd dan temp) en daarna idem voor de 180 C. Natuurlijk zal het bij de 2e 2 kwartiertjes een paar minuutjes duren voordat de oven weer doorverwarmd is van 130 naar 160 naar 180 graden, maar de deur hoeft niet open en de oven koelt in ieder geval niet af!

Maar... sorry... bak inmiddels ivm de grootte van de vorm de meeste taartjes in een extra hete lucht oven in de schuur!

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

8

Wat je beschrijft kan mijn combi-magnetron ook: eerst temperatuur instellen dan tijd (dus met voorverwarmen) of eerst tijd en dan temperatuur. En de deur hoeft inderdaad niet open, alleen moet ik dus voor het tweede en derde kwartier eerst de hele oven (het hele apparaat eigenlijk) uitzetten voordat ik een andere temperatuur kan kiezen. Zodra hij namelijk op een bepaalde temperatuur bezig is, kan ik die niet aanpassen (en zodra hij klaar is op een bepaalde temperatuur als de tijd om is, begint ie sowieso automatisch met koelen).
Dus zodra ik de oven uitzet om een andere/nieuwe temperatuur te kiezen, koelt hij heel even af (omdat hij dus even helemaal uit moet, al is het maar enkele seconden). Dus ik vroeg me af of dat tussentijds kort afkoelen een probleem is voor de taart? Dat hij inzakt ofzo? Wat ideaal zou zijn is als ik bijv. eerst op 130 kan bakken en dan VANAF 130 graden, zonder eerst weer onder die 130 te gaan zitten, naar de 160 kan. Maar dat kan mijn oventje dus volgens mij niet :-(...

9

Je oven koelt echt niet noemenswaardig af in de tijd die jij nodig hebt voor het opnieuw instellen van de knopjes toch? Zorg er natuurlijk wel voor dat je direct uit je stoel springt als de 'piep' gaat....

Tot taarts, Yvonne

10

Ik heb het laatste geprobeerd en toen was de oven voorverwarmd op 180 graden, toen heb ik de oven helemaal uitgezet en een nieuwe temperatuur ingesteld (zoals ik het ook zou doen bij het bakken) en toen ik keek hoe warm hij toen was zat hij al op ongeveer 120 graden! Dat afkoelen gaat dus best snel....

11

Dan kan ik jullie wel uit de brand helpen want het is veel logischer en beter voor je taart als je met een AFlopende oven bakt en niet met een OPlopende!
Dat wat je bakt krijgt namelijk een boost en z'n volume aan het begin van het proces en niet aan het eind. Aan het eind is het een kwestie van garen.
Aldus mijn eigenste priv

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

12

Was je oven ook echt 180 graden toen 'ie piepte? Heb je een oventhermometer? Het is toch onmogelijk dat als je de 180 gradenpiep hoort en je stelt alleen even de knopjes opnieuw in, (als je 'langzaam' bent toch nog maar 30 seconde werk...) dat de oven, zonder de deur te openen, al is afgekoeld naar 120 graden?

Tot taarts, Yvonne

13

Ik heb laatst de temperatuur gecontroleerd met een oventhermometer en dat leek gewoon te kloppen, maar misschien dat bij het afkoelen hij gewoon wel de verkeerde temperatuur aangeeft.
Wat mijn oven wel ook expliciet aangeeft op het display als hij klaar is met bakken is " Nu koelen" Dus misschyien dat hij er iets van koele lucht doorheen blaast om zo de boel snel af te koelen en dat hij daarom zo snel kouder wordt?
Op zich is dat heel fijn als je echt niks meer hoeft te bakken daarna..maar met opvoeren van de temperatuur is dat dus wel vervelend...Maar ja ik ga het maar gewoon eens proberen en kijken of mijn cakeje het overleeft :-S.

14

je hebt gelijk miriam wat betreft het afkoelen, er staat ook op de display, NOW COOLING, en koelt het ook erg snel af, heb wel een oventhermometer geprobeerd, maar die geeft geen goede meting aan denk ik, want als de oven 130 aangeeft zegt de thermo pas 60 of zo, terwijl dat ding nieuw is, en de combi ook, dus weet niet waar het aan ligt.
maar ben je er al een beetje uit trouwens, de probleempjes met je combi en het instellen van je temperaturen enz.
hoe is je cake gelukt trouwens..

vertel vertel, wil het graag weten, zit hier ook mee

15

Hoi,

Ik heb ook een heteluchtoven, en gebruik bij het bakken de onder en boventemperatuuur ( dit stond in de gebruiksaanwijzing bij biscuitdeeg, handig zo'n uitgebreid boekje erbij). Daarbij doe ik hem op 160 graden en houdt een iets langere baktijd aan..afgelopen week werd de taart zeer luchtig en nagenoeg niet klef. heb het opvoeren van de temp nog niet geprobeerd maar dat zou bij deze oven wel gaan.

gr. Isabel

16

Ik heb gisteren de cake nogmaals gemaakt en de oventemperatuur opgevoerd van 130 naar 160 naar 180 graden, maar rijzen doet hij nog steeds niet echt. Hij was aan de bovenkant wel mooi recht en glad, maar de randen waren vrij hard.
Het viel me op dat de cake tijdens het bakken ook een stuk minder omhoog kwam dan toen ik er een natte theedoek om heen had gedaan.
Ik heb het idee dat het door het recept komt dat de cake niet goed rijst. In het recept moet je chocolade smelten in 120 ml slagroom en dit voeg je, samen met nog eens 120 ml melk aan het beslag toe. Voor het standaard beslag gebruik ik 115 gram boter, 3 eieren, 225 gram bloem, 2 theelepels bakmeel en 175 gram suiker.

Ik ga maar gewoon eens proberen een standaard cake te bakken met Koopmans cakemeel (waarvan ik veel mensen heb horen zeggen dat dit niet kan mislukken :-)) en dan hopen dat hij wel rijst.....
Wat is trouwens de beste manier om een harde bovenkant en harde randen aan de cake te voorkomen? Voor zover ik heb gelezen op dit forum, kan een cake, als je hem te heet bakt, te snel dichtschroeien aan de randen waardoor er een bol op komt. Maar als je hem dan minder heet bakt, moet hij langer in de oven en dan krijgt hij bij mij dus van die donkere randen en een te donkere bovenkant (vind ik tenminste). Ik wil graag een licht gebruinde, zachte bovenkant en bij mij is hij, als ik hem op 160 graden bak gedurende 75 minuten, vrij donkerbruin, vooral de randen. Is de oplossing om er gewoon gedurende de hele baktijd folie overheen te leggen?

17

Ik zei het al eerder: probeer het eens met een AFlopende oventemp ipv een OPlopende oventemp!
Beide euvels die je beschrijft voorkom je daarmee.

Maar is het zo'n grote cake dan????? Ik voer nooit temperaturen OP dan wel AF. Alleen bij hele grote vormen, verder niet.

Koopmans cakemeel gebruik ik altijd voor cupcakes en die gaat inderdaad altijd goed! Nog nooit mislukt (en dat wil wat zeggen bij mij :D )

Groetjes, Carin

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

18

nou miriam, ik heb al twee cakes gebakken met mijn Sharp, beiden op 160 graden, wel best lang geduurd maar beiden zijn mooi gerezen, en goed gaar van binnen.
Ik had ook wel een bol bovenop, maar goed, wordt wel wat platter als ie op z'n kop gaat natuurlijk.
Ik heb eentje een uur gebakken en de ander ook zo'n 75 min denk ik
maar het is wel goed gegaan naar mijn mening.
Je kunt inderdaad eerst een gewone cakemeel proberen, misschien dat het dan wel goed gaat.