1

Onderwerp: parelmoervraagje (koenie en ini??)

Hallo allemaal,
ik zou graag mijn bruids/dooptaart een parelmoerglans willen geven en kreeg in de parade van Koenie en Ini de tip om de SK food dust pearl daarvoor te gebruiken. Bedankt voor de tip dames. Nou had ik die food dust ook al wel gezien in de webshop, maar door de afbeelding erbij dacht ik dat het voor kleine onderdeeltjes was. Ik wil een taart van vijf lagen met parelmoerglans maken, een flink oppervlak dus. Kan dat en hoeveel zou ik dan nodig hebben?

Groetjes, Risly

2

Re: parelmoervraagje (koenie en ini??)

Ik heet geen Koenie en ook geen Ini, maar ben wel dol op glans :D
Het kan wel, maar je zal wel flink wat nodig hebben, je kan namelijk niet echt mooi een klein beetje erop doen vind ik (moet echt egaal).
Annette had daar een goede tip voor: een grote poederkwast voor make-up om het mooi egaal op te brengen (bijv. van de Hema).
Ik denk dat je met een potje wel een eind komt, misschien 2?? (als je die van 5,6 gram hebt, is best wel wat).
Misschien heeft Inge een berekening hoeveel gram per m2??? Haha net als verf ;)

Mijn website: Presentaart

3

Hoi, bedankt voor je snelle antwoord! De vraag was niet alleen bedoeld voor Koenie en Ini hoor, sorry als dat een beetje zo lijkt...
En áls Inge een berekening heeft per m2, dan zou ik dat wel graag willen weten, volgens mij heb ik een oppervlak van wel 3m2!

4

Hallo daar!

je kunt van het poeder ook verf maken (met alcohol). Ik denk dat je het dan zelfs beter kunt opbrengen en minder nodig hebt. Het is niet het duurste spul van de wereld... dat scheelt... en voor alle zekerheid zou ik het ook eerst op proef doen... of je het nou gebruikt als poeder of als verf. Je moet er toch niet aan denken dat het bij 1 (of meerdere) van die 5 lagen fout gaat.

Hm... ik ben heel benieuwd naar het resultaat!  Succes!!!

Dag! Groetjes, Koenie
www.taartenvankoenie.nl

