1

Onderwerp: stapeltaart

heeft iemand uitleg of een howto hoe je juist een stapeltaart op elkaar stapelt? doen jullie gewoon de taartjes op elkaar of steken jullie er iets tussen? hoe haal je het daarna uit elkaar?

2

Re: stapeltaart

taartgek schreef:

heeft iemand uitleg of een howto hoe je juist een stapeltaart op elkaar stapelt? doen jullie gewoon de taartjes op elkaar of steken jullie er iets tussen? hoe haal je het daarna uit elkaar?

Iedere taart is apart op zijn eigen taartkarton geplaatst en de stevigheid wordt verkregen door houten of plastic staafjes (foodsafe) in de taart(en) die een volgende laag dragen.
http://www.earlenescakes.com/pkgckconst.htm
http://www.bakedecoratecelebrate.com/te … .cfm?cat=8

I believe in Sandy Claws

3

Toevallig op de beurs in Amersfoort gehoord van de echte experts, dat we geen dingen die we niet kunnen eten in de taarten mogen stoppen. Ik gebruik zelf de chocolade sticks van de AH om de taart erboven te ondersteunen. Ik gebruik alleen wel een kartonnetje, wel netjes ingepakt met folie, tussen de taarten. Ze hadden daar ook een oplossing voor, een soort van koek !? iets!? in ieder geval eetbaars ertussen, maar even zoeken, daar is al een topic over geweest en het recept zou geplaatst worden.

Op zoek naar leuke hebbedingetjes, kijk eens op mijn site! Cakes by Bien heeft ook een FB pagina, zo ben je altijd op de hoogte!

4

Recept is geplaatst: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=14550

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5

Thx Marianne ;)

Op zoek naar leuke hebbedingetjes, kijk eens op mijn site! Cakes by Bien heeft ook een FB pagina, zo ben je altijd op de hoogte!

6

Heel handig zo'n Marianne :+

Groetjes van Carina
http://www.taartwerk.nl

7

Bien schreef:

Toevallig op de beurs in Amersfoort gehoord van de echte experts, dat we geen dingen die we niet kunnen eten in de taarten mogen stoppen. Ik gebruik zelf de chocolade sticks van de AH om de taart erboven te ondersteunen. Ik gebruik alleen wel een kartonnetje, wel netjes ingepakt met folie, tussen de taarten. Ze hadden daar ook een oplossing voor, een soort van koek !? iets!? in ieder geval eetbaars ertussen, maar even zoeken, daar is al een topic over geweest en het recept zou geplaatst worden.

Dan heeft die meneer of mevrouw de experts het wel heel erg fout want je mag ter versteviging of bevestiging wel attributen in je cake steken zolang deze maar foodsafe zijn, geen gevaar opleveren (dus groot genoeg zodat ze zelfs door de grootste smulpaap niet doorgeslikt kunnen worden) nodig zijn voor speciale constructie.......en gemeld worden bij de afnemer......de meest verkochte en gebruikte versieringen in de cake en koekwereld van de banketbakkers zijn versieringen van plastic die in cake en cakejes worden gestoken :)

Een hoge stapeltaart met 4 of 5 grote cakes met vulling en versiering houdt echt niet op een fonceerbodempje en wat chocoladesticks.......ik zie ook het nut van de folie niet om een foodsafe kartonnetje......... buiten misschien dat het bij slechtgemaakte cakes plakken voorkomt.....

I believe in Sandy Claws

8

Het werd toch echt gezegd door wat mensen die er verstand van hadden. In nederland mocht het niet OP WEDSTRIJDEN en in Engeland weer wel.
Nou ga ik ook niet met chocosticks werken, heb een keer een half weggezakte stapeltaart gehad en neem nu geen risico meer. Maar het ging dus ook alleen om wedstrijden, en ik weet dat heel veel banketbakkers het ook doen (stokjes en karton gebruiken)

Mijn website: Presentaart

9

Carina schreef:

Heel handig zo'n Marianne :+

Ben ik toch nog ergens goed voor :D

10

Die "experts" zeiden enkel dat het zogezegd de regel was voor nederlandse taarten. Niet dat dat "moet".
Niks moet. En een bruidstaart van 4 verdiepen zou ik toch ook echt niet met chocosticks alleen naar de mensen sturen. Ik moet er niet aan denken.

11

mascha schreef:

Het werd toch echt gezegd door wat mensen die er verstand van hadden. In nederland mocht het niet OP WEDSTRIJDEN en in Engeland weer wel.
Nou ga ik ook niet met chocosticks werken, heb een keer een half weggezakte stapeltaart gehad en neem nu geen risico meer. Maar het ging dus ook alleen om wedstrijden, en ik weet dat heel veel banketbakkers het ook doen (stokjes en karton gebruiken)

Aha..wedstrijden......volgens mij heb ik het woord wedstrijden niet gezien in de tekst waarop ik reageerde......er werd gesteld dat je in Nederlands niets in je taarten mag steken :))

Ik vond het al zeer vreemd .....en wedstrijden.........not my cup of tea......

I believe in Sandy Claws

12

karentje schreef:

Die "experts" zeiden enkel dat het zogezegd de regel was voor nederlandse taarten. Niet dat dat "moet".
Niks moet. En een bruidstaart van 4 verdiepen zou ik toch ook echt niet met chocosticks alleen naar de mensen sturen. Ik moet er niet aan denken.

:)) Een onduidelijkheid in de tekst die nu dus opgelost is.........ik heb niets met wedstrijden in welke vorm dan ook..........ik ben liever wat serieuzer bezig. Dus de regels daarvoor zal ik wel nooit leren kennen.....

Ik heb een aantal kennissen die daar aan mee doen in Engeland en Amerika...bij 1 van hen die echt wereldklasse is (en een schatje), brak men zelfs 1 van zijn bloemen in stukken omdat een ander had gefluisterd dat hij er wel metaaldraad in gebruikt zou hebben.........

In zulk soort wedstrijden waar de kern (en het maakt niet uit welkberoep/hobbygroep) toch meestal na jaren een vaste 'kliek' is, zie je toch veel haat en nijd en vriendjespolitiek.......brrr

Gewoon lekker taarten (en koekjes :)) maken, mooie versieringen en groot en klein van genoegen laten glimlachen...dat is de beste gewonnen wedstrijd, iedere keer opnieuw

I believe in Sandy Claws

13

En zo is het....

Kijk gerust eens in mijn taartenalbum
http://www.creabrigitte.mijnalbums.nl

14 Laatst bewerkt door ria (16-11-2007 23:42)

@Granny:
Grappig om te lezen dat je niets met wedstrijden hebt.. Ik vond het namelijk leuk je melding te lezen over Aine 2 die goud gewonnen heeft. :)

Ter aanvullende informatie voor iedereen: De jury van deze taart wedstrijd tijdens het Taart&Trends evenement  bestond uit: Meneer H.v.Winkoop van Bakels, Meneer H. Geers van Damco en Patissier Harry Mercuur, die ook ambassadeur van Callebaut is

Deze heren houden zich voor genoemde bedrijven o.a. bezig met produktontwikkeling en keuringen. En hebben vaker taarten gejureerd naar Nederlandse maatstaven. Ook doet

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

15

ria schreef:

@Granny:
Grappig om te lezen dat je niets met wedstrijden hebt.. Ik vond het namelijk leuk je melding te lezen over Aine 2 die goud gewonnen heeft. :)

Het punt dat hier in het topic wordt aangehaald was met name van toepassing op de stapeltaarten waarbij de taarten direct opelkaar gestapeld waren en niet gestapeld doormiddel van pilaren of stapelsystemen zoals de acrylstands. Het meegeven aan consumenten van gedeuvelde taarten,was in principe "not done" in Nederland of zou vergezeld moeten gaan met een op papier gestelde beschrijving, waarin vermeld wordt waar alle niet eetbare onderdelen zich in de taart(en) bevinden.(aansprakelijkheid)
Er werd gezegd dat de taart eigenlijk volledig eetbaar moet zijn en dat dat ook mogelijk is. Wat ook vol enthousiasme is uitgelegd. Een puntje wat ook gevaar op kan leveren zijn  de op maat geknipte taartkartons. Door het knippen  raakt de coating beschadigd en kan weer vocht in het karton dringen, wat niet HACCP correct is.
Natuurlijk zullen er ook genoeg Nederlandse bakkers zijn die de Engelse werkwijze  toepassen. Ze zijn beroeps en ik denk dat ze goed weten waar ze mee bezig zijn.

In dat licht bezien vind ik persoonlijk dat we door deze wedstrijd toch mooi dingen te weten zijn gekomen, die de bakkers niet snel willen prijsgeven. Dat vind ik al een prijs op zich, waar iedereen wat aan heeft  :Y
En.. zonder wedstrijd, veel minder taarten  om te bewonderen.

Omdat Loraine gewonnen heeft heb ik nog steeds niets met wedstrijden..ik weet gewoon dat ze veel bewonderaars op dit forum heeft......

Maar iets begrijp ik niet......waaarom kartons knippen.....? Je kunt ze in alle soorten en maten kopen.......om nog niet te spreken van bijna iedere maat plastic cakeseparator etc.......

Ook 'stapel'taarten met pilaren (waar men pilaren gebruikt die recht op een ondertaart komen te staan) moeten gedeuveld worden hoor....

De enige stapeltaarten waarbij dat allemaal niet nodig is zijn rich fruit cakes en de meesten hier maken die niet.......

En zoals ik al verschillende malen gesteld heb, alle oneetbare maar foodgrade items dienen aan de verbruiker gemeld te worden, en natuurlijk doe je dat op papier....net als je je bestelling op papier zet en het bedrag en vooruitbetaling en eventueel een snijschema.......

Als je huwelijks/stapeltaarten gaat produceren dan is een simpel contractje zo opgesteld op je computer. Zowel om je zelf als je klant te beschermen..met stapeltaarten gaat het toch al gauw om aardige bedragen zelfs als je te weinig berekent :)

Voor de pure hobbyist gaat dat natuurlijk niet op, maar aangezien de meesten hier eld vragen (zelfs al is het peanuts) mag je eigenlijk niet meer bestempelen als hobbyist, dat is de deur uit op het moment dat er geld wisselt van eigenaar.....

I believe in Sandy Claws

16

Granny W. schreef:

Maar iets begrijp ik niet......waaarom kartons knippen.....? Je kunt ze in alle soorten en maten kopen.......om nog niet te spreken van bijna iedere maat plastic cakeseparator etc.......

Het feit dat dat kàn, betekent nog niet dat iedereen dat d

17

Marianne schreef:

Dat ben ik niet met je eens;  op het moment dat je onkostenvergoeding vraagt is het niet gelijk dat je geen hobbyist meer bent. Stel dat ik een stapeltaartje voor mijn broer maak (die dat niet wil, dus hypothetischer kan niet :P) en hij mij hier geld voor geeft voor de ingredi

I believe in Sandy Claws

18

Granny W. schreef:

Mja...dat is dan een hele foute instelling

En dankjewel...

Verder blijf ik het op een X aantal punten niet met je eens, maar die discussie ga ik niet (meer) aan.

19

Hmmm, dit ging toch over stapeltaarten en niet over een (naar mijn idee) eindeloze discussie over wetten en regels.  :/

Nou een stapeltaart maak je vaak met 1: een kartonnetje onder je lagen en 2: iets om het mee te stutten, dat kan van alles zijn. Ik las net iets over kit-kat reepjes, werkt ook heel goed en is lekker! Ik gebruik eetstokjes die ik op maat knip. Je stopt er ongeveer 3 á 4 onder je laag en de volgende laag zet je, met bijvoorbeeld een beetje icing, vast aan de andere.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

Berichten [ 19 ]

Pagina's 1

Log eerst in inloggen or registreren om te reageren