1

Onderwerp: ik wilde een voetbaltaart maken maar....

als ik alle berichten hier zo lees weet ik niet of mij dat gaat lukken.

Ik heb ook de voetbalvorm uit de webshop besteld, ik had nog niet eens gezien dat de vlakjes anders waren (voor wit en zwart). :)

Alle berichtjes over de voetbal nog maar eens rustig nalezen en bedenken wat het makkelijkste is (ik heb pas 1 taart gemaakt dus het moet nog niet te ingewikkeld zijn).

groetjes
Erica

2

Re: ik wilde een voetbaltaart maken maar....

Niet bang zijn, het lukt vast! De vlakjes kun je toch natekenen van de vorm, dan moet het passen! Of je gaat voor helemaal wit bekleden en de zwarte vlakjes er los op, dat is nog makkelijker!

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

3

Hoi Yvonne, denk inderdaad dat ik dan ga voor de laatste optie. Bedankt voor je reactie

4

Het is niet zo ingewikkeld hoor met losse vlakjes. Wel een kleine tip: smeer je taart af met gezeefde abrikozenjam en niet met botercreme. Dat komt namelijk nogal snel door de naden naar buiten zetten...

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

5

Hoi Erica,
Bij de voetbalvorm uit de webshop zit een soort boekje met de juiste maat 5- en 6-kantige vakjes hoor! Dus helemaal niet zo moeilijk als het lijkt. Je begint met een zwart 5-kantig vlakje, en daaromheen leg je dan de witte 6-kantige vlakjes. Af en toe een klein beetje rekken of in elkaar duwen om het geheel passend te maken, komt vast goed :Y :)

Groetjes, Annette
Al mijn foto's zijn te zien op http://www.felicitaartjes-annette.mijnalbum.nl/

6

ik heb hem ook al gemaakt en dat ging echt goed
heb eerst de vlakjes gemaakt (afgemeten met de formule naargelang de omtrek van de bal, staat hier ook ergens op het forum)
daarna gewoon als een puzzel de stukjes op de bol passen - fondant rekt altijd nog een beetje mee dus zelfs al zit er een gaatje, dat komt wel goed!

Valt wel wat mee hoor,dat tussenuit piepen van de botercreme!!
Plakt in ieder geval wel makkelijk!!
Succes!!

8

bedankt voor jullie reacties, ik twijfel nu alleen nog tussen marsepein en fondant

marsepein is niet echt wit en fondant weer wel!!!

10

Ik had marsefond gebruikt, fondant wordt zo snel hard, en zo ging het perfect, en ziet er toch wel wit uit :) Het is wel handig de botercreme aan de buitenkant er dun op te smeren, dan heb je minder kans van 'er uit piepen' ;) :)

Groetjes, Annette
Al mijn foto's zijn te zien op http://www.felicitaartjes-annette.mijnalbum.nl/