1

Onderwerp: fondant catastrove!!!!

hallo allemaal,

ik hoop dat jillie me willen helpen met mijn catastrove.... ik heb namelijk zelf fondant gemaakt.. (recept van de site)  en i.p.v. glucose heb ik honing gebruikt.. maar wat nu??!!.. als ik het wil uitrollen dan breekt hij!! het is ook niet elastisch, ik kan het namelijk heel makkelijk uit elkaar halen!! soms brokkelt hij weleens!! ik heb er een beetje olie bij gedaan maar er is geen verschil behalve dat het vetter is geworden!! maar ik moet zeggen dat de kleur (door de blauwe kleurstof) wel heel mooi is geworden :) maarja... niet te gebruiken dus!! ik vond het zonde om het weg te gooien dus heb ik'm maar als decoratie in de koelkast gezet :) hij was veelste mooi om weggegooid te worden!!

alle gekheid op een stokje... ik moet 3 december een hello kitty taart voor mijn nichtje maken en nu ben ik toch wel in paniek!!!!!!!!!

oh ja... nog iets!! ik heb ook botercreme gemaakt maar het lijkt net zand.. bah..
ik heb heel lang gemixt  dus daar ligt het niet aan.. 

die fondant wil ik nog wel maken maar geen botercreme meer!! het was ook te boterig terwijl ik echt lang had gemixt!!

hhheeeeeelllllllllllppppppppppp......

2

Re: fondant catastrove!!!!

bestellen bij de webshop?

Ik zou fondant sowieso kopen, scheelt een hoop gestress en gedoe, of marsepein is nu redelijk makkelijk verkrijgbaar rond de sint :)

En de botercrememix is ook wel errug lekker!
Ben wel benieuwd wat voor recept je hebt gebruikt dat het op zand lijkt???

Mijn website: Presentaart

3

Ja hoor...even rustig worden en dan de webshop openen.

Fondant bestellen en botercrememix. Kan niet fout gaan !

4

dat is een uitstekend idee alleen ben ik er zo een die alles zelf moet maken :) dus kunnen jullie me vertellen wat ik fout heb gedaan? of kan ik i.p.v botercreme ook iets anders smeren onder fondant?  en waarom is de fondant niet elastisch?? komt het door de honing?? iemand een idee??

groetjes..

Ik heb deze week toevallig ook voor het eerst fondant gemaakt en moet zeggen dat het heel erg lijkt op MMF,die ik dus altijd maak,ik vind het niet erg veel verschillen,
ik vind MMF altijd erg makkelijk om te maken en mee te werken om een taart te bekleden,ik denk dat het toch komt doordat je honing hebt gebruikt ipv glucose.
Als ik jou was zou ik MMF proberen,je hebt alleen marshmellows en poedersuiker nodig!!!Het recept staat hier wel op de site!!
Succes!
Groetjes Darlene

6

Ik denk ook dat het komt omdat je honing ipv glucose hebt gebruikt; ik ben voor fondant nog nooit een recept tegen gekomen zonder glucose, dus ben bang dat het een niet vervangbaar ingredi

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

7

ik zal dan eens glucosepoeder aanschaffen en kieken of het dan wel lukt!! ik heb botercreme van boter en poedersuiker gebruikt. ik heb gelezen dat als je eiwit erbij doet dat het dan minder zanderig is klopt dat?? en kan je dat als afwerklaagje voor onder je fondant gebruiken??? wat kan je nog meer gebruiken voor onder fondant??  jaja ik weet het het zijn veel vragen maar ben echt een beginneling en dit is mijn eerste project :)

groetjes...

8 Laatst bewerkt door Granny W. (10-11-2007 09:58)

sara schreef:

dat is een uitstekend idee alleen ben ik er zo een die alles zelf moet maken :) dus kunnen jullie me vertellen wat ik fout heb gedaan? of kan ik i.p.v botercreme ook iets anders smeren onder fondant?  en waarom is de fondant niet elastisch?? komt het door de honing?? iemand een idee??

Wat je verkeerd hebt gedaan is vrij simpel.je hebt het recept niet gevolgd.....suikerrecepten en heel veel bakrecepten luisteren zeer nauw....glucose wordt bvb gekozen omdat het puur is en een bepaalde hoeveelheid vocht bezit, de peodersuiker die gebrukt wordt is bakkerspoedersuiker want in gewone poedersuiker zit een antiklontermidddel.

