1

Onderwerp: spoed: waarom geel laagje op boter?

Hoe komt het dat er aan de buitenkant zo'n gelig laagje komt?
Krijg je dat ook op je botercreme? Normaal maakt het me niet zoveel uit (botercreme onder marsepein of fondant), maar nu wil ik de buitenkant met witte botercreme doen en mag het niet geel worden! Kan iemand mij helpen?

Mijn website: Presentaart

2

Re: spoed: waarom geel laagje op boter?

Als je echt hele witte botercreme wil hebben dan kan je het beste crisco gebruiken.
Deze heb ik zo gemaakt en het recept kan je vinden bij Saskia (dutchdecorator) op de site.

3

Hoi,

Ik vandaag mijn roomboter 1,5 lopen mixen en toen werd het wit. Ik had van Nimfje gehoord dat het belangrijk is om heel lang te mixen.En de goede samenstelling van poedersuiker + roomboter.

Groetjes, Manika
www.taartenvanmanika.nl

4

Het is gelukt hoor, ik krijg m'n botercreme ook altijd behoorlijk wit (het hoefde niet perse spierwit te zijn), maar ik wil niet dat het geel wordt aan de buitenkant. Dus in eerste instantie wordt het wel wit, maar waarom het daarna weer geel kan worden vroeg ik me af, zodat ik dat kon gaan, maar het is niet gebeurd dus geen problemen. Maar bedankt voor jullie reacties :)

5

Oeps, verkeerd gelezen !!!!!! Sorry, ik dacht dag je moesten weten hoe je het wit krijgt, dom dom dom van me ;)  :lol:  Mooi dat het gelukt is :thumb:

Groetjes, Manika
www.taartenvanmanika.nl

6

Je krijgt op smeerboter ook altijd een gelig laagje. Volgens mij heeft het te maken met de vetten die dan 'iets' gaan doen met de buitenlucht.
Maar ja, heb geen scheikunde gestudeerd, dus waarom en hoe precies :S

Groetjes van Carina
http://www.taartwerk.nl

7 Laatst bewerkt door mascha (24-11-2007 17:57)

als iemand het weet zou ik het alsnog wel willen weten hoor (ook al is het goed gegaan en heeft het geen spoed meer)!

8

mascha schreef:

als iemand het weet zou ik het alsnog wel willen weten hoor (ook al is het goed gegaan en heeft het geen spoed meer)!

Net als alle zaken met vocht erin reageert boter met de buitenlucht, er zit een beetje vocht in vet , als de buitenkant opdroogt dan kijk je eigenlijk een beetje dieper door het vet zeg maar het is wat geconcentreerder (verandert onder zuurstofblootstelling ook van smaak), want het vet zelf heeft een gelige kleur. Daarom is het altijd aangezegd de boter of botercreme goed afgesloten te bewaren.

Door er botercreme van te maken met poedersuiker verluchtig je het geheel waardoor de concentrate vet verminderd per kubieke cm minder wordt en het een lichter uiterlijk aangeeft, maar ook dan verkleurt de buitenkant als je die zo open en bloot laat staan...echte witte creme krijg je alleen met crisco of trex......

I believe in Sandy Claws