1

Onderwerp: zwart

Zag al hiervoor een berichtje over rood kleuren (ook mijn probleem) maar heb dit ook met zwart. Er moet veel te veel in de rolfondant en dan wordt het een hele kledderboel. Ik gebruik liquorice van het merk Sugarflair Colours. Weten jullie hoe ik mijn fondant door en door zwart krijg??

Ellen

2 Laatst bewerkt door Babs (13-12-2007 15:48)

Re: zwart

Had al een reactie geplaats bij je vorige topic, maar het is heel moeilijk zonder de al door jou aangegeven kledderboel.
Maar probeer norrit eens.
Er zijn al topics hierover geloof ik.

3

Ik blijf vinden dan Norrit niet kan. Je stopt geen medicijnen, hoe weinig ook, in gebak. Stel dat iemand er allergisch voor is? Of iemand met de ziekte van Crohn of spastische darm?? Ik moet er niet aan denken.

Ik vind het ook een eng idee om Norrit te gebruiken. Het is en blijft een medicijn.

Zwarte kleurstof heeft altijd een dag nodig om op de juiste kleur te komen. Dus kleur je fondant/icing altijd een dag van te voren om het goed zwart te krijgen.

Mijn taartjes zijn ook te zien op: http://mamasas.mijnalbums.nl/

5

Op zich is Norit, met als werkzame stof aktieve kool, een natuurlijk produkt (wordt gemaakt van zwarte turf)  En de hoeveelheid die je met 1 stukje taart binnenkrijgt is volgens mij ook te verwaarlozen. Ik heb er dus niet zo'n moeite mee...

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

6

Norit is geen medicijn hoor, alleen maar koolstof. Je kan het zelfs aan hele kleine kinderen geven, dus het lijkt mij geen probleem. En marsepein kleurt makkelijker dan fondant. Misschien heb je daar wat aan.

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

7

Als ik zwart of rode fondant nodig heb, dan gebruik ik de gekleurde fondant van Ragalice uit de webshop. Dan heb een mooie kleur rood en een diepe kleur zwart en weet je zeker dat het goed is.

8

bij mij wordt marsepein zwart kleuren dus gewoon paars, zal wel komen doordat marsepein een beetje gelig is, maar ik probeer het niet eens meer, ik koop rood en zwart gewoon kant en klaar.
Trouwens ik ben helemaal geen ster in kleuren, ik wilde mooie donkerrode roosjes en heb volgens wilton kleurenschema.................weer aubergine/paars
Paars kan ik dus wel goed maken, met elke kleur, maak ik paars  (beetje zoals de kinderklei, die eindigt ook altijd paars) :D :D :D

Alles goed???? nee 3 fout

9

Ik heb de kleuren van Spectrum en Planet Cake heeft inmiddels ook een ander merk voor rood en zwart, die had Wendy de laatste keer gekocht. Bij mij werkt Spectrum goed (met marsepein) zeker als je een dag van tevoren kleurt, dan is ie echt heel erg goed zwart!!!

Op zoek naar leuke hebbedingetjes, kijk eens op mijn site! Cakes by Bien heeft ook een FB pagina, zo ben je altijd op de hoogte!

10

Eltje schreef:

Ik gebruik liquorice van het merk Sugarflair Colours.

Ellen

Ik gebruik ook Liquorice van Sugarflair Colours voor mijn fondant en dat werkt prima.
Je kan het wel beter een nachtje laten staan en dan is het de volgende dag heel mooi zwart.

"Ik maak nou eenmaal graag strikken" 
Groetjes, KARIN  www.taartvankarin.nl

11

Mirjam5 schreef:

Norit is geen medicijn hoor, alleen maar koolstof.

