1

Onderwerp: vraagje over maten en hoeveelheden en nog een paar dingen.....

Ik heb net het speculaasrecept gemaakt uit de rubriek ingezonden recepten, maar
er is iets niet helemaal goed gegaan ben ik bang. Nou is het recept ook in kopjes...

Mijn vraag is : Hoeveel is een kopje ????
Heb een Cup gewogen en die is zo'n 235 gram, vond ik wat veel en heb het afgerond op 200 gram......

En een snuifje ?? hoeveel hanteren jullie daarvoor ????

En in het taai taai recept staat : Calium karbonaat.......??? Waar koop ik dat ????

Ook zie ik recepten met dubbelkoolzuresoda (tartacadabra) wat is dat ??? en waar
koop ik dat ??????

Ik heb de zoekfuntie al gebruikt, maar kan niet veel vinden helaas, vandaar dat ik
bij jullie te rade ga .......:Y

Als het pad der vriendschap niet regelmatig wordt betreden, groeit het dicht.

2

Re: vraagje over maten en hoeveelheden en nog een paar dingen.....

Micky schreef:

Ik heb net het speculaasrecept gemaakt uit de rubriek ingezonden recepten, maar
er is iets niet helemaal goed gegaan ben ik bang. Nou is het recept ook in kopjes...

Mijn vraag is : Hoeveel is een kopje ????
Heb een Cup gewogen en die is zo'n 235 gram, vond ik wat veel en heb het afgerond op 200 gram......

En een snuifje ?? hoeveel hanteren jullie daarvoor ????

En in het taai taai recept staat : Calium karbonaat.......??? Waar koop ik dat ????

Ook zie ik recepten met dubbelkoolzuresoda (tartacadabra) wat is dat ??? en waar
koop ik dat ??????

Ik heb de zoekfuntie al gebruikt, maar kan niet veel vinden helaas, vandaar dat ik
bij jullie te rade ga .......:Y

Een cup is geen gewichtsmaat maar een inhoudsmaat, 240 ml ongeveer
Een snuifje is meestal een beetje tussen duim en wijsvinger.
Calcium carbonaat neem ik aan......hmmm.in bakken? Dat is namelijk potas en ik zie niet wat je daarmee koken kunt ? Natriumbicarbonaat denk ik eerder=zuiveringszout
Dubbelkoozure soda = zuiverings zout ook wel baking soda genoemd (niet verwaren met baing powder) en te koop bij toko, drogist, apotheek.

I believe in Sandy Claws

3

Bij Blokker hebben ze vaak wel bij de bakspullen kop/lepel maten liggen. Zeker als je met engelse of amerikaanse recepten aan de slag gaat, worden deze maten veel gebruikt. Als je ze tegenkomt kan ik het aanraden ze te kopen, want het is echt heel erg handig.

4

als je hier klikt kom je bij mijn speculaas recept uit. De Birminghamgangsters vonden hem allemaal lekker. Zoonlief verheugt zich nu al op morgen als ik de volgende lading uit de oven haal. :9

5

Bedankt !!!! Ga ik ook nog proberen, heb nu inmiddels een bol speculaasdeeg in
de koelkast liggen naar een recept uit het December kookboek van AH.....
Die ga ik van de week bakken...................de andere ligt inmiddels in de
vuilnisbak, was echt niet lekker.....................jammer hoor !!

Als het pad der vriendschap niet regelmatig wordt betreden, groeit het dicht.

6

Een hele tijd geleden heb ik bij de Bijenkorf (hebben ze vast ook bij een kookwinkel)  een setje Cups gekocht en een setje lepeltjes (de Amerikaanse/Engelse maten) Heb ik nooit spijt van gehad en voor een euro of 8 ben je klaar met omrekenen...Zeker als je in de toekomst buitenlandse recepten wil blijven gebruiken (en met onze taartentic kom je daar toch vaak op uit :) , een goede aanrader..Ook leuk voor de Sint om in de schoen te doen :)

7

Als je nog geen cup hebt gekocht (gewoon bij Blokker of Hema) heb je misschien hier wat aan: http://www.dekooktips.com/cupcon-ab.htm
Op deze site staan een heleboel product-gewichten omgerekend voor de (inhoudsmaat) cup.

Succes!
Groetjes, Jos