1

Onderwerp: slagroomtaart..advies?

ik wil voor mn dochtertjes verjaardag een slagroomtaart bakken.
nu had ik een paar vraagjes:
kan ik die een dag van te voren maken? en versieren?
moet ik bij de slagroom ook een 'klopfix' doen?
en welke vulling is lekker? ik dacht slagroom met jam mengen? of kan ik beter iets minder zoets nemen?

groetjes andrea

2

Re: slagroomtaart..advies?

ik vul mijn slagroomtaart altijd met 1 laag banketbakkersroom
en 1laag met jam en daar bovenop slagroom

3

Over hoe je het beste slagroom kunt kloppen zijn al verschillende topics geweest.  Er zijn wat "regeltjes" voor en als je dat volgt komt het echt helemaal goed!! Heel belangrijk is GEEN klopfix gebruiken!!!!!!!!!!

Met wat ik nu ga zeggen zullen veel mensen het oneens zijn maar als je smaak hebt dan maak je een slagroomtaart NIET de dag vantevoren.
Je kunt hem wel bakken en vullen vantevoren, da's geen probleem. Maar het opmaken doe je toch best vers. Zelfs niet je slagroom vantevoren kloppen zodat het klaar ligt (zou wel makkelijk zijn).

Ik vul mijn slagroomtaarten met jam en slagroom. Het heet niet voor niets een slagroomtaart...

Maar ja, ik ben wel een beetje klassiek als het om slagroomtaarten gaat (alleen als het om slagroomtaarten gaat hoor...).

Groetjes, Carin

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

4

Hmm.klopfix en aanverwanten zijn gewone koude binders die niets veranderen aan de smaak dus ik gebruik ze gewoon wel.....waar ik het wel mee eens ben is vers....zo vers mogelijk.vandaar dat ik al 30 jaar geen slagroomtaart uit de winkel wil, welke winkel dan ook........:)

I believe in Sandy Claws

5

@ carin: waarom juist geen klopfix gebruiken? en welke tipsmoet ik vole om goede en stevige slagroom te krijgen

groetjes andrea

6

eeja schreef:

@ carin: waarom juist geen klopfix gebruiken? en welke tipsmoet ik vole om goede en stevige slagroom te krijgen

Verse en goed gekoelde slagroom kloppen liefst in een koele schaal.....en geen dag van te voren maken........na 4 tot 6 uur (mits goed geklopt anders eerder) begint de slagroom namelijk te 'bloeden'  (vocht zakt eruit), klopfix voorkomt dat, die bindt het vocht en vormt een emulgator tussen vet en vocht., vandaar dat ik het geen probleem vind want verder doet het niets :)

I believe in Sandy Claws

7

Ik vind het smerig en de structuur van de slagroom verandert ervan. De echte ouderwetse stevige slagroom krijg je juist z

Groetjes, Carin

8

Banketbakkers tips heb je weinig aan aangezien hier in Nederland de slagroom die te koop is voor particulieren meestal maar tussen de 30 en 32 % vet bevat.....Banketbakkers werken met slagroom waarvan het vetgehalte minstens 40 % en voorbewerkt is en neem maar van mij aan dat er geen vergelijk is......
Dan zijn er nog de verschillende soorten die er op de markt zijn voor banketbakkers die zo zijn voorbewerkt dat je een specifieke opslag krijgt, luchtigheid, en stevigheid tot wel 48 uur....mja..........dan ga ik geen probs maken van een klopfix...dat mogen mensen dan liever zelf maar uitproberen :))

I believe in Sandy Claws

9

Mijn slagroomtaarten maak ik gewoon met klopfix hoor, gewoon 1 zakje op een bekertje gebruiken en toevoeen tijdens het kloppen. Niet erin gooien en dan pas gaa kloppen, dan krijg je klontjes. Ik maak de taart altijd een avond vantevoren op en het is altijd heerlijk.. Geen probleem dus. Gewoon goed koud bewaren in de koelkast.  Als vulling doe ik meestal bbr en jam. Meestal maak ik de bbr van baukje, zo'n zakje en dan maak ik het met slagroom aan(staat op het zakje). De laatste keer heb ik i.p.v water het sap van ananas gebruikt(uit blik) en ananas stukjes door de room..(heel klein gesneden) was echt heerlijk en kreeg veel complimentjes. Als je zoekt op mijn naam bij de show off, zie je mijn slagroomtaarten, allemaal een avond van tevoren gemaakt!
Succes met je slagroomtaart!

10

Hoi Eeja,

Ik heb even voor je gezocht. De tips die Carin - denk ik - bedoelt, vind je in dit topic. Er staat ook een recept bij voor gebaksslagroom, daar heb ik goede verhalen over gehoord (niet zelf geprobeerd).

