1

Onderwerp: beginnersvraagje over kleuren van herfstblaadjes

Hallo,

Ik ben net begonnen met het kleuren van de witte Ballina gum-paste.
Maar wat een ellende (en lol tegelijk)!!
Na een paar seconden kleeft het al vast aan mn handen.

Is het wel goed om het dan elke keer in de koelkast weer even koud te laten worden??
Inmiddels dus al wel wat gekleurd. Omdat ik geen dure uitstekers wilde kopen, gebruik ik sjablonen. Dit gaat gelukkig wel redelijk, maar ook hierbij last van plakkerige fondant.

Ook weet ik nog niet zeker hoe ik blaadjes die af zijn het beste een nachtje kan bewaren?? In koelkast, ingepakt in huishoudfolie??

Alle tips zijn welkom, ik stop er zo maar mee, en dan ga ik morgen met frisse moed verder.

2

Re: beginnersvraagje over kleuren van herfstblaadjes

in de koelkast laten koud worden heb ik eigenlijk nog nooit gedaan. als het te plakkerig wordt doe ik er wat tylosepoeder onder. nu maar hopen dat je dat hebt of je kan morgenvroeg niet verder :)

ik bewaar ze altijd onder een taartstolp of in een tupperware potje, maar doe er altijd wel een folietje onder, anders plakken ze aan de bodem.

groetjes

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

3

Ik zou het vooral niet in de koelkast koud laten worden; je kunt beter zorgen dat je handen koud zijn of die evt. invetten met wat crisco/trex/desnoods frituurvet van een blok.

Heb je gum-paste of fondant? Want ik heb eigenlijk nooit last van plakkerige ballina (tenzij het erg warm/hoge luchtvochtigheidgraad is of  er heel veel kleurstof door moet)

Verder sluit ik me wat bewaren betreft aan bij Catherine. Niet in de koelkast dus :)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

4

Omdat ik eerst maar es wilde uitproberen of ik het wel leuk zou vinden, heb ik nog geen speciale materialen aangeschaft.
Dus geen tylosepoeder :(

Ik vermoed dat de kleurstoffen dus veel doen. De warmte viel wel mee namelijk,
maar het invetten van de handen vind ik een goed idee.

Na 2,5 uur ploeteren heb ik nu:
een kapsel, een paddestoel incl. kleine stipjes, en drie herfstblaadjes.
Knap he :P hihi,
Maarre dat ik het leuk vind heb ik nu ontdekt.

Nu hopen dat ik morgen een beetje mazzel heb met het bekleden van mn kapsel met fondant.

Vind jullie echt geweldig met alle tips. Tips blijven welkom hoor!!