1

Onderwerp: Sjokobol poging 2

Ik wil zometeen gaan beginnen aan een chocoladekapsel in een IKEA bol, nou heb ik vorige week ook al hiermee lopen emmeren.......grom....

Ik heb het recept van Maaike (MKO)
Vorige week kreeg ik de bol niet helemaal gaar.....helaas.
Ik wilde er nu een bloemnagel onderin zetten voor warmte geleiding, maar ik vraag
me nu af hoe ik het beste kan voorkomen dat het kapsel droog word........
Ik heb vorige week ruim 45 minuten op 175 graden gebakken (onder en boven warmte) en toen werd de bovenkant al erg donker, de laageronder was vrij droog, en
vlakbij de kern was het net niet helemaal gaar........

Iemand nog tips ????????

Als het pad der vriendschap niet regelmatig wordt betreden, groeit het dicht.

2

Re: Sjokobol poging 2

Dat heeft met de temperatuur te maken! Als je je oven lager instelt moet je bol gelijkmatiger gaar worden. Lees hier wat tips van Inge hierover:

Inge schreef:

Ik denk dat je hem in je hete oven plaatst en gewoon de baktijd aanhoudt? Mijn tip is dan om de temperatuur een flink eind lager in te stellen, bijv. zo'n 30 tot 40 graden lager, en de taart dan de eerste 1/3 van de tijd op deze temperatuur te bakken (dus stel hij moet er 45 minuten in, bak je hem dus 15 minuten op deze lagere temperatuur). Dan ga je iets omhoog met de temperatuur, ca. 15-20 gradan heter. Dat weer die 1/3 van de tijd en het laatste stuk van de tijd op de aangegeven temperatuur. Als de tijd is afgelopen, altijd je taart controleren. Ik prik er nooit in, ik druk altijd voorzichtig mijn hand op de bovenkant van de taart. Als die goed tegendruk geeft is hij gaar. Als hij nog meeveert dan nog even 5 minuutjes laten staan en weer controleren. Evt. de temperatuur weer iets omlaag als je de taart te donker vind kleuren.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Het gaat erom dat de taart niet te snel dichtschroeit aan de bovenzijde. Hierdoor ontstaat het scheuren van de korst omdat de taart nog  omhoog moet, maar niet meer kan doordat de bovenzijde al dicht zit. Dan bouwt de warmte zich op in het midden. Je ziet dan ook vaak een bult en soms barst die ook nog open! In ieder geval je vorm ook niet te vol doen, maximaal tot 2/3 vullen.

Hihihihi, moet ineens erg lachen om je avatar....

Groetjes Jozien.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

3

Bedankt Jozien !!!
Gevoelsmatig had ik de temperatuur al op 150 gezet net !!!! Ik ga dit nu proberen
zonder bloemnagel dan maar. En dan elk kwartier de oven een paar graden omhoog
tot maximaal 180 graden denk ik........

Wish me luck !!!!!

En bedankt voor je reactie......

Als het pad der vriendschap niet regelmatig wordt betreden, groeit het dicht.

4

Good luck.........

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com