1

Onderwerp: barbietaart maken ( als super groentje)

Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum en willen jullie graag wat tips vragen. Ik ga zaterdag voor het eerst ( proberen ?) een barbietaart maken voor het dochtertje van een vriendin. Ik heb alles hier op de leukste taartensite opgezocht alsook de werkwijze. Alle spulletjes zijn besteld via de webshop ( inclusief de wonder vorm voor de barbie) en ben er klaar voor.

Is er iemand die misschien toch nog belangrijke tips voor mij heeft ?

Groetjes,
Marina

2 Laatst bewerkt door ria (05-12-2007 10:42)

Re: barbietaart maken ( als super groentje)

Hoi,
Rol je marsepein op fondant niet te dun uit , je kan dan makkelijker draperen zonder scheuren.
Als je geen prikpopje gebruikt, controleer dan eerst of de benen van de pop losgehaald kunnen worden. Met benen zijn ze vaak te lang en moet je  een extra ronde taart eronder doen. Of iets leuks verzinnen rond de heupen.

veel succes!!

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

3

Hey Ria,

Dank je voor de tip ! Ik heb de wondermold gekocht en daar zit ook zo`n prikpop bij dus ik zit gelukkig niet met die benen in de weg.
Weet jij toevallig ook voor hoeveel personen zo`n barbietaart ongeveer is ?

4

Kijk eens links in je scherm, bij howto's, als je naar projecten gaat dan staat er een mooi voorbeeld van een barbietaart. Misschien heb je hem al gezien maar anders het gekijken waard.

Mijn website: Presentaart

5

Neem er de tijd voor! Denk niet, ow dat lukt wel even in die paar uurtjes, want dan zit je op het einde te haasten en lukt niets meer.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

6

Mijn eerste barbie, daar heb ik zowat de hele dag over gedaan (oke, wel 4 keer heen en weer naar school, daar gaat ook een hoop tijd inzitten, je kan dan alleen maar in etappes werken)! Nu gaan ze gelukkig wel sneller :lol:

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

7

ik vind ze er altijd zo leuk uit zien. Gebruiken jullie dan steeds van die pinpoppetjes of gewoon de goedkope barbies van bv de action?

8

Ik koop de poppen bij de Zeeman. Normaal kosten ze 2 euro, maar toen ze laatst in de aanbieding waren voor 1 euro heb ik een hele stapel gekocht :D

Groetjes, Carin

9 Laatst bewerkt door dutchdecorator (05-12-2007 15:45)

Hallo Marina,

Ben het helemaal met Ria eens niet te dun uitrollen voor het beste resultaat.
Ik zelf maak de lijfjes altijd een paar dagen van te voren.
Het is dan wel handig van te voren een ontwerpje voor de jurk te maken.
kleur ook genoeg marsepein in de te gebruiken kleuren zodat je van te voren ziet of de kleuren mooi bij elkaar staan en zodat je later niet kleuren hoeft bij te mengen waardoor kleurverschil ontstaat.

ik reken altijd ongeveer 16 personen voor zo"n taart.

als ik een hele barbie gebruik(ik gebruik altijd echte barbies omdat die de vriendelijkste gezichten hebben)
dan vul ik vrij hoog of ik zet er een laart in de goede maat onder of ik laat de benen helemaal naar beneden in de ondewrtaart steken zodat de boventaart meteen lekker gefixeerd staat.

Succes.

Saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

10

Nou allemaal bedankt voor jullie reacties.

Ik maak hem trouwens zonder ondertaart anders heb ik veel te veel taart. Als vulling zit ik aan botercreme en kersenvulling te denken, zou die combinatie lekker zijn ?

Jeetje, er blijven vragen in me op komen, hihi

Ik trek er zaterdag de hele dag voor uit en heb hem zondag nodig. Kan ik hem buiten de koelkast bewaren op een koele plaats ?, en moet ik hem dan afdekken of droogt de fondant niet zo snel uit ? Ik heb de kant en klare rolfondant uit de webshop. Ik wil de taart natuurlijk wel zo vers mogelijk houden. Ik had er eerst alle vertrouwen in maar zo langzamerhand begin ik toch een beetje te twijfelen of het niet te hoog gegrepen is om meteen een barbietaart te maken. En is twee lagen vulling genoeg ?

Oooo...sorry voor al mijn vragen hoor :O

11

Ik zou de pop er na het maken weer voorzichtig uithalen zodat je hem in de koelkast kunt bewaren.

