1

Onderwerp: ook arretjescake, maar dan met stroopwafelkruimels, mmmmm!!!

Ik zag net een recept van arretjescake staan... Mijn moeder maakte die altijd voor mijn verjaardag, maar dan maar net een beetje anders.

3 à 4 zakjes stroopwafelkruimels
5 eetlepels cacao
7 eetlepels kristalsuiker
125 à 150 gram boter(mag ook margarine zijn)
evt. vanillesuiker
en suiker om te decoreren

Boter smelten in een pannetje, let op niet bruin laten worden!
In een mengkom de kruimels, cacao en suiker door elkaar mengen.

Als dit goed gemengd is de gesmolten boter er goed doorheen scheppen, zodat je geen droge cacao meer ziet. Dit alles in een ingevette cakevorm doen...  Daarna heel goed aandrukken(ik doe dat altijd met een stamper, die je ook voor de stamppot gebruikt) Als het niet strakker in de vorm zit, de cake overstrooien met kristalsuiker.

In de koelkast op laten stijven..., zeker een uur of twee! Uit de vorm te krijgen door evenboven het aangestoken gasfornuis te houden aan alle kanten.
Voorzichtig aansnijden en dan genieten..

Wij gebruiken dit ook als basis voor de monchoutaart...., maar dan is het 3 lepels cacao en 5 lepels suiker... en niet in een cakevorm, maar in een springvorm laten opstijven. Slagroom opkloppen met suiker en de monchou apart los kloppen, daarna bij elkaar en zorgen dat er geen klontjes inzitten (dat is nog het moeilijkste), op de half opgestoven bodem en verder op laten stijven en als laatste vlaaivulling erover, kersen of aardbei en smullen... het water loopt me alleen bij het opschrijven al in de mond!!!
haha, ben benieuwd naar jullie reacties!

Re: ook arretjescake, maar dan met stroopwafelkruimels, mmmmm!!!

Jeetje dit klinkt echt verrukkelijk! Ik was al zo lang van plan om die heerlijke koekkuimels van de markt in een recept te gaan gebruiken :)
En ik ben blij dat er in deze arretjescake geen rauw ei zit!

Ohhh een dag zou uit 36 uur moeten bestaan om al die leuke recepten te kunnen uitproberen ;)

Groetjes, Marleen

3

Re: ook arretjescake, maar dan met stroopwafelkruimels, mmmmm!!!

36? 48 heb ik nodig maar hij klinkt superlekker, en dit als bodem lijkt me ook overheerlijk mjam mjam

Alles goed???? nee 3 fout