1

Onderwerp: fonceerdeeg

Dit is waar meneer Harry Mercuur volgens mij op doelde (bij de prijsuitreiking van TenT) om evt te gebruiken ter vervanging van de taartkartonnen in stapeltaarten. Het wordt een brosse taartbodem, die natuurlijk wel breekbaarder is dan karton. Maar als je je eerste laag kapsel daar gelijk op legt en daarna verder je taart opbouwt en daarna voorzichtig bent met het verplaatsen zou het misschien wel kunnen lukken. Maar dat zou ik een keer moeten gaan proberen dan!
Dit recept komt uit Desserts & Patisserie van Harry Mercuur. Leuk boekje met hele handige recepten van alle onderdelen die je gebruikt voor taarten e.d.

Fonceerdeeg (voor 4-5 taartbodems)

100 gr harde (dus koude) boter
250 gr patentbloem
125 gr poedersuiker
snufje zout
1 ei

Bloem zeven, boter in stukjes. Poedersuiker vermengen met de boter en het zout. Bloem erbij en kneden tot een bal. 30 min in de koelkast op laten stijven.
Je kunt het in een taart- of springvorm bakken, maar ook op bakpapier.
Bakken op 160-175 graden, de baktijd hangt af van het soort gebak.
In een recept wordt 100 gr fonceerdeeg gebruikt om een bodem van 24 cm doorsnede te maken van 2 mm dik.
Dus fonceerdeeg dun uitrollen en dan 24 cm uitsteken en dan bakken op ingevet bakpapier op een bakplaat in ca 10 min. Daar doen ze het dan weer op 180 graden en hij moet dan lichtbruin worden.

Succes ermee!

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

2

Re: fonceerdeeg

Hee, wat leuk! Ik vind zo'n kartonnetje altijd zo gek staan, lijkt me wel leuk om dit eens te proberen. Heeft de jury ook nog suggesties gedaan voor het stutten van de taart eigenlijk?

Groetjes, Car 
Uno per Uno Workshops

3

Car schreef:

Hee, wat leuk! Ik vind zo'n kartonnetje altijd zo gek staan, lijkt me wel leuk om dit eens te proberen. Heeft de jury ook nog suggesties gedaan voor het stutten van de taart eigenlijk?

Ja, ze hadden het over koek- of chocolade staafjes.

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

4

Zuurstokjes als stutmateriaal heb ik ook eens gelezen bij iemand.

5

van die chocolade stokjes heb ik  ook wel eens gebruikt...dat zijn  van die choco stokjes die je bovenop je sorbet vind...dus b est wel dik.....1 taart hiermee stutten is geen probleem maar weet niet of die dingen 3 of 4 lagen houden...

groetjes Saskia
www.taartenmeer.nl

Bij de Aldi hebben ze volgende week ook weer van die chocostaafjes in de aanbieding!

7

Hmmm..ik ga morgen, op advies van Antoinette, mijn drie-laags taart stutten met butterscotsch chocosticks gekocht bij de AH

Dus als het geheel helemaal in stort (please laat dat niet gebeuren :S) dan zal ik het jullie laten weten :D

8

Ini schreef:

Zuurstokjes als stutmateriaal heb ik ook eens gelezen bij iemand.

Zuurstokjes smelten wel door de vulling van de taart ben ik bang.

9

nnicole1234 schreef:

Hmmm..ik ga morgen, op advies van Antoinette, mijn drie-laags taart stutten met butterscotsch chocosticks gekocht bij de AH

Dus als het geheel helemaal in stort (please laat dat niet gebeuren :S) dan zal ik het jullie laten weten :D

Oooh die zijn heel lekker, hebben bij mij nooit het doel voor de taart gehaald ;) :-D Maar Nicole ik vond ze wel behoorlijk breekbaar hoor, dus.......

Sukses in ieder geval!

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

10

Ik vind die chocosticks ook erg breekbaar, vooral als het wat warmer is. Ik heb nu  wel pure chocoladesticks (volgens mij een keer bij de Aldi idd?), die zijn wat sterker, maar zodra het warm is breken ze snel door.
2 lagen zou ik nog wel aandurven, maar meer niet, helemaal als hij nog gestapeld vervoerd moet worden!

Mijn website: Presentaart

11

de chocosticks van de Lidl doen het ook heel goed. Ik gebruik dan de cappucino-versie ervan. Wel genoeg van gebruiken ;) geeft ook nog een extra chocotintje aan de taart!