Voor de vulling zou ik, voor de stabiliteit, geen dingen nemen met grote stukken erin. Dus geen hardere stukjes fuit (zoals ananas of kersen). Alleen mandarijntjes eigenlijk. Ik doe altijd om en om jam en/of lemon curd en botercreme. Die botercreme maak ik met de mix van de hebshop omdat die v

Groetjes, Carin

Met een prikpopje kun je het popje er gewoon op het allerlaatst in steken let wel op dat ze er recht in gaat anders zakt ze scheef!
als je de heating core(STAAF IN DE VORM) GEBRUIKT MAAK DAN EEN PROPJE FONDANT VOOR IN HET GAT WAAR JE ALVAST EEN GAT VOOR HET POPJE IN MAAKT ANDERS ZAKT ZE TOCH NOG SCHEEF OMDAT HET GAT VAN DE HEATING CORE GROTER IS DAN DE PIN VAN HET POPJE.
IK VUL ALTIJD DRIE KEER EERST JAM DAM BOTERCREME EN DAN WEER JAM ZO KUN JE DE GROTE PLAkken horizontaal doormidden doen voor je ze uitdeelt en passen ze ook op het bordje.

deze kombie kan gewoon buiten de koelkast bewaard worden hoor als je bang voor uitdrogen bent even een pedaal emmer zakje er losjes overheen en klaar. (ik gebruik altijd marsefond dat droogt niet zo snel uit.(een deel marsepein op een deel fondant)

sorry voor de hoofd letters maar dat was een caps lockje .

Saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

13

marina67 schreef:

Als vulling zit ik aan botercreme en kersenvulling te denken, zou die combinatie lekker zijn ?

jazeker :Y

marina67 schreef:

Kan ik hem buiten de koelkast bewaren op een koele plaats ?

jahoor, beter zelfs :Y

marina67 schreef:

moet ik hem dan afdekken of droogt de fondant niet zo snel uit ? ?

Kan, hoeft niet. Als fondant indroogt wordt het hard, maar nog steeds goed eetbaar.

marina67 schreef:

Ik had er eerst alle vertrouwen in maar zo langzamerhand begin ik toch een beetje te twijfelen of het niet te hoog gegrepen is om meteen een barbietaart te maken.

Welnee joh, ik maakte als eerste taart er meteen twee :D :D :D Ik kwam wel een beetje in tijdnood... Dus mijn tip voor jou: gewoon op tijd beginnen (vooral met het ontwerp maken) en flink op het forum neuzen voor tips  :) Alles wat niet meteen goed gaat leer je toch alleen maar van, toch?.....

marina67 schreef:

En is twee lagen vulling genoeg ?

ik zou zeker drie keer vullen, vier keer kan ook.

marina67 schreef:

Oooo...sorry voor al mijn vragen hoor :O

Daar is het forum toch voor?

Groetjes en veel succes!

Jozien.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

14

Hartstikke bedankt allemaal !! Ik laat jullie wel weten hoe het gegaan is.
Fijn dat iedereen hier zo behulpzaam is :D

15

marina67 schreef:

Hartstikke bedankt allemaal !! Ik laat jullie wel weten hoe het gegaan is.
Fijn dat iedereen hier zo behulpzaam is :D

Natuurlijk zijn wij behulpzaam. Wij zijn heel aardig :cool:
Neen!!! We willen straks die foto zien :lol:

Succes!

Groetjes, Carin

Groetjes, Carin

16

Haha..komt in orde Carin !

17

Marina, ik ben reuze benoeuwd hoe je het aan gaat pakken en hoe het allemaal gaat/ is gegaan. Volgende week staat ie bij mij op het programma in ik krijg ook behoorlijk de zenuwen van het idee.  Zet m op he!

18

Hey Riti, hoe is het gegaan ? Mijn foto`s staan al op het forum en het ging eigenlijk heel goed. Benieuwd hoe het met jouw taart is gegaan..

Groetjes,

Marina

19

Kan iemand me vertellen hoeveel beslag er in een wonder mold moet? Ik lees '3/4 vullen' maar over welke hoeveelheden hebben we het dan?

Ik ga voor het eerst bakken (vanavond) en gebruik de cake als basis voor een Spook taart.

Graag input!!

Groet ,Ingrid

20

Kijk even bij bij Felicitaartjes bij de schema's
Dan vul je je wondermold met water en kijk je hoeveel water erin kan. Vergelijk dan met de inhoud van de vormen bij Felicitaartjes.