1

Onderwerp: planning koekjes..?

Ik heb net veel gelezen over het juiste koekjesrecept bij ''de ingezonden recepten''....
maar ik kan er niet ontdekken wat handig is om te doen als je het koekje wilt bedekken met een laagje royal icing en afmaken met een vormpje fondant in het midden!

Hoe voorkom ik dat ze zacht worden?!

A.s maandagmiddag moeten ze klaar zijn...hoe zouden jullie het aanpakken? Wanneer de koekjes bakken? Wanneer de royal icing lijntjes, wanneer de opvulling en het vormpje van fondant?!

Ben benieuwd :Y

Groetjes, Marleen

2

Re: planning koekjes..?

Dat is nou een beetje lullig, dat niemand deze vraag op tijd heeft kunnen beantwoorden... Ik hoop dat het alsnog is gelukt?

Zelf houd ik een paar dagen droogtijd aan met de gedachte dat icing "run-outs", etc. (bv. de vlinders) ook minimaal 2 dagen moeten drogen. Zolang de icing (glazuur) nog vochtig is, zal het koekje ook taai zijn.

Als je nou "te laat" begonnen bent, kun je ze evt. nog even op een hele lage temp (onder de 100graden) in de oven leggen om de droogtijd flink te verkorten.

3

Gelukkig heeft Evelien nog kunnen antwoorden, tja ben niet zulke goede vrienden met icing dus had het antwoord niet geweten! Nu lekker wel ;)

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

4 Laatst bewerkt door Koekje erbij (18-11-2007 23:32)

Evelien schreef:

Dat is nou een beetje lullig, dat niemand deze vraag op tijd heeft kunnen beantwoorden... Ik hoop dat het alsnog is gelukt?

Zelf houd ik een paar dagen droogtijd aan met de gedachte dat icing "run-outs", etc. (bv. de vlinders) ook minimaal 2 dagen moeten drogen. Zolang de icing (glazuur) nog vochtig is, zal het koekje ook taai zijn.

Als je nou "te laat" begonnen bent, kun je ze evt. nog even op een hele lage temp (onder de 100graden) in de oven leggen om de droogtijd flink te verkorten.

Help een paar dagen!?! Ik had op deze site gelezen bij bescrhijving van koekjes versieren dat ze ca 4 uur moeten drogen daarom dacht ik dat ik beter zo laat mogelijk kon maken ivm zacht worden. en versheid (ze zijn voor a.s dinsdag)....maar als ik het goed van je bergijp wordt het koekje weer hard als de glazuur ook hard is?! (de hartjes van fondant heb ik 2 dagen geleden al gemaakt dus die zijn morgen wel uitgehard ;) )
Ze komen net allemaal uit de oven; wou morgenochtend gelijk gaan glazuren...!

En als ze droog zijn kan ik ze dan het beste in een koektrommel meegeven morgen?!

Groetjes, Marleen

5

Je maakt ze beter zo vroeg mogelijk. Een week of een paar weken op voorhand kan best. Het probleem van zacht worden van koekjes heb ik nooit gehad. Ik laat ze bij voorkeur 1 nacht drogen (de basisicing) en dan de lijntjes (een paar uurtjes)
Na een 4 uur droogtijd is het ook wel mogelijk om de lijntjes te spuiten wegens het korsten van het bovenlaagje (van binnen is de icng nog zacht) ,maar dan verder nog een nachtje aanhouden.
De fondant plak je er het makkelijkste rechtstreeks op het koekje op. Dat hoef je niet appart laten hard te worden.
Dus je hebt nog voldoende tijd.