1

Onderwerp: Ballina

Omdat de 2,1/2 kilo verpakking van witte fondant wel erg snel ging maar een emmer van 5 kg Ballina genomen. Maar wat een ellende is dat spul zeg. Het wordt zo zacht dat er bijna niet mee te werken is. Het kneden gaat super maar zelfs een simpel cakeje bekleden levert al scheuren op. Bloemen zijn haast niet uit de mal te halen en het blijft zelfs aan je handen plakken. De witte fondant was wat stug om te kneden maar wel veel beter mee te werken. Ik denk dat ik iets moet toevoegen ....tylose of zo.....maar hoeveel doe ik daar dan van bij?
Gr. Fatima

Groetjes Fatima

2

Re: Ballina

Van tylose doe je gewoon 2 theelepels op een pond. Zo uit mijn hoofd dan... Maar daarmee is het de bedoeling dat het uithardt, hoewel dat bij mij nooit gebeurt, althans niet volledig.

Maar wat raar dat jij zoveel problmenen hebt met de emmer Ballina. Ik heb 'm ook en ik heb er geen problemen mee. Ik heb de vanille, misschien heb jij de chocolade en is die anders?

Groetjes, Carin

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

3

Ik herken eigenlijk ook helemaal niets van wat je opnoemt.. klinkt wel heel vervelend voor je. Vraag me af of tylose het effect heeft wat je zoekt. Misschien eerst met extra poedersuiker proberen?

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

4

Hallo Fatima,

Wat vervelend en inderdaad ook wel raar dat je dit probleem hebt. Heb je je emmer wellicht ergens staan waar het erg warm is? Ik zou inderdaad ook eerst poedersuiker toevoegen als het zo plakt. Is het overigens ná het kleuren dat het zo gaan plakken en gebruik je misschien vloeibare kleurstoffen? Want als je veel kleurstof = vocht toevoegt wordt het wel plakkeriger.

Tylose toevoegen is inderdaad 2 tl. per 500 gram.

Ik hoop dat het met extra poedersuiker beter wordt.

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

5

Ik heb die Ballina vorige keer op het taartevenement van Taart en Trends voor het eerst gebruikt en ook daar heb ik eigenlijk niet echt iemand gezien die er zo veel moeite mee had als jij...
We gebruikten het daar ongekleurd maar thuis heb ik het wel eens met pasta gekleurd en dat was niet anders...(choc en vanille)
Ik hoop dat de tips van Inge verandering brengen !

Succes.

6

Heb er ook geen problemen mee alleen afgelopen zaterdag had jip het nijlpaard van de afzwem taart van mijn dochter wat last van de warmte en zo ook de rest van de taart. :lol:
Maar verder prima spul hoor!

josee

7

Bedankt voor de reacties. Ik ga de poedersuiker maar eens proberen. Ik gebruik i.d.d de kleurgel maar die gebruikte ik ook met de fondant die ik hiervoor gebruikte. Nooit geen probleem mee gehad. In ieder geval weet ik nu wat ik kan doen om het op te lossen.
Gr. Fatima

Groetjes Fatima

8

Ik  heb dat probleem ook al gehad. Dat er niks mee aan te vangen is.
Dan is het net of je