Onderwerp: Oven temperatuur opvoeren
Hallo,
Ik heb gisteren een witte chocoladetaart gebakken. Ik heb deze taart al een paar keer gebakken. In het recept dat ik gebruik staat dat de taart 20-25 minuten op 180 graden moet. Maar ik heb begrepen dat in boeken etc. vaak uit wordt gegaan van een electrische oven. Ik heb zelf een hetelucht oven (combimagnetron). De allereerste keer heb ik wel gewoon de baktijd en temperatuuur uit het boek aangehouden. De taart was toen nog wat klef en op sommige plekken had hij nog wat vochtige plekken. Dit terwijl de sateprikker er wel droog uit kwam en hij ook terugveerde. De tweede keer had ik het weer op dezelfde manier gedaan en weer hetzelfde probleem.
Gisteren heb ik hem 50 minuten gebakken op 160 graden (ik had gelezen dat heteluchtovens altijd ongeveer 20 graden lager moeten). Toen de sateprikker er droog uit kwam en de taart ook terugveerde heb ik hem eruit gehaald, maar weer had de taart vochtige plekken hier en daar en leek hij iets klef. Andere plekken waren wel weer gewoon droog. Hij is alleen niet zo luchtig.
Nu lees ik hier op het forum dat veel mensen de temperatuur opvoeren in de oven.
Mijn vraag is nu, kan je bij elke heteluchtoven de temperatuur opvoeren tijdens bakken zonder de oven open te maken? Volgens mij moet ik eerst de hele oven weer uitzetten voordat ik een nieuwe temperatuur kan instellen..maar misschien vergis ik me.
Ik wil dat opvoeren graag eens gaan proberen. Maar welke temperaturen raden jullie me dan aan en hoe lang? Ik merk ook dat mijn taart enorm rijst en luchtig lijkt te worden tijdesn het bakken en dan, ook tijdens bakken, weer inzakt tot ongeveer de helft....erg zonde, maar ja zal wel komen omdat mijn oven niet helemaal luchtdicht afsluit ofzo...
Ik ben erg benieuwd naar jullie adviezen!
Groetjes,
Miriam