1

Onderwerp: Melkvrije vulling /bekleding voor een verjaardagstaart HELP

Hallo allemaal

Mijn dochter wordt in nov 1 jaar.
En aangezien er hier geen bakker te vinden is die iets melkvrij voor haar kan maken, ivm haar koemelkallergie.
Wil ik zelf gaan proberen om iets leuks te maken.

Maar ik heb nu een recept gevonden voor botercreme, om de taart te vullen, en te bekleden.
Maar zou ik de taart ook nog met iets anders kunnen vullen en bekleden waar GEEN MELK IN ZIT EN GEEN MELKBESTANDELEN.En wat een kindje van 1 jaar mag eten.

Ooh ja en nog een vraagje marzepein is dat ook zo kant en klaar te kopen, dat je er zo een figuur van kan maken of de taart mee kan bekleden.

Dit is dus de eerste keer dat ik dit wil gaan proberen

Wie heeft er tips/recepten

Groetjes Inge

Groetjes Inge

2

Re: Melkvrije vulling /bekleding voor een verjaardagstaart HELP

Jam? Daarin zit geen melk toch? Smaakt erg lekker vind ik als vulling!

3

Ja ind Jam of fruit komt er zowieso in, maar moet ik dan niet eerst op de bodem een laagje botercreme doen en dan pas de jam?

Groetjes Inge

4

Nee hoor, is niet noodzakelijk, kan gewoon met alleen jam en fruit als je geen melkproducten wil gebruiken.

Marsepein is inderdaad zo te koop, in de De Leukste Taarten Shop (linkje webshop in het linker menu) zelfs voorgekleurd.
Bij Jamin hebben ze het ook wel (maar betaal je wel de hoofdprijs en het is niet zo fijn om mee te bekleden, is mijn ervaring).

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5

ja idd de marsepein of fondant van de webshop
botercreme is echt niet nodig

cateren is ook gebakjes maken :)

6

Maar als ik het goed begrijp heb je een recept van botercreme gevonden waar geen melk in zit? Is dat dan gemaakt van een boter vervanger oid?
Je kan ook de taart afsmeren met gezeefde jam! Dan hoef je helemaal geen botercreme te gebruiken.

7

Ja het klink heel raar allemaal, maar mijn dochter heeft dus een koemelkallergie.
En nu heb ik dus in het klein zondag al wat uitgeprobeerd.
Met een recept voor die kleine cake jes ook zonder melk dat in een springvorm gedaan.
daar twee kleine rondjes uitgestoken
op de onderste de botercreme en wat jam, dan de volgende laag cake erop en dan helemaal met botercreme ingepakt.

maar ik heb dus nu bij de botercreme wel een paar theelepeltjes melk gedaan.
en ze heeft er ook van gegeten en zo te zien kan ze er zo wel tegen, als de melk verwerkt zit in de taart ( maar natuurlijk ook niet te veel)
maar pure melk kan ze niet verdragen.

Ik ben dus echt nieuw in de wereld van bakken.

Groetjes Inge

8

Nou ik bedoelde eigenlijk dat boter toch van melk is gemaakt, dus vandaar dat ik me afvroeg of ze dan wel botercreme mag, of dat je een vervangen voor boter gebruikt. Maar daar kan ze wel tegen dan? Dan kan je toch gewoon de taart bijvoorbeeld 1 laagje vullen met botercreme en 1 laag met mandarijntjes of jam oid en de taart afsmeren met botercreme en bekleden met marsepein/fondant?

9

Ja maaike ik heb nu boter gevonden waar ze niet op geageerd gelukkig, haha ja het is allemaal heel raar ,en het is ook steeds uitproberen waar ze wel en niet tegen kan, het is soms een gedoe.

Maar even in het kort

Ik zou dus ook als basis van de taart de basis biscuit kunnen gebruiken wat hier bij de recepten staat.
die doorsnijden en een laagje botercreme en bv jam of vruchten erop,de tweede laag biscuit erop .dan de hele taart in strijken met botercreme.

En dan bekleden met fondant of marzepein en daarop dan nog een leuk plaatje van marzepein maken.

miscchien een stomme vraag, maar zou ik net voordat de taart dat wordt gegeten hem kunnen versieren met wat slagroom of slagroom imitatie?
of gaat hier de fondant of marzepein zacht van worden.

wat fijn dat er zo'n forum is.
want hier in de buurt geen bakker die je verder kan helpen

Groetjes Inge

Hoi Inge-Sophie!
In de natuurwinkel hebben ze ook Soya-slagroom. Misschien kun je  het daar nog mee vullen? Ik heb het gebruikt voor hartige taarten en dat smaakte prima... Je hebt bij ons twee versies:

11

Waarom gebruik je niet gewoon plantaardige margarine voor de botercreme? Ik gebruik altijd die van AH, Gaat prima, zit geen melk of -bestanddelen in.
Versieren met icing (glazuur) is ook leuk.
Succes, Patricia

groetjes, Patricia