1

Onderwerp: peccannoten schuimtaart

Iemand vroeg naar een recept voor hazelnoten schuim. Net in dat draadje dit recept ingetikt, maar ik kan het natuurlijk net zo goed meteen ook hier even een eigen topicje geven, misschien hebben meer mensen er wat aan!

Dit recept is met pecannoten, maar die kun je natuurlijk gewoon vervangen door hazelnoten of walnoten of amandelen ofzo. En het is voor een taart met doorsnede van 20 cm... kun je ook aanpassen.

2 eiwitten
snufje zout
1/2 kop bastersuiker (=250 ml)
1/2 tl vanille essence
1/2 kop peccannoten, fijngehakt

vulling:
1/3 kop suiker
2 el water
3/4 kop pecannoten
1/2 kop slagroom geklopt

garnering: schijfjes perzik

Oven op 150 graden. Cirkel van 20 cm op bakpapier tekenen en die op een ingevette bakplaat leggen. Eiwitten met suiker en zout opkloppen tot glanzende stevige massa en deze verdelen over de cirkel. 50 - 55 min bakken tot knapperig en goudbruin. Af laten koelen in de uitgeschakelde oven met de deur op een kier.

Peccan toffe maken door de suiker met het water in een pan met dikke bodem te doen en het laten inkoken tot een goudbruine massa. Snel de noten erdoorheen roeren en storten op een ingevette met aluminium folie beklede plaat. Af laten koelen en daarna verkruimelen. Door de geklopte slagroom roeren. Op de schuimbodem uitsmeren. Garneren met de perzik.

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

2

Re: peccannoten schuimtaart

Ik denk dat je dit niet van te voren kan maken of wel?
In vriezen zal wel niet lukken. Hoelang kan je de eiwit cike?bodem bewaren voordat je hem gebruikt.?

Gr Marjon

3

Re: peccannoten schuimtaart

De bodem kun je zeker wel een dag vantevoren maken, ook wel twee denk ik als je hem heel droog kunt bewaren.
De room moet je er inderdaad pas vlak vantevoren opdoen, anders wordt het klef. Maar je kunt natuurlijk wel de toffee vantevoren maken en de slagroom geklopt hebben, dus dan is het garneren snel gebeurd!

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !