1

Onderwerp: Ganache (spoed)

Hoeveel lagen ganache zou je moeten gebruiken om hem mooi te dekken?
Kun je de ganache die al een keer gegoten is, nog een keer gebruiken eigenlijk?

Ik heb botercreme gebruikt om de zijkant iets gladder te krijgen, had ik dus beter niet kunnen doen. Want ja dat gaat smelten, bedacht ik me. Las ik zoiets nou eens bedenk voor ik het uitvoer....whahahaha...

Ach hij zal vast wel lekker worden;-)

Liefs Martinique
Verslaafd aan taarten maken sinds December 2007

2

Re: Ganache (spoed)

Als je je taart ingesmeerd hebt met botercreme dan zet je die een half uurtje in de koelkast. Daarna giet je de afgekoelde ganache (wel nog gietbaar) over de taart.
De opgevangen ganache kan je dan weer gebruiken om nog een laagje erover te gieten of om op te kloppen als vulling voor een ander taartje.
Ik smeer mijn taarten altijd in met botercreme om het mooi glad te krijgen. ;) Bijna nooit problemen gehad behalve toen de ganache nog te warm was ;)

3

De ganache pas gieten als 'ie al flink afgekoeld is en ervoor zorgen dat je taart goed koud is! En natuurlijk kun je alles wat eraf loopt gewoon nog een keer gebruiken! Het is slim om je taart te zetten op een (iets te klein) plateautje wat je bovenop een kommetje (of zo) zet, en dat weer in een 'opvangbak' zodat alles wat ernaast loopt goed opgevangen wordt. Snappie?

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

4 Laatst bewerkt door Martinique (11-12-2007 22:46)

Tot zo ver gaat het op zich best goed. De ganache was inderdaad nog iets te warm achteraf bekeken.
Hij dekt aan de zijkanten ook niet helemaal, ondanks de 4 lagen ganache.
Ik ben er toch tevreden mee voor de allereerste keer.

Ik heb ook wel een asociaal groot kapsel genomen om mijn allereerste ganache taart te proberen;-) Maar met kerst krijg ik pas kleine maten bakvormen en ik wilde het toch proberen. Nou ja, kunnen ze door morgen met eten op het werk. Ik neem de taart namelijk mee;)

Heel erg bedankt voor jullie megasnelle antwoorden!
Ennuh is jullie keuken na een ganache taart ook altijd zo'n puinhoop???

*doet ogen dicht en rent hard weg van de puinhoop*

Whahahaha...

Liefs Martinique

5

ganache is en rommeltje,echt

en vraagt inderdaad om meerdere lagen
lekbak eronder
en vrolijk gieten

cateren is ook gebakjes maken :)

6

Martinique schreef:

Ennuh is jullie keuken na een ganache taart ook altijd zo'n puinhoop???

*doet ogen dicht en rent hard weg van de puinhoop*

Whahahaha...

Dat valt hier wel mee. Een grote pan onder het taart rooster en dan gieten en overgieten. En weer begieten. Pan afwassen, opruimen en klaar is kees. :lol:

7

Ok

Liefs Martinique