1

Onderwerp: Stomme vraag misschien?

Maar die prachtige strikken, kun je die uiteindelijk ook eten?
Ik bedoel, ik lees steeds dat ze moeten uitharden voor je weer verder kan gaan met de volgende bewerking.

Hoe hard is hard? Is het dan nog eetbaar?

Moet toch wel even zeggen dat ik het super vind dat iedereen alle vragen van nieuwkomers (zoals ik;-)) zo enthousiast en duidelijk uitlegd. Ook al is de vraag al meerdere keren langsgekomen. Dat maakt dit forum ook zo leuk, al die betrokkenheid van iedereen met elkaar. SUPER, PLUIM VOOR IEDEREEN!!

Liefs Martinique
Verslaafd aan taarten maken sinds December 2007

2

Re: Stomme vraag misschien?

het wordt wel hard, en ook niet echt heel lekker vind ik (veel tylose of tragant gom maakt het niet beter), maar wel eetbaar.
Het wordt (tenminste bij mij) niet zo hard dat je je tanden erop breekt hoor, maar wel gewoon goed stevig.

Mijn website: Presentaart

3

Martinique schreef:

Maar die prachtige strikken, kun je die uiteindelijk ook eten?
Ik bedoel, ik lees steeds dat ze moeten uitharden voor je weer verder kan gaan met de volgende bewerking.

Hoe hard is hard? Is het dan nog eetbaar

Ja hoor ze zijn nog eetbaar. Of je ze lekker vindt is een ander verhaal. :s
Kinderen meestal wel, die eten altijd de lussen op. Tenminste.... dat is mijn ervaring.   :Y

"Ik maak nou eenmaal graag strikken" 
Groetjes, KARIN  www.taartvankarin.nl

4

Gebruik marsepein die je op laat korsten zonder rommel erin, of leer chocoladestrikken te maken......:)

I believe in Sandy Claws

5

als ik marsepein zonder iets er in laat 'drogen' dan is dat echt niet stevig genoeg voor een strik, helemaal als je de hogere lussen erop zet... Of heb ik nou het verkeerde klimaat voor m'n marsepein ;)

Mijn website: Presentaart

6

mascha schreef:

als ik marsepein zonder iets er in laat 'drogen' dan is dat echt niet stevig genoeg voor een strik, helemaal als je de hogere lussen erop zet... Of heb ik nou het verkeerde klimaat voor m'n marsepein ;)

Gebruik een 1:3 marsepein (weinig vet/hoog suikergehalte) maak je lussen dun en vul en ondersteun, leg ze te drogen voor 48 uur in een droge kast op kamertemp. Als je een vochtig huis hebt dan is het gewoon vette pech helaas :)

Met opkorstende materialen is het gewoon op tijd beginnen, marsepein wordt echt steenhard op den duur :)
Ik heb hier marsepeinen babietjes gemaakt een week of wat geleden daar kan ik nu mijn tanden op breken :))

I believe in Sandy Claws

7

Volgens mij als je marsepein bedekt laat, al dan niet met stolp, bakje, doos whatever duurt het (veel) langer voor het echt hard is dan als je het aan de lucht laat (op)drogen? Want ik heb nog nooit steenharde marsepein gehad - maar ik ben dan ook van het afdekken :)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

8

Ik denk dat daar de meeste mensen de fout in gaan, dat afdekken....niet doen als je wilt dat de boel korst :)))

Gewoon op een bord of een snijplankje zetten, in de droge kast en verder gewoon wachten :))

I believe in Sandy Claws

9

Ja maar als je het eetbaar wilt houden zonder dat je er je tanden op breekt... ;)
Ik dek het dus bewust af, maar als je inderdaad wilt dat het uithardt moet je dat dan net weer niet doen. Die truc gebruik ik ook als ik iets met RegalIce maak.
Ff de middenweg zoeken ivm doel van gebruik in dit geval denk ik.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

10

De strik is best wel te eten hoor, erg zoet. Kinderen vinden het wel lekker.
En niemand eet in z'n uppie de hele strik op, toch???? En daarbij komt hij is toch vooral voor de sier.

Het leuke is, als je hem op een apart plaatje maakt, je hem dan steeds op je taart kan verplaatsen.
Dus met aansnijden kan je de strik er tot het laatste stukje op laten zitten, waardoor hij er nog steeds feestelijk blijft uitzien.
En zelfs dan kan je hem nog even bewaren om te laten zien hoe mooi de taart was.  En daarna.......hup, de vuilnisbak in. :lol:

"Ik maak nou eenmaal graag strikken" 
Groetjes, KARIN  www.taartvankarin.nl

11

Nou Laatst had ik de strik van mijn taart afgehaald en een paar uur later was het bordje met de strik leeg.... mijn nicht is nogal een snoepkont hoe zoeter hoe beter!!
(ik moet er persoonlijk niet aan denken om die strik op te eten hoor!!)

Liefs Wendy

12

Wat een verschillende antwoorden zeg:-)
Leuk om te lezen;-)
En niet onbelangrijk, ik ben weer veel wijzer geworden. Lief dat jullie allemaal de moeite nemen om te antwoorden.

Liefs Martinique
Verslaafd aan taarten maken sinds December 2007