Inderdaad, Norit kan echt geen enkele kwaad, ook niet (zelfs niet) voor mensen met de ziekte van Crohn of een spastische darm (spastische darm komt trouwens ook niet door voedsel, maar dat terzijde). Niemand is allergisch voor Norit, dat kan gewoon niet. Norit wordt niet opgenomen door het lichaam, maar gebonden aan andere stoffen die in je maag en darmen zitten. Dan scheidt het lichaam het daarna ook weer uit.

12

Kaatje Koek schreef:
Mirjam5 schreef:

Norit is geen medicijn hoor, alleen maar koolstof.

Inderdaad, Norit kan echt geen enkele kwaad, ook niet (zelfs niet) voor mensen met de ziekte van Crohn of een spastische darm (spastische darm komt trouwens ook niet door voedsel, maar dat terzijde). Niemand is allergisch voor Norit, dat kan gewoon niet. Norit wordt niet opgenomen door het lichaam, maar gebonden aan andere stoffen die in je maag en darmen zitten. Dan scheidt het lichaam het daarna ook weer uit.

Spastische darm komt inderdaad niet door voedsel, maar velen met IBS nemen zo wie zo al vaak medicijnen tegen diarree, waarvoor Norrit toch ook wordt gebruikt, en ik zou niet graag extra binnen willen krijgen. En bepaalde soorten voedsel kunnen voor 'n spastische darm zeer irriterend voor de darm zijn. (spreek ik jammer genoeg uit ervaring die dagelijks last heeft van 'n spastische darm).

13

Norit kan echt geen kwaad Neeltje, ook niet als je meer binnen krijgt dan nodig zou zijn. Je moest eens weten hoeveel er gebruikt wordt bij een maagspoeling! ;)

14

Norit neem je bij diarree veroorzaakt door (voedsel)vergiftiging, het neemt de giftige stoffen op in de aktieve kool zodat ze niet in het bloed komen en verder geen schade kunnen aanrichten. Een antidiarreemiddel zorgt dat de darmperistaltiek (de knijpende en knedende functie van de darm) wat minder snel gaat zodat de voedselpassage wat langzamer gaat en de darmen de tijd hebben om het vocht nog op te nemen zodat het op de wc wat minder dun is...
He get :( , het wordt nu wel een p-hoepeltje-e-p-verhaal ;) , genoeg!

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

15

Kaatje E. schreef:
Eltje schreef:

Ik gebruik liquorice van het merk Sugarflair Colours.

Ellen

Ik gebruik ook Liquorice van Sugarflair Colours voor mijn fondant en dat werkt prima.
Je kan het wel beter een nachtje laten staan en dan is het de volgende dag heel mooi zwart.

Maar heb jij dan niet dat het kledderig wordt want er moet wel heel veel zwart in. In  laat mijn icing ook altijd minstens een nachtje "doorkleuren" maar met rolfondant ging dat niet. Of toch maar marsepein gebruiken de volgende keer?.

In ieder geval iedereen die heeft gereageerd bedankt voor het meedenken, al ging het wel iets de medische kant op, op het laatst. En norit heeft ook een goede eigenschap, ze zullen niet gauw aan de ............ raken van je taart moet je maar denken!!!!  (grapje)

Ellen

16

Maar heb jij dan niet dat het kledderig wordt want er moet wel heel veel zwart in. In  laat mijn icing ook altijd minstens een nachtje "doorkleuren" maar met rolfondant ging dat niet. Of toch maar marsepein gebruiken de volgende keer?

Nou het wordt niet kledderiger (wat een woord) dan bv met rood.
En ik moet natuurlijk wel eerlijk bekennen dat ik nooit alleen met fondant werk. Ik maak altijd een half om half mengsel van marsepein/fondant, misschien dat dat wat uitmaakt.

En Ellen nog bedankt voor je berichtje   ;)

"Ik maak nou eenmaal graag strikken" 
Groetjes, KARIN  www.taartvankarin.nl

17

Ik gebruik ook zwart van Spectrum. M'n spierwitte fondant wordt er gitzwart mee.

[b][color=pink][url=http://www.naara.nl]Na