1

Onderwerp: Houdbaarheid onbereide mix botercréme

Dit is voor het eerst dat ik een berichtje plaats, maar heb nu toch echt hulp nodig. Ik heb nog vrij veel botercrememix (dus nog in poedervorm) en de houdbaarheidsdatum is eind september 2007 (Ik heb het vorig jaar in september gekocht). Zou ik dit nog tot eind november kunnen gebruiken? Ik vind het zo zonde om weg te gooien. Hoe kan ik zien of het niet meer goed is?

Alvast heel hartelijk bedankt voor een antwoord! :-) Wlans

2

Re: Houdbaarheid onbereide mix botercréme

Ik zou dat gewoon doen, mits het goed droog bewaard is en het er 'net zo uit ziet als anders'.... dus geen rare verkleuringen, klonters e.d.
Veel dingen hebben een houdbaarheidsdatum, maar als die verlopen is wil dat niet zeggen dat het ineens niet meer bruikbaar zou zijn.... houdbaar tot 31 oktober = 1 november ineens bedorven --> Onzin!
Je moet het natuurlijk niet overdrijven..... gezond verstand!

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

3

De meeste dingen hebben absoluut een langere houdbaarheid. Maar die verplichte datumvermelding moet er puur uit wetgeving op.
Zo is eiwitpoeder onder andere eigenlijk onbeperkt houdbaar. Alhoewel die ook een jaardatum heeft.
Dit heb ik van mijn leverancier zeelandia (ik zat ook met die vraag). Dus ik vermoed dat je die mix nog even kan gebruiken.

4

ik vind het altijd zo leuk dat ze in engelstalige landen erop zetten: best before :)
het is inderdaad puur verplicht, en dan hebben ze het voor een jaar houdbaarheid getest, en waarschijnlijk niet eens langer. Daarna kunnen ze de kwaliteit niet meer garanderen, maar met poeder zal het nog wel kunnen denk ik.

Mijn website: Presentaart

5

Super bedankt voor jullie berichtjes. Ik had al zo'n vermoeden dat ik het langer kon gebruiken, maar wilde het graag bevestigd zien. Het is altijd droog, koel en donker bewaard. Fijn weekend!