1

Onderwerp: koffiekoek chocoladeglazuur of suikerglazuur

Ik wilde me dit weekend wagen aan vierkante koffiekoeken van getoerd bladerdeeg gevuld met banketbakkersroom,(misschien ook bekend als cremekoek, ben geen kenner?).
Hoe maak ik dat laagje chocoladeglazuur, het is zo dun en knapperig. 
Heb al eens roomsoezen gemaakt, gewoon gedipt in gesmolten chocolade ook lekker maar ik denk dat het toch nog net iets anders is "bij de bakker".

Heb al wel enkele dingen opgezocht maar kom er niet helemaal uit welk soort "bekleding" (icing, frosting, glazuur, ... )ik moet gebruiken ben hier nog een totale beginner in.

Kunnen jullie me misschien op weg helpen? Alvast bedankt.

groet :)
Kim

2

Re: koffiekoek chocoladeglazuur of suikerglazuur

Is het geen ganache? (zie http://www.deleukstetaarten.nl/index.ph … en:Ganache of bij de recepten op de site van Lara (www.tartacadabra.nl) zoeken naar Chocoladeganache.

Kan ook schenkfondant met chocoladesmaak zijn eigenlijk... daar weet ik dan weer geen recept van, maar iemand anders misschien wel :)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3 Laatst bewerkt door kl1172 (21-11-2007 13:35)

Dank je voor de reactie, Marianne. Ganache wordt van slagroom met chocolade gemaakt, wordt dit dan ook 'hard'? Bij mijn volgende biscuit ga ik ganache zeker eens testen!

Maar ik denk dat het waarschijnlijk chocoladeglazuur zal zijn dat ik nodig heb voor mijn koeken. Enige tips om dit het beste op de koek aan te brengen, ik zou graag een mooi strak laagje hebben.

groet :)
Kim

4

als je chocoladeglazuur koopt (rode zakjes van dr. oetker bij bakspullen in supermarkt), die smelt heel makkelijk, en wordt ook weer goed hard.
Als je dan over je koek giet, dan wordt dat mooi gelijkmatig (wel in 1x doen zodat het tegelijk stolt).
Je kan ook chocolade met een beetje boter doen (dat schenkt wat makkelijker), misschien helemaal not-done, maar ik heb het weleens gedaan.
Ganache is heel lekker, en wordt niet echt hard, niet zoals gewone chocolade.

Mijn website: Presentaart

5 Laatst bewerkt door kl1172 (21-11-2007 15:13)

hoi Mascha, goeie tips maar ik probeer het nu nog allemaal zelf te maken. Niet dat je er geen fantastisch en lekker resultaat mee hebt, maar ben (voorlopig) wat eigenwijs, zou het graag +/- zelf kunnen maken. Had ik een molen, maalde ik mijn eigen bloem bij wijze van spreken :D

Dus chocolade met boter zal er zeker bij zijn.
Kwam ook al dit tegen : chocolade laten smelten met poedersuiker,
dat moet toch ook iets in die aard geven denk ik.

Hoe lang en wat is de beste manier om deze chocoladeglazuren te drogen/harden; gewoon op tafel, in de koelkast, ... ?

E

6

Drogen kun je het beste buiten de koelkast doen :Y

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag