1

Onderwerp: snel hulp vraag koekjes

Wilde koekjes maken met mijn dochter. Het deeg gemaakt volgens recept hier op het forum. Lang in de koelkast gelegen en is behoorlijk hard. Niet meer te kneden dus even in de magnetron en doorgekneep, maar als ik het uitrol is het brokkelig. Tenminste te brokkelig om koekjes van uit te steken. Moet ik het toch terug in de koelkast leggen en als het dan zo hard is uitrollen?
Ik  hoop snel op een reactie.

2

Re: snel hulp vraag koekjes

Ik doe het deeg nooit in de koelkast, kneed alles bij elkaar tot het echt een bal is en maakt er gelijk koekjes van. Als het te brokkelig is, dan is het volgens mij nog niet genoeg gekneed. Dat heb ik wel eens, maar dan kneed ik door tot het wel uitrolbaar is.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

3

je moet het goed kneden (en het een half uurtje laten liggen)als het uit de koelkast komt en terwijl nog bloem bijvoegen tot het soepeltjes aanvoelt. Zoals met fondant eigenlijk.
En het mag wat harder zijn met uitrollen dan gaan je vormpjes nog beter gaan.
Je kan het deeg rechtstreeks gebruiken maar ik werk zelf toch liever met het gekoelde deeg, dat gaat gewoon vlotter.

4

ik verdeel het altijd in kleine stukjes als het uit de koelkast komt, dan is het wat makkelijker te handteren/soepel te krijgen, wat door kneden en dan uitrollen, niet te warm maken want dan kleeft het daarna weer zo :) en anders wat bloem er bij om uit te rollen, dan gaat het goed !!
SUcces