1

Onderwerp: taart zakt in

hoi
ik heb net een taart gemaakt van de mix van de shop,maar de taart zakt in,ik heb de oven niet opengemaakt tussentijds....
beetje vaag,
iemand enig idee???

Webshop- Workshops Winsum/ Groningen
www.juffrouwtaartshop.nl

2

Re: taart zakt in

Misschien nog niet helemaal gaar? Het kan overigens aan heel veel verschillende dingen ligge hoor. Van koude eieren tot te lang mixen.
Er zijn al wel wat topics over geloof ik!

3

???????????????????????????

Ik zou niet weten maar er zijn vast hier experts die het je kunnen vertellen

succes

4

idd hij was nog niet gaar,beetje raar,ik had een 26 cm taartvorm,heb hem op 160 hetelucht gebakken en 35 minuten,(mix 330 gr)
wat heb ik verkeerd gedaan,moet het toch op 180 graden(we hebben een combi magnetron)

www.juffrouwtaartshop.nl

5

Ik zou het ietsje langer doen dan zelf! Gewoon dan na 5 minuten even kijken of de bovenkant stevig aanvoelt. Alsof is terug veert en niet inzakt. Snap je het nog een beetje?

6

Inderdaad, een 35 minuten voor 26 cm vind ik niet lang hoor.
Ik heb vanmiddag eentje van 20x20 gebakken en dat was 10 min op 140 graden, 10 min. op 165, 10 min. op 180 en daarna nog 2x 5 minuten - ik check dan en als-ie nog niet naar m'n zin is gaan er gewoon 5 minuten bij.
Is wel met conventionele oven, ik gebruik geen hetelucht, dus aantal graden zal anders kunnen zijn.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

7

zo
nog een x geprobeerd en heb nu
30 min op 160 graden gedaan
en 15 op 180 graden gedaan en hij is gelukt,
ik heb sowieso het idee dat onze altijd kouder is dan dat hij aangeeft...
wij moeten pizza's enz er ook altijd langer in doen...
maar hijs nu iig gelukt...
bedankt allemaal

www.juffrouwtaartshop.nl

8

yvonneke schreef:

zo
bedankt allemaal

Ik heb ook een combimagnetron met hetelucht oven en ook mijn pizza ed. moesten er langer in, taarten waren niet gaar en noem maar op.
Ik heb na een hele tijd een oventhermometer gekocht waaruit bleek dat de oven 20 graden kouder was dan dat de oven aan gaf. Sinds die tijd bak ik alles 20 graden hoger (wat is nou 20 graden zou je denken he) dan dat de verpakking aangeeft en sinds die tijd gaat alles goed.

9

yvonneke schreef:

zo

Voor een 10 euro ongeveer koop je een oventhermometer, die hang je erin en dan weet je wat de temp is in de oven.  De meeste ovens zijn 'ongeveer' en kunnen per merk en type nogal afwijken.

Daarbij komt dat een gegeven tijd en temp in een recept altijd een 'ongeveer' is afhankelijk van oven, gebruikte temp van ingredienten, omgevingstemperatuur, gebruikte roosters, platen en cakevorm/materiaal........

Gewoon controleren, satepennetjes aanschaffen of de 'druk' methode gebruiken, hoe vaker je werkt met je oven, bakt en braad hoeveel meer ervaring je krijgt, en zo gauw je een nieuwe oven aanschaft kun je weer van voren af aan beginnen (deels) (ervaring van 40 jaar en meer :))

I believe in Sandy Claws

10

ik heb destijds (andere oven) ook een oventhermometer gekocht, en die bleek inderdaad zo'n 15-20 graden kouder te zijn dan je hem instelde (ik vermoedde het al, daarom kocht ik hem ook).
Bij de Blokker kostte het ding een paar euro volgens mij, heb hem daarna ook niet zo vaak meer gebruikt, dus was wel blij dat het geen dure was ;)

Mijn website: Presentaart