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … hp?id=9604

Groetjes, Jozien.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

11

Granny W. schreef:

Banketbakkers tips heb je weinig aan aangezien hier in Nederland de slagroom die te koop is voor particulieren meestal maar tussen de 30 en 32 % vet bevat.....Banketbakkers werken met slagroom waarvan het vetgehalte minstens 40 % en voorbewerkt is en neem maar van mij aan dat er geen vergelijk is......
Dan zijn er nog de verschillende soorten die er op de markt zijn voor banketbakkers die zo zijn voorbewerkt dat je een specifieke opslag krijgt, luchtigheid, en stevigheid tot wel 48 uur....mja..........dan ga ik geen probs maken van een klopfix...dat mogen mensen dan liever zelf maar uitproberen :))

35% vet is prima! En dat is in elke supermarkt te koop! Je moet alleen even op het pakje kijken. Want bij AH bijvoorbeeld heb je Zaanse Molen (of Zaanse Hoeve of hoe het ook heet) en die is dus NIET geschikt. De andere heeft 35% en die gaat heel goed.
Bij de Digros moet je niet de rode pakjes nemen trouwens. Bij andere winkels weet ik het niet, C1000 heeft er maar 1. En die is gewoon goed.

Het vetgehalte is 1 van de tips, en samen met de andere tips krijg je SUPERslagroom! En die tips zijn helemaal niet moeilijk of voor particulieren onuitvoerbaar.

Het blijft gewoon een feit dat pure slagroom lekkerder is dan wanneer er iets doorheen zit. En wie had het hier de hele tijd over anti-onnodige-toevoegingen??

Hier wil ik het maar bij laten... het ging tenslotte om de vraag van Andrea over slagroom...

Groetjes, Carin

12

Carin schreef:

En wie had het hier de hele tijd over anti-onnodige-toevoegingen??

Ik vind een koudgel gebruiken niet echt een chemische toevoeging, ik heb net de link met tips bekeken en ik zie daar ei, gelatine etc......mja dan geef mij maar de klopfix..............en ik ben niet tegen chemie, mits je weet dat je daar mee bezig bent en mits je de ingredienten kunt verantwoorden tegenover de klant :)

Ik heb hier trouwens gewoon een slagroom fix voor de banketbakker staan....grijns.........

I believe in Sandy Claws

13

dank jullie wel voor jullie reacties.
nu kun je wel weer zien hoe smaken en werkwijzes verschillen van elkaar he?
Maar ik ga het toch maar met een slagroomversteviger proberen denk ik.

voor de vulling ga ik de tip van geerteje gebruiken, want bbr met een beetje ananassap klinkt idd wel erg lekker, en dan de 2e laag met jam.
dan had ik nog een vraagje, om het geheel een beetje kleurig te maken wilde ik de slagroom met wat jam mengen, zo krijg je leuke rose toefjes..leuk en lekker. maakt dit nog uit voor de stevigheid?

groetjes andrea

14

eeja schreef:

voor de vulling ga ik de tip van geerteje gebruiken, want bbr met een beetje ananassap klinkt idd wel erg lekker, en dan de 2e laag met jam.
dan had ik nog een vraagje, om het geheel een beetje kleurig te maken wilde ik de slagroom met wat jam mengen, zo krijg je leuke rose toefjes..leuk en lekker. maakt dit nog uit voor de stevigheid?

groetjes andrea

Als je zoekt naar mijn taarten zie je dat ik gewoon gekleurd heb met kleurstof.. ook toevoegen tijdens het kloppen. Het blijft prima, ook als je het een dan ervoor maakt.
Bruin doormiddel van cacao gaat trouwens ook prima! Ik denk dat het met jam ook wel gewoon kan!
Veel succes!

15

dit is de link naar mijn taarten:

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=15037

16

oja kan ook..maar met jam erdoor vind ik zelf altijd wel lekker hihi
ik zal nog laten weten hoe de taarten zijn geworden ( as vrijdag ga ik nl een workshop  puzzelen volgen..ben benieuwd...

groetjes andrea

17

oja..nog een vraagje over de 'slagroomtaart'
ik maak de dag ervoor de taart met vulling..met bbr en jam hoe bewaar ik die het beste? in de koelkast of kan hij er ook buiten? word dan het kapsel niet erg droog?
de dag zelf ga ik hem bespuiten en decoreren..

groetjes andrea

18

als je de bbr met slagroom aanmaakt moet je hem wel in de koelkast bewaren! Ander wordt hij zuur... Kapsel droogt volgens mij niet snel uit als je het geheel in een zak doet, bv. een pedaalemmerzak

19

@geerteje: moet ik de bbr met slagroom aanmaken dan?ik wilde het volgens jouw tip doen..met ananassap erdoor...
alleen bbr hoeft dus niet persee in de koelkast?

groetjes andrea

20

ja, ik heb volgens de verpakking gewerkt bij de extra tip staat dat je een gedeelte van het water kan vervangen door slagroom, dat maakt het wel extra romig... en erg lekker... Maar da hoeft niet hoor, je kan het ook alleen met water aanmaken... Ik denk dat je het dan wel buiten de koelkast kan bewaren.
Ik doe dus als volgt. Ik maak het poeder aan met slagroom en ananassap, dus geen water!(zie de tip op de zak en vervang het overgebleven water door de anannassap, is het nu duidelijk omschreven?)

21

helemaal superr dank je wel!

groetjes andrea