1

Onderwerp: bekleden taart zonder scheuren

Zijn er handige tips voor het bekleden van een taart zonder dat er scheuren in komen. Ik heb nu 2 taarten en een paar minitaartjes gemaakt en het viel me op dat het lastig was dit te bekleden zonder dat er een scheur of kleine scheurtjes in de marsepein/fondant kwam. Hoe doen jullie dit.

Moet ik soms nog dikker bekleden (ben bang dat het dan erg zoet word was nu al vrij dik), moet het minder stug zijn dus wat water erdoor kneden ofzo? Ik ben benieuwd naar jullie tips.

2

Re: bekleden taart zonder scheuren

Wat gebruik je ? Marsepein fondant en welke soort fondant...?
Op zich hoeft het niet zo dik.

Rol je uit op tafelzeil ? Dan hoef je het niet over de rolstok te laten hangen, misschien scheelt dat ?
En verder til je de marsepein alleen maar op om de plooien er uit te trekken en vooral NIET trekken ! Heel voorzichtig behandelen dus.
Goed doorkneden met koele handen, vooral bij fondant, helpt ook dan wordt het wat elastischer.

Succes !

3

optillen om de plooien eruit te trekken? Kun je dat uitleggen? Ik krijg ze ook láng zo strak niet als ik ze hier soms zie langskomen... *snik!*

Groetjes,
Pauline.

4

ik gebruik 50%regalice fondant en 50% marsepein

Wat je gebruikt om de taart mee te bekleden maakt niet uit qua scheuren. Wat je wel moet doen is goed doorkneden voordat je het uitrolt.

Dan niet te dun uitrollen, tussen de 5 en 3 mm. is prima. Dan voorzichtig op je cake draperen en van beneden naar boven met een holle hand je marsepein/fondant aandrukken.

Heb je een plooi in de fon/mars. dan pak je voorzichtig daar je fon/mars. op en tilt het voorzichtig een stukje op, zodat het los komt van de cake, en een beetje uitvouwt. Vervolgens begin je bij dat stukje opnieuw (met holle hand) de laag aan te drukken. Hmmm moeilijk uit te leggen zonder voorbeeld. Maar oefening baart kunst

Eventueel met de smoother alles nog even mooi glad strijken (hierdoor wordt de laag ook alweer wat dunner) en vervolgens het randje netjes wegsnijden.

Kom je er zo een beetje uit?

Mijn taartjes zijn ook te zien op: http://mamasas.mijnalbums.nl/

6

Ik vind regalIce sneller scheuren dan Pettinice. (maar ik werk meestal met marsepein.) Het blijkt heel persoonlijk wat je prettig vind werken.
Vooral goed kneden en niet trekken.
Voorzichtig de plooien omhoog tillen en met de buitenkant (kan waar de pink zit) en een stukje binnenkant van je hand de fondant tegen de zijkant van de taart vlak drukken. De elastisiteit van je fondant doet het werk..werk niet te gehaast in het begin ...vooral heel rustig en beheerst.

7

bedankt voor de tips ik ha dit weekend weer een poging doen :)