1

Onderwerp: Vraagje over de vlakjes op een voetbal

Ik heb een siliconenvorm van een halve voetbal, die wil ik volgende week gaan
proberen, maar nu vroeg ik me af hoe ik die het beste kan bekleden.....
Want als ik er eerst wit fondant overheen leg, hoe krijg ik dan die zwarte vlakjes
er mooi in/op....

Iemand een tip ????

Als het pad der vriendschap niet regelmatig wordt betreden, groeit het dicht.

2

Re: Vraagje over de vlakjes op een voetbal

Ik heb er net een gemaakt van het weekend, was toch wel erg leuk om te doen.....

Ik heb de zwarte en witte vlakjes voorgesneden en toen op de dunne laag botercreme geplakt. Eigenlijk heel simpel.

Maar hoe kom je dan aan de juiste grootte van de vlakjes.....
Er is nl een formule voor en....
Houd er rekening mee dat de witte vlakjes 6 hoekig zijn en de zwarte 5 hoekig (daarom heten die ballen ook 5jes!).
De formule heb ik ook via de zoekfunctie van het forum gehaald.

(Citaat Tom Poes)
Dit is de formule (op onze site gevonden en op juistheid getest): De omtrek van de bal in cm  x 2 gedeeld door 30 is de lengte in cm van de zijde van 1 vlakje, de zwarte vlakjes zijn dan een 5 hoek, de witte vlakjes 6 hoeken.

succes.....

er is altijd wel een reden voor taart

3

Pjoe he...... komt nog een wiskundige formule bij kijken ook zeg.....
nou hoop dat het wat worden gaat. Enne natuurlijk leg je ze er los op, waarom verzin
je dat nou ook niet zo 1,2,3 he........hihi
Ik ga rekenen

word vervolgd

4 Laatst bewerkt door manika (15-10-2007 16:28)

Voor die vakjes kan je ook het bordspel : Kolonisten gebruiken. De grondstof / zee kaartjes die je als bord moet neerleggen zijn precies het zelfde. Ik heb het nog niet gedaan hoor, maar volgens mij moet het wel lukken want in het tijdschrift Brood&Banket stond ook een voetbaltaart en ook een mal voor zo'n vakje en het was precies het zelfde.

Groetjes,

Groetjes, Manika
www.taartenvanmanika.nl

Ik heb van de week ook een voetbaltaart gemaak,en heb me eerst ook suf gelezen hier op het forum,en vond ook die formule van de omtrek keer 2 en dan delen door 30,maar toen ik van die vlakjes begon te tekenen werden ze veels te groot,5 bij 5 cm
dat werd wel heel erg groot!!Dan zouden er maar heel wenig zwarte vlakken op komen,toen heb ik ze maar 3 bij 3 getekend,maar niet goed genoeg want het begin ging goed,maar hoe verder ik naar beneden ging,hoe groter dat ze moesten worden!!
Volgens mij moet je ze tekenen met een geo driehoek(of zoiets)want dan krijg je ze wel precies!!!
Groetjes Darlene

6

Of je gaat naar de Webshop, klik dan op bakvormen,
bakvormen 3d, dan op de Sports Ball Pan (daaronder staat een regeltje klik hier voor de website) 
En daar vind je een "malletje"voor de witte en zwarte vakjes,
even printen en klaar,

groetjes
angelique

7

ow ga ik daar ook even loeren !!!!
Bedankt voor de tip zeg

8

Ik bekleed met witte fondant en leg dan de zwarte er op , op hun plaats en dat is al makkelijker dan ze allemaal appart puzzelen.
Dan kerf ik de lijntjes in het witte gedeelte van de witte vlakjes en ga daar langs met het stitch gedeelte van de ribboncutter.

9

Ik heb de (halve)voetbalvorm uit de shop en die zat in een plastic omhulsel, Ik leg nu alle vlakjes eerst op dat omhulsel en dan weet ik of ik genoeg heb...werkt goed, maar ik weet natuurlijk niet of jij zo'n plastic omhulsel hebt!

Je hart fluitsert, luister goed!