1

Onderwerp: modeleer chocolade dringend hulp nodig!

Ik probeer modelleer chocolade te maken, maar zodra ik glucose bij de gesmolten chocolade voeg, klontert heel de boel op en krijg ik het niet meer terug gesmolten.

Wat doe ik verkeerd en hoe kan ik het oplossen?

2

Re: modeleer chocolade dringend hulp nodig!

Pelusa1511 schreef:

Ik probeer modelleer chocolade te maken, maar zodra ik glucose bij de gesmolten chocolade voeg, klontert heel de boel op en krijg ik het niet meer terug gesmolten.

Wat doe ik verkeerd en hoe kan ik het oplossen?

Heb je de glucose wel verwarmd?

I believe in Sandy Claws

3

Nee, dat stond er dacht ik in het recept niet bij. Of ik zal er over gekeken hebben. Dus het komt door de temperatuur schok? Kan ik dit nog redden of moet ik de boel in de vuilbak kieperen? Zou zonde zijn van de chocolade.

4

Pelusa1511 schreef:

Nee, dat stond er dacht ik in het recept niet bij. Of ik zal er over gekeken hebben. Dus het komt door de temperatuur schok? Kan ik dit nog redden of moet ik de boel in de vuilbak kieperen? Zou zonde zijn van de chocolade.

Als je mijn recept hebt gebruikt staat er dat je de glucose in een potje moet doen en in heet water moet zetten:)

Ik weet niet of dit nog te redden is maar probeer dit eens: in een schaal doen en 5 secnden vol vermogen in de magnetron, proberen te kneden, daarna weer 5 seconden dan weer proberen hardhandig te kneden, net zo lang hiermee doorgaan tot het materiaal plooibaar wordt, kan even duren maar dit is de beste manier, te lang achter elkaar op vol vermogen loop je het risico de chocolade aan te branden zeg maar dus niet kiezen voor een short cut :))

Succes ermee

I believe in Sandy Claws

5

Ik heb het even hier op de site opgezocht en het was niet jouw recept.

Modeleer Chocolade

Formule :
Deze formule kan gewijzigd worden in funktie van de verschillende texturen en hardheid die men wenst te bekomen voor de modeleer chocolade.
In het algemeen worden 2 delen chocolade en 1 deel glucose genomen als basis voor de modeleer chocolade.
In een warmer klimaat waar de gemiddelde kamertemperatuur boven de 72°F bedraagt, moet men meer chocolade en minder glucose gebruiken om een hardere chocolade te bekomen.
Bijvoorbeeld : wanneer men chocolade bewerkt in een kamertemperatuur van 85°F, is het aangeraden 10 pond chocolade voor 4.5 pond glucose te gebruiken.

Werkwijze :

1. smelt de chocolade in een ruime kom tot wanneer de chocolade vloeibaar is
2. voeg langzaam glucose toe en vermeng met de chocolade
3. in dit stadium is het belangrijk niet te lang het glucose- en chocolademengsel te bewerken om schifting te voorkomen.
Van zodra de chocolade en de glucose homogeen zijn, het mengsel storten op een gelijnde plaat en bedekt met plastiekfolie.
4. laat de chocolade op kamertemperatuur gedurende 1 nacht rusten, bedekt met plastiekfolie
5. snijdt volgens behoefte stukken chocolade af met een roller of deegsteker.

Ik zie niets staan van glucose opwarmen.

Maar ik zal het zeker met de microgolf oven proberen. Bedankt!

6

Granny´s recept heet Chocolate leather, dit intikken in de zoekfunctie en je vind m. Ik heb hem laatst gemaakt en het ging prima.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!