1

Onderwerp: Kapsel bewaren

Ik had afgelopen maandag een kapsel gebakken van biscuitdeeg, met de bedoeling om vandaag een kant en klaar taartje te produceren. Maar helaas werd ik gister flink ziek waardoor ik geen zin had in vullen en bekleden, ik heb dus een taart moeten kopen. :(

Nu wil ik het kapsel alsnog wel gebruiken gewoon voor onszelf, maar hoe lang is zoiets zo te bewaren? Hij staat nu vanaf maandag in de oven, te wachten op vulling en een jasje. ;) Zou ik 'm morgen nog kunnen vullen & decoreren, of kan ik 'm beter weg gooien?

2

Re: Kapsel bewaren

Ik zou er aan voelen, als het heel droog en hard aanvoelt is het misschien niet meer zo lekker. Maar ik denk dat het nog best kan hoor! Misschien is het beter om het kapsel in een pedaalemmerzak of huishoudfolie te doen.
Als je het doorgesneden hebt de lagen besprenkelen met siroop ofzo, dat helpt misschien ook wel tegen droog worden :)

3

Nou da's ook toevallig, ik wilde vanavond beginnen om een kapsel te maken ( voor chocoladetaart ) en morgen de rest van het werk doen.
En ik wilde dus deze vraag opzoeken op het forum ( als ie er was )
En nu zie ik dat jij hem ook stelde.

Dus ik weet nu dat ik makkelijk vanavond alsvast het kapsel kan bakken, en dus in huishoudfolie tot morgen kan bewaren:)

4

Taartje: een taart een dag van te voren bakken kan zowiezo makkelijk hoor, dat is zelfs beter met het snijden enzo. Maar die van mij staat al een paar dagen.

Hij voelt nog prima aan, ik heb 'm alsnog in de vriezer gedaan.

5

Ja, volgens mij kan dat best. Gewoon een beetje tremperen, dan wordt het weer een lekker smeuig taartje.

6

Hij is nu bijna klaar over 5 min ( tenminste, dan ga ik testen ) en hoe kan ik het dan het beste bewaren?
Ik denk met folie erover heen en dan in de oven laten ofzo?

7

ik laat em meestal eerst afkoelen, dan op de kop op een taartrooster (soms al tijdens het afkoelen).
Wanneer het goed afgekoeld is, doe ik het kapsel voor het gemak terug in de springvorm en dek ik em af met aluminiumfolie.

Klinkt alsof ik al heel ervaren ben, is niet zo, heb nu 3 grote en 2 kleine taartjes gemaakt, maar alle op deze manier met kapsel omgegaan en dat ging dus goed.

8

Ik gooi m'n kapsels in de vriezer. Zowel de kapsels die ik de volgende dag wil gebruiken voor een taart als de kapseltjes die handig zijn om in voorraad te hebben. In een vuilniszak (of de kleine Ikea-bolletjes/Sligro-bolletjes in een boterhamzak), goed dichtknopen en hoppa de vriezer in.

[b][color=pink][url=http://www.naara.nl]Na

9

Taartje schreef:

Hij is nu bijna klaar over 5 min ( tenminste, dan ga ik testen ) en hoe kan ik het dan het beste bewaren?

Ik laat 'm zelf op het aanrecht afkoelen, kan de oven ook afkoelen, en dan hop zo op het rooster terug de koude oven in. Ik doe niks over het kapsel heen, ik heb altijd het idee dat 'ie dan eerder zompig wordt. (Geen idee of dat ook zo is hoor...)

10 Laatst bewerkt door Taartje (12-12-2007 20:47)

Ik heb hem nu op het aanrecht staan, en hij is naar mijn idee goed gaar ( heb op 4 verschillende plaatsen geprikt ) alleen het is veel minder hoog dat mijn eerdere 2 ( gewone ) kapsels, ik denk dat ik hier ook maar 1 laag vulling in kan doen.

Als ie afgekoeld is en de oven koud is zet ik hem wel gewoon zo terug de oven in.

11

Ben nu ook voor de eerste keer een kapsel aan het bakken. Nog een kwartiertje en dan is ie hoop ik goed.
Echt superhandig zo'n forum, want nu weet ik ook dat ik hem gewoon even kan laten afkoelen en terug kan zetten in de oven om morgen te vullen....
Heb er echt zin in
Kan haast niet wachten om morgen te gaan vullen en decoreren. Ik hoop dat het lukt. En dan natuurlijk proeven !!!

Kom er net achter dat ik wat tylose nodig heb morgen, heeft iemand een idee waar ik dat zo kan halen, dus in een gewone winkel, niet via internet?

Groeten Mecheline

12

Euh, zou je even moeten zeggen waar je woont, kunnen we kijken of er wat in de buurt zit.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

13

Ewijk bij Nijmegen...

14

Ojee, ik zie nu dat mijn kapsel helemaal bol is. Moet ik hem dan maar eerst op zijn kop draaien en dan laten afkoelen, of moet ik het straks gewoon eraf snijden?

15

Ik Heb Een Vraagje, Mijn Kapsel Is Na Het Afkoelen Wat Hard En Droog Van De Bovenkant, Kan Ik Die Ook Lichtjes Tremperen Of Kan Dat Alleen Voor De Laagjes, De Randjes Zijn Behoorlijk Hard Al, Is Daar Iets Aan Te Doen?