Onderwerp: Chocolate leather (kneedbare chocolade)
Met deze vorm van chocolade kun je bekleden, bloemen maken enz.
Het maken is vrij simpel, dan laten rusten en weer op kneedtemp brengen door het met je handen te verwarmen en door te kneden.
Het is een vies werkje het maken dus zorg dat je ruimte hebt en een schoon oppervlak om op te werken, maak voor je eerste batch een kleine hoeveelheid, niet iedereen vind het namelijk prettig om mee te werken.
450 gram chocolade
125 ml glucose
2 tl ijskoud water
De chocolade smelten, de glucose in een potje in een bakje zetten met heet water.
De glucose bij de chocolade schenken en nu roeren, voeg het water toe en je zult merken tijdens het roeren dat er zich een bal vormt, nu de bal uitnemen en even doorkneden (vet scheidt zich nu af en deze wordt weggeveegd met wat keukenpapier) ald de bal er kneedbar en goed homogeen uitziet, de bal verpakken in folie en voor de nacht laten rusten op een koele plaats.
Het beste is als je het in kleine gedeeltes doorkneed als je er mee wilt gaan werken, het is namelijk vrij hard in ruste. Sommige mensen die ik ken doen een stuk goed verpakt in hun broekzak zodat het op lichaamstemp komt voor ze er mee werken )
Het is wat vettig om mee te werken maar plakt wel makkelijk aan zichzelf zeg maar, je kunt er bloemen mee maken, figuren etc, maar ook bekleden mits je uitrolt op voldoende poedersuiker.
Je kunt er meer over vinden onder de naam candy clay (amerikaans) ik zou zelf geen cornsyrup gebruiken, op 1 of andere manier werkt het niet zo goed als glucose, waarom weet ik niet want ze hebben dezelfde basis......