Onderwerp: Hoeveel moet een cake gemiddeld rijzen tijdens bakken (wat is normaal)
Ik vroeg me af of het mogelijk is een indicatie te geven van hoeveel cm een cake (dus geen biscuit) ongeveer moet rijzen tijdens het bakken. Ik heb het dan over een basisrecept met gewoon bloem, suiker eieren en boter.
Is het bijvoorbeeld in sommige gevallen normaal dat de cake even dik blijft als de dikte van het beslagmengsel dat je in de vorm giet? Of moet een cake hoe dan ook altijd flink omhoog komen?
Ik heb op dit forum al gelezen dat cake over het algemeen minder luchtig is dan biscuit, maar aangezien mijn cake nog nooit echt goed gelukt is volgens mij, weet ik niet hoe groot dat verschil is/moet zijn. Is een cake, als hij normaal gerezen is, ook enigszins luchtig of moet het echt een vaste massa zijn?
Misschien een rare vraag, maar ik vind het erg moeilijk te bepalen of een cake nu gelukt is of niet aangezien ik nogal onervaren ben. Ik zie wel wanneer de cake wel of niet gaar is, maar de consistentie is me nog niet helemaal duidelijk.
Kan iemand helpen?