1 Laatst bewerkt door MKO (16-10-2007 11:07)

Onderwerp: Chocoladecake van Peggy

Op verzoek hierbij het recept van de chocoladecake van Peggy. Voor mijn cadeautaart, http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=13905 heb ik 3/4 van het recept gebruikt voor 2x 20cm zodat ik drie lagen vulling ertussen kon doen.

400g zachte zoute boter
400g suiker
100 g gesmolten chocola
8 middelgrote eieren, op kamertemperatuur
300g zelfrijzend bakmeel
100g cacao

Verwarm de oven voor op 200 graden
Doe de boter met de suiker in de kom en klop tot een licht en luchtig mengsel onstaat. Voeg de gesmolten chocolade toe.
Klop de eieren in een andere kom los en giet ze in een dun straaltje bij het botemengsels op halvevolle snelheid. Voeg wat bloem toe als het mengsel gaat schiften.
Voeg de bloem en cacao toe en laat de machine op lage snelheid draaien.
Vul de bakvorm met het beslag.
Zet de vorm 25 minuten in de voorverwarmde oven (cupcakes bak je gaar in 12-15 minuten) (mijn cake moest wel iets langer in de oven maar pas op dat je het niet te lang doet anders wordt de cake te droog)

Ik heb daarna ongeveer 100ml suikersiroop gebruikt om de vier lagen cake mee te drenken.

Voor 500ml suikersiroop:
250 g suiker met 250 ml water in een steelpan aan de kook brengen. Laat de siroop afkoelen. Voeg smaakmakers (ik heb scheutje likeur gebruikt) als het lauw is. Bewaar in de koelkast.

Groetjes Maaike
www.lekkerenzoet.nl

2 Laatst bewerkt door Maaikelove (16-10-2007 09:18)

Re: Chocoladecake van Peggy

Hmm klinkt lekker! Maar met 100g gesmolten suiker bedoel je zeker 100g gesmolten chocola?
Ik ga het eens proberen voor cupcakes denk ik :)

Oja hoeveel cacao moet erbij?

3

Maaikelove schreef:

Hmm klinkt lekker! Maar met 100g gesmolten suiker bedoel je zeker 100g gesmolten chocola?
Ik ga het eens proberen voor cupcakes denk ik :)

Oja hoeveel cacao moet erbij?

Ja een recept overtypen is nog niet zo makkelijk :D, maar ik heb het aangepast.

Groetjes Maaike
www.lekkerenzoet.nl

4

Bedankt! Ik ga het morgenmiddag denk ik maken! Maar denk dat ik het recept maar door vier deel anders krijg ik wel heel veel cupcakes :P

5

Ik heb de cupcakes gemaakt van het chocoladerecept! Ik heb het recept door vieren gedeeld, daar kon ik 8 cupcakes van maken. We hadden alleen melkchocolade thuis, had geen zin om naar de winkel te gaan, maar denk dat pure chocolade lekkerder is erin! Vind het wel lekkere cakejes geworden!
Dus bedankt voor het recept :D
Hier een fotootje ervan:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-G3X33XYN.jpg