1

Onderwerp: Ikea bol??

Ik heb een 12cm bolvorm bij de ikea gekocht en een 20cm bol.
Zo'n taart heb ik nog niet eerder gemaakt dus vraag me af hoe het precies werkt?

Bol invetten? Blijft het anders niet plakken?

En is zn ijzer ding erin echt nodig voor het garen?

En hoelang moet zn 20cm bol??

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen hiermee...

Thx alvast!

2

Re: Ikea bol??

HEy Debbie !!!
Nou die IKEA bol moet je idd invetten, maar dan lost hij ook prima hoor dus voorzichtig omkeren met een bord of rooster erop.
En ik heb er biscuit in gebakken en dat ging prima, geen extra geleiding nodig, maar
zo'n 40 minuten was ook genoeg.
Maar die chocoladebiscuit daar heb ik beide keren mee getobt hoor, daar doe ik volgende keer wel een bloemnagel of iets dergelijks in.

Succes !!

Als het pad der vriendschap niet regelmatig wordt betreden, groeit het dicht.

3 Laatst bewerkt door Carla (26-11-2007 20:44)

In  het midden zit de meeste mix vandaar dat de bijna iedereen een 'ijzeren ding' gebruikt. Het is om de warmte te geleiden zodat het midden ook goed gaar word.

Via onderstaande link kun je hier alles over lezen:

hier op klikken

4

Ik gebruik geen warmte geleider... maar merk wel dat ik dat eigenlijk wel zou moeten doen met de Ikea bollen (of welk ander merk dan ook).

De kans dat de buitenkant "veel te gaar" en de binnenkant "niet gaar genoeg" is, is anders wel groot!

Gewone biscuit in een 20 cm bol ging goed binnen 40 minuten, net als Micky dus!

Dag! Groetjes, Koenie
www.taartenvankoenie.nl

5

Voor de 12 cm bolletjes houd ik altijd 20 tot 25 minuten aan. Ik heb er meteen 4 gekocht zodat je niet maar een heel klein beetje mix hoeft te maken. De 20 cm bol heb ik ook en daarvoor heb ik een oude breipen verbogen zodat ie op de rand kon blijven hangen en tegelijkertijd het uiteinde in het midden van de taart kon prikken. Zo geleidde die de warmte naar het midden en werd de taart daar ook gaar. Beide bollen uiteraard goed invetten en evt met wat bloem bestuiven. Bij mij werkte dat zelfs met chocoladebiscuit.

Groetjes!  Judith