1

Onderwerp: Cupcake vraagjes alvast voor sinterklaas

Hallo allemaal,

Omdat mijn vriend en ik een baby hebben gekregen (grootste geschenk ooit!!!) zijn wij degene die in de familie de sinterklaas mogen ontvangen. Maar  omdat wij nooit onze verjaardagen vieren wordt dit de eerste keer dat ik voor zoveel mensen iets ga organiseren. Heb er heel veel zin in, maar omdat ik het graag goed wil doen, ben ik nu in mijn hoofd al bezig met alles te regelen. Maar niet alleen in mijn hoofd want ik wil alvast wat dingentjes uit gaan proberen zodat ik niet de dag voor de grote dag vast loop. Ik heb het volgende idee.
Ik wil voor iedereen een cupcake maken met daarop of een sinterklaas of een zwarte piet. Maar ik heb eigenlijk nog nooit gewerkt met cupcakes. Wel vaak genoeg cupcakes gemaakt maar ze nooit "bekleed" en gedecoreerd zeg maar. Dus heb ik een paar vraagjes.
Als je cupcakes bakt krijgen ze altijd zo'n ronde bovenkant. Wat is het makkelijkste: 1. je snijd te bovenkant eraf zodat je een platte bovenkant krijgt? Of 2. is er een manier om tijdens het bakken te zorgen voor een platte bovenkant?
Waarmee smeren jullie die dingen dan altijd in. Het lijkt op glazuur maar kan het ook bv met fondant dat je laat smelten. Kun je uberhaut fondant laten smelten?
En heeft iemand van jullie een idee voor een makkelijk hoofd van de sint en piet. ik zou dat het liefste van fondant maken zodat ik het al een paar dagen van te voren kan doen.
Heeft iemand een tip welke mix ik het beste kan gebruiken of is er ergens een makkelijk recept?
Ik weet dat ik nu giga veel vragen heb. Alle hulp is welkom en ik ben blij met elke tip.
Alvast super bedankt van een nieuwe mama die wil dat de eerste sinterklaas van haar dochtertje super verloopt. Dan kan Joy (mijn dochter) dat later op de foto's zien haha.
Groetjes Natasja.

2

Re: Cupcake vraagjes alvast voor sinterklaas

Ideetjes voor Sint- en Piet cupcakejes kun je krijgen in de Galerie bij Sinterklaas 2006 (staat links in de donkeroranje balk)
De meeste cupcakes krijgen niet zo'n erg bol uiterlijk hoor, dat zijn vooral muffins!
In de receptenrubriek staat een goed recept! Je kunt ze op allerlei manieren versieren: met een toef botercreme, gedipt in zachte fondant, met een plaatje van marsepein of fondant. Gelukkig heb je nog een poos de tijd om te kijken wat jij het leukste vindt. Succes!

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

3

Dank je wel, ik zal eens een kijkje gaan nemen in de galerie. Ik verwissel cupcakes met muffins dan. Ik zal eens kijken of ik een makkelijk recept kan vinden.
Ik wil ze graag bekleden door ze in zachte fondant te dippen. Dat kan ik dan kleuren met kleurstof. En dat plaatje van fondant dat zoek ik wel op in de galerie.
Bedankt voor je antwoord. Ik heb inderdaad gelukkig genoeg tijd. Dus ik ga lekker flink rondsnuffelen en flink oefenen. Daar is mijn vriend weer blij mee hihi
Groetjes Natasja.

4

er is een recept van Nigella (Lawson) dat echt heel makkelijk is en lekker. Het staat ergens bij recepten, het heet 'nooit mislukkende cupcakes' of zoiets

Mijn website: Presentaart

5

Ik heb die cupcakes gemaakt maar ze blijven zo klein. Maar geloof dat dat andere ook overkomen is. Ik blijf dus nog cupcakes maken want ik heb nog even hihi.
Allemaal super bedankt voor jullie reacties.
Groetjes Natasja.

6

ze rijzen wel vrij veel vind ik. Maar niet zoveel als met muffins, want daar krijg je zo'n grote ronde kop op.
Daarom is dit recept juist zo goed, het blijven vrij platte cakejes waar je nog goed versieringen op kan doen.
Maar iedereen z'n ding natuurlijk.

7

Hoi,

Ja ik heb geen witte basterdsuiker gebruikt. Dat is het enige verschil. Misschien had ik ze voller moeten doen maar dan had ik er geen 12 kunnen vullen.
Ik zat er aan te denken om meer zelfrijzend bakmeel te gebruiken omdat ik dan dus aanneem dat ze meer rijzen?
Ben benieuwd of iemand een tip heeft want ze zijn wel heel erg lekker dus vind het eigenlijk jammer als ik ze niet kan gebruiken omdat ze te klein blijven
Heb nu ook papieren bakjes zeg maar, want nu had ik van die rubberen vormpjes gebruikt en die dan in zo'n cupcake/muffin plaat.

Groetjes Natasja.

8

mascha schreef:

er is een recept van Nigella (Lawson) dat echt heel makkelijk is en lekker. Het staat ergens bij recepten, het heet 'nooit mislukkende cupcakes' of zoiets

Ja die is onwijs simpel en bij mij lukt het altijd, en handig is om beslag niet helemaal vol te doen in het vormpje en met een lepel glad strijken dat voorkomt dat het een bolletje aan de bovenkant wordt. En soms gebeurd het toch dan snijdt ik het af, niemand die het ziet als je het versiert !!!!!

Groetjes, Manika
www.taartenvanmanika.nl

9

kijk voor ideetjes zeker is in Masha's album, daar staan heel leuke dingetjes tussen!

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!

10

belluna schreef:

kijk voor ideetjes zeker is in Masha's album, daar staan heel leuke dingetjes tussen!

Haha, bedankt! :D

11

Nou daar staan inderdaad hele leuke ideeen tussen. Maar kijk stiekem in veel van jullie albums. Ik krijg altijd zoveel inspiratie als ik naar andere taarten kijk. Nu bv met die cupcakes. Ik heb niet echt veel platte plaatjes ontdekt op een cupcake met het thema sinterklaas. Dus ben ik zelf maar aan de gang gegaan en nu heb ik 2 mooie ontwerpen. Even de juisten kleuren bestellen in de shop en we kunnen gaan met die banaan. (met fondant of marsepein hihi).
Groetjes Natasja.