1

Onderwerp: hard stuk in blokkerbol!!

Ik heb zojuist een kapsel gebakken (voor het eerst) in de beroemde Blokker bol,en toen hij klaar was,en afgekoeld,keerde ik hem om op een taartrooster en voelde op de bovenkant(bolle kant) een hard stuk,ik had er een bloemnagel in gedaan,anders was ik bang dat ie niet gaar zou worden,zou dit nu komen van die bloemnagel,ik denk wel dat ik het eruit kan snijden,moet toch ruimte maken voor de barbie,maar ik vroeg me af of jullie blokker bol baksters er ook last van hebben!!
Groetjes Darlene

PS Oh,ja hij is ook niet zo hoog geworden als ik dacht,ik denk dat ik er nog even zo'n klein Ikea bolletje bovenop doe,dat meende ik een keer gelezen te hebben hier!

2

Re: hard stuk in blokkerbol!!

Ik had dus PRECIES hetzelfde vanmiddag. Inmiddels staat ze als "prinses met pijn in haar rug" in de taartenparade.
Het harde stukje eruit gesneden, daar moet toch de pop in.

Ik denk dat ik het volgende keer ietsje anders bak en dan komt het wel goed (ben ik van overtuigd).

Ik had eerst (gister) een bol gebakken volgens een richtlijn die ik hier met de zoekfunctie had gevonden. Maar die was HELEMAAL NIET gaar.

Die van vanmiddag heb ik anders gedaan en die was wel gaar, op dat kleine harde stukje na. Bij mij was het ongeveer 2 bij 2 cm.

Ik heb hem vandaag zo gebakken:
biscuit van 6 eieren,
15 min op 175 graden
30 min op 155 graden
15 min op 135 graden
Alles hetelucht

Hij was dus maar netaan niet gaar. Volgende keer ga ik het zo doen:
20 min op 175 graden
30 min op 155 graden
20 min op 135 graden

Volgend een oplopend temperatuurschema bak ik nooit omdat dat volkomen onlogisch is. Maar gister met de blokkerbol had ik het wel gedaan omdat mensen hier op het forum riepen dat het ding dan gaar werd. Niet dus.

Nooit meer dus, althans niet voor mij. Ik heb vandaag gebakken volgens een aflopend temperatuurschema. Dat is veel logischer en bleek dus wel te werken, maar ik bak volgendeckeer nog ietsje langer.

Nou het is een heel verhaal geworden maar ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

3

Oh ja... ik had ook een bloemnagel erin gedaan

Groetjes, Carin

4

Ojee... hier ook een blokkerbol gisteren gebakken, maar die ga ik pas morgen of vrijdag snijden, hij is voor zaterdag. Heb me sufgeprikt met de sat

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5

Bloemennagel, wat is dat??
Wil ook die blokkerbol gaan halen en er mee aan de bak gaan??? Heet die ook echt zo als ik er straks naar vraag bij de blokker???

6

Nee, die heet niet zo!
Het is eigenlijk een mengkom die op een losse "voet staat".
Volgens mij staat er wel ergens een foto van hier op het forum. Misschien kun je het met de zoekfunctie vinden.

Succes

7 Laatst bewerkt door Darlene Visser (26-09-2007 12:55)

Hallo Debbie,
nee het heet niet echt een blokkerbol,het is een mengkom van Le Chef,en kost 5,00 euro,en is verkrijgbaar bij de blokker,er zit een rand bij om hem op te zetten,en er zit ook nog een garde bij!!
En een bloemnagel is een metalen ding om bloemen op te spuiten,je moet hem in de vorm doen waar je in gaat bakken,als het tenminste een hele grote kom is(blokkerbol)anders word de binnenkant niet gaar,maar er word ook wel wat anders voor gebruikt,een metalen sate prikker of zoiets!

En Mariane,ik voelde meteen al aan de ronde kant dat het heel hard was,ik heb hem nog niet gesneden,zou dat hard stuk nu komen van die bloemnagel,want die zat op die plaats!!
Ik heb hem ook gebakken met oplopende temp,doe ik trouwens met al mijn biscuits!
Ik heb hem ook gemaakt voor zaterdag!

8

Waar plaats je die bloemnagel dan? Zet je die op de bodem met puntje naar boven en stort je dan het beslag erop?

Mijn taartjes:  http://www.mijnalbum.nl/Album=RAZZCJK4
Mijn concertfotografie: www.dutchrosestudio.com

9

Eerst een lepeltje beslag erin, dan de bloemnagel maar wel door naar beneden met dat ding, tot op de bodem dus. Puntje inderdaad omhoog. Oeps... het klinkt meer als iets wat in de 18+ rubriek thuishoort :lol:
Dan verder vullen. Als je eerst de bloemnagel doet en dan het beslag dan loop je kans dat de bloemnagel enorm verplaatst. En dat kan je later dus niet meer zien :)

Groetjes, Carin

10

:lol: :lol: :lol:

11

Ik had eerst ook steeds een hard stuk erin. Maar de laatste keer heb ik hem gewoon 10 graden warmer gebakken dan mn anders biscuits en toen was hij perfect.
Suc6 ermee!

12 Laatst bewerkt door mascha (30-09-2007 11:05)

Ik heb het ook weleens gehad, zo'n hard stuk dat heel rubber-achtig aanvoelt zeg maar.
De eerste keer had ik het in de Blokkerbol.
Daarna nog een paar keer gehad met een gewone vorm.

Ik had toen aan Inge gevraagd, en die heeft weer contact opgenomen met de leverandier (van de biscuitmix), en het bleek dat het niet goed genoeg gemixt was (dat was het ei niet compleet gemixt/opgenomen ofzo, vraag me niet om chemische details ;)). Dat vond ik wel vreemd, want ik had het nog niet eerder gehad.
Maar eerlijk is eerlijk, nadat ik m'n nieuwe mixer (met houder) heb aangeschaft er nooit meer problemen mee gehad.

Ik weet alleen niet waarom het in de Blokkerbol gebeurde. Misschien 'zakt' het eerder naar de bodem omdat het en bol vorm is ipv een platte onderkant? En ik had ook het idee dat hij nog niet gaar was toen ik keek, en daarna nog langer gebakken maar dat ik het toen ver..., euh, verpest had (dacht aan iets anders).

Of hebben jullie het niet over een rubber-achtig hard stuk dat een beetje gelig van kleur is? Dan slaat dit hele verhaal nergens op :lol:

PS: Marianne: Je ziet het meteen als je hem eruit haalt hoor, ik denk dat je het zou hebben gezien en ook gevoelt want de prikkers gaan er lastig door (dat harde stuk)

Mijn website: Presentaart

13

Komt dat harde, gelige stuk niet door de bakspray? Ik heb het regelmatig met een bolle vorm, ik dacht dat dan de bakspray teveel naar onderen loopt.
Hoewel ik het pas ook met een rond bakblik had, toen heb ik er maar een laag afgesneden...

14

ik gebruik wel bakspray, dus het zou kunnen... Maar ik gebruik heel weinig bakspray, en dat harde stuk was 1x echt een giga-stuk.
Ik heb ook weleens gedacht dat het vet dan met die biscuit niet goed gaat.

Maar ik gebruik nog steeds bakspay, en het gaat nu nooit meer mis?!

Mijn website: Presentaart

15

Ik heb het weer! Gewoon gebakken in mn springvorm, zonder bakspray behalve de zijkant om er bakpapier tegenaan te plakken...
Moet ik toch maar weer langer gaan mixen? (nu 8 hoogste stand en 4 laagste stand)