1

Onderwerp: Hoe lang rolbare chocolade bewaren

Hallo,
Heb vandaag met rolbare chocolade gewerkt, heb alleen nog een hoop over. Heb het gemengd met marsepijn. Moet je dit nu in de keolkast bewaren of er buiten en hoe lang is het houdbaar en kan je er mee werken.
Alvast bedankt

Groetjes Jojanneke

2 Laatst bewerkt door Evelien (18-11-2007 21:59)

Re: Hoe lang rolbare chocolade bewaren

Wat bedoel je nou precies? Marsepein met cacao?

3

Ik denk dat niemand dat ooit heeft uitgeprobeerd en dus ook niet weten hoe lang houdbaar :)

I believe in Sandy Claws

4

Als je echte chocolade hebt gebruikt, dan weet ik het niet, maar ik heb zelf al vaker cacaopoeder door de marsepein gekneed. Dit is eigenlijk hetzelfde als de marepeinen "aardappeltjes" die je in de winkel koopt. Cacao is droog en langer houdbaar dan marsepein. Je kunt naar mijn weten gewoon de houdbaarheidsdatum van de marsepein aanhouden.

Die aardappeltjes hebben ze trouwens ieder jaar bij de Kruidvat. Als je toch bruine marsepein nodig hebt, is dat een niet zo dure (nood)oplossing. Een beetje extra cacoa erdoor en klaar ben je. Ik heb ze ook wel eens gebruikt om een taart te bekleden, toen ik nog geen kilo's marsepein in huis had... ;)

5

wat is rolbare chocolade precies?! Kan je dat ook zelf maken of moet je dat kopen... op/van welke basis is het gemaakt? :) Het is zeker als decoratie bedoelt voor taarten/cakejes bedoelt? :) Ik ben benieuwd! :)

ik heb deze van het forum geplukt:
Met deze vorm van chocolade kun je bekleden, bloemen maken enz.

Het maken is vrij simpel, dan laten rusten en weer op kneedtemp brengen door het met je handen te verwarmen en door te kneden.
Het is een vies werkje het maken dus zorg dat je ruimte hebt en een schoon oppervlak om op te werken, maak voor je eerste batch
een kleine hoeveelheid, niet iedereen vind het namelijk prettig om mee te werken.

450 gram chocolade
125 ml glucose (stroop)
2 tl ijskoud water

De chocolade smelten, de glucose in een potje in een bakje zetten met heet water.

De glucose bij de chocolade schenken en nu roeren, voeg het water toe en je zult merken tijdens het roeren dat er zich een bal vormt,  nu de bal uitnemen en even doorkneden (vet scheidt zich nu af en deze wordt weggeveegd met wat keukenpapier) ald de bal er kneedbaar en goed homogeen uitziet, de bal verpakken in folie en voor de nacht laten rusten op een koele plaats.

Het beste is als je het in kleine gedeeltes doorkneed als je er mee wilt gaan werken, het is namelijk vrij hard in ruste.
Sommige mensen doen een stuk goed verpakt in hun broekzak zodat het op lichaamstemperatuur  komt voor ze er mee werken

Het is wat vettig om mee te werken maar plakt wel makkelijk aan zichzelf zeg maar, je kunt er bloemen mee maken, figuren etc,  maar ook bekleden mits je uitrolt op voldoende poedersuiker.

Je kunt er meer over vinden onder de naam candy clay (amerikaans) ik heb zelf geen cornsyrup gebruikt,
Het werkt schijnbar niet zo goed als glucose, waarom weet ik niet want ze zouden de zelfde basis hebben ......

like it...love it....till you just can't resist !!!!

7

Hoelang kun je de rolbare chocolade nou dan eigenlijk bewaren??

8

Wat ik weet, is dat je rolchocolade in de koelkast moet bewaren. Ik wist niet dat je het kon mengen met marsepein, maar ik zou het geheel ook in de koelkast stoppen. Geen idee hoe lang.
Smaakt het lekker zo?

Tieneke