Ook de tijden en de structuren die aangegeven worden in een recept dienen bereikt te worden etc :)

De botercreme kan zanderig zijn omdat de boter te koud was, niet lang en op een hoog tempo gemixt, de poedersuiker niet fijn genoeg was of gewoon veel te veel poedersuiker waardoor je veel langer moet mixen en wat vocht dient toe te dienen (bvb een scheutje likeur) etc.

Bij een botercreme kun je bvb de webshop mix gebruiken, die brengt meer 'gebonden' vocht mee in de creme waardoor de poedersuiker op zal lossen en waardoor een veel cremige mixture bereikt wordt......en zo zijn er een hele hoop mogelijkheden om je botercreme te verbeteren...

Ik zal kijken of ik nog wat andere creme recepten kan posten, ergens staat er van mij in de receptensectie een recept genaamd vulcreme, een prima oplossing voor diegene die alles zelf willen maken en ik moet zeggen, ik ben er ook zo eentje dus niet bij de pakken gaan neerzitten, gewoon opnieuw beginnen of naar de webshop gaan :))

I believe in Sandy Claws

9

sara schreef:

ik zal dan eens glucosepoeder aanschaffen en kieken of het dan wel lukt!! ik heb botercreme van boter en poedersuiker gebruikt. ik heb gelezen dat als je eiwit erbij doet dat het dan minder zanderig is klopt dat?? en kan je dat als afwerklaagje voor onder je fondant gebruiken??? wat kan je nog meer gebruiken voor onder fondant??  jaja ik weet het het zijn veel vragen maar ben echt een beginneling en dit is mijn eerste project :)

groetjes...

Vloeibare glucose moet je hebben :)) Inplaats daarvan kun je ook light corn syrup gebruiken, te bekomen in de toko of betere supermarkt.

Een eiwit botercreme ku je ook maken, daar staat ook hier op de site een recept van maar is niet geschikt om buiten de koelkast te bewaren dus een taart daarmee besmeerd moet bewaard worden in de koelkast, erg lekker overigens.

Onder een fondant is het altijd het beste de meest simpele vorm van botercreme te gebruiken omdat er nagenoeg geen vocht inzit dus je geen problemen hebt met bekleden, smelten etc.

Op een stevige cake gebruik ik wel eens wat ingekookte gezeefde abrikozenjam, deze breng ik dan met een bakkwastje aan zeer dun, laat een paar uurtjes staan en bekleed dan, let wel, dit is een zeer dun laagje bedoelt als plaklaag, het verhuld geen onregelmatigheden in de cake zoals botercreme doet die niet alleen zijn werk doet als plakmiddel maar ook als aansmeermiddel voor onvolkomenheden aande buitenkant van de cake.

I believe in Sandy Claws

10

bedankt voor je snelle reactie. :) maar krijg je geen korreltjes meer als je eiwit bij de botercreme doet?? want dat is niet echt smakelijk die korreltjes :) en kan je eiwit-botercreme ook als afwerklaagje onder je fondant gebruiken??

groetjes..

11

sara schreef:

bedankt voor je snelle reactie. :) maar krijg je geen korreltjes meer als je eiwit bij de botercreme doet?? want dat is niet echt smakelijk die korreltjes :) en kan je eiwit-botercreme ook als afwerklaagje onder je fondant gebruiken??

Een echte eiwit botercreme (gemaakt op de basis van swiss meringue) is nooit korrelig omdat de suikers oplossen in de eiwitten door verhitting, bijkomend voordeel is dat als je verse eiwitten gebruikt, deze ook gepasteurizeerd worden, ga hier eens kijken, daar heb je het recept en een uitleg hoe je het moet doen.

Als buitenlaagje redelijk geschikt, er zit weinig vocht in dat redelijkg ebonden is, ik zou de buitenlaag wel dun houden:

Hier het filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=uBBoRMWcfNc

Hier de site van Dyane:
http://www.dyannbakes.com/

rgens onderaan staat het recept van deze botercreme.

Als je nog meer vragen hebt, vandaag ben ik de hele dag regelmatig online, ben brood etc aan het bakken en intussen vragen, mail aan het beantwoorden en meer van dat soor 'onderhoud' aan het plegen :))

I believe in Sandy Claws