1

Onderwerp: Taartbodemzaag en andere vraagjes

Hallo,

Hier weer een newbie op het gebied van taarten bakken. Ik ga binnenkort verhuizen en neem daarom afscheid van:

mijn collega's;
schoonmaakster;
buren.

Ik bak wel taarten (appeltaart, kersen, schuim) maar deze heb ik tot nu toe nooit bekleed. Ik lees al een tijdje mee op dit forum en het lijkt mij erg leuk om nu taarten te maken als afscheidscadeautje. Ik ben nu op de webshop dingen aan het bestellen en ik heb tot nu toe de volgende items:

1kg  biscuit
mix voor botermix 300gr
starterspakket rolfondant regal ice
vetvrij karton 26cm rond
en een taartzaag

Mis ik nog iets essentieels? En is zo'n taartzaag echt handig of kan het ook 'gewoon' met een mes?

Ik wil graag beginnen met 1 ronde taart 24cm. Daarin twee laagjes vulling, 1 jam en 1 botercreme. Dan bekleden met fondant en proberen dit een beetje leuk aan te kleden. Volgens mij is het de bedoeling dat ik de hele buitenkant van de taart ook met botercreme insmeer. Klopt dat?

Hoe kan ik een smaakje toevoegen aan de botercreme?

Alle tips zijn welkom!
Bedankt vast
Marianne (twee?)

2

Re: Taartbodemzaag en andere vraagjes

Hoi !

Het kan gewoon met een mes, geen probleem maar een taartzaag is erg handig (nadat ik van Anthonette gezien had hoe het werkte :) ) met een mes snij je toch gauw scheef en zeker voor 2 lagen is het best moeilijk, zeker voor grotere taarten.

het smaakje van de botercreme kun je gewoon tijdens het mixen toevoegen, bijvoorbeeld wat likeur of chocopasta, of ander smaakstofje. niet te veel vloeistof anders wordt het te vochtig.

verder gewoon beginnen je zult zien dat het mee valt en je straks ook helemaal verslingerd ben aan deze vreselijk leuke hobby !!

Succes

3

Ik heb er echt erg veel zin in. Maar ik ben ook een enorme perfectionist, dus het moet wel goed gaan hahahaha (anders durf ik hem niet weg te geven).

Zit er een speciaal techniekje achter het gebruik van de taartzaag? Ik dacht gewoon 'zagend' door de taart heen trekken?

4

Misschien ook wat kleurtjes erbij kopen voor het kleuren van fondant?
Een smoother - om de fondant glad/strak te krijgen

Ja de buitenkant van de taart ook insmeren met Botercreme, en even in de koelkast zetten zodat het een beetje stijf wordt. Zo kan je het makkelijk glad maken.

Success!

Groetjes Tweety!

5

Marianne79 schreef:

Zit er een speciaal techniekje achter het gebruik van de taartzaag? Ik dacht gewoon 'zagend' door de taart heen trekken?

Even met een mes eerst een sneetje zetten, anders lukt het niet altijd om goed door de buitenkant heen te komen. Het is inderdaad een zagende, lichtdrukkende beweging maken, zorg wel dat de 'pootjes' van de zaag op het blad blijven, anders komen er nog golven in je laag ;)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

6

Tweety1974 schreef:

Misschien ook wat kleurtjes erbij kopen voor het kleuren van fondant?
Een smoother - om de fondant glad/strak te krijgen

Ja de buitenkant van de taart ook insmeren met Botercreme, en even in de koelkast zetten zodat het een beetje stijf wordt. Zo kan je het makkelijk glad maken.

Success!

Het is blok witte fondant en dan een assortiment gekleurde blokjes.

Kan je trouwens een stuk wit mengen met een stuk blauw om lichtblauw te maken?

7

Ja hoor, geen punt. Je kunt alle kleurtjes mengen tot andere kleurtjes :)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

8

Misschien heb je nog een paar (bloemetjes)uitstekers nodig voor de aankleding?

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

9

Ik was opzoek naar schelpjes, maar die kan ik niet zo snel vinden...

10

bedoel je zoiets? http://www.deleukstetaartenshop.nl/prod … cts_id=610

Groetjes Tweety!

11

sorry, zie nu dat het een koekuitsteker is. :o

Groetjes Tweety!

12

Hoi Marianne,

Nou van mij ook nog wat tips. Als je iets vloeibaars wilt gebruiken om een smaakje toe te voegen aan je botercreme, kun je dat in mindering brengen van het water dat je gebruikt om de mix aan te maken. Zo heb ik laatst Baileys botercreme gemaakt en al het water vervangen door Baileys.....

Taartzaag vind ik onmisbaar! Ik snij anders altijd scheef :D

Ik mis nog kleurstofjes op je lijstje. Maar ik zie het al, je hebt dat starterspakket fondant genomen met al die kleurtjes. Die heb ik ook laatst besteld en dat werkt heel handig! Je kunt inderdaad nieuwe kleurtjes maken door te mengen, bijvoorbeeld blauw en wit=lichtblauw, rood en geel=oranje, enz.

Schelpenvormpjes zag ik laatst op de hobby-afdeling van V&D, weet even het merk niet meer....

Groetjes en succes!

Jozien.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

13

ik heb geen taartzaag en toch zijn mijn taartlagen altijd perfect strak!! :)  ik bak ze altijd appart in 3 ovenschalen en ga ze dan pas stapelen!! lekker makkelijk :) dan weet ik toch niet waarom ik de neiging heb om een taartzaag te kopen... je weet wel... het HEBBEN gevoel ;)

14

sara schreef:

dan weet ik toch niet waarom ik de neiging heb om een taartzaag te kopen... je weet wel... het HEBBEN gevoel ;)

ik had al een nieuwe handtekening bedacht:
ik wil alles weten, ik wil alles leren en ik wil alles hebben, of mevrouw nooitgenoeg

Alles goed???? nee 3 fout

15

Hahahahaha ik wordt ook heeel hebberig van al die leuke spulletjes. Ik heb echt al 3 ronde bakblikken, 2 muffin bakblikken, 3 cake bakblikken en een tulband bakvorm.... maarrrrr nu wil ik ook een halve bol bakvorm hebben hihihi dit gaat me weer een keukenkastje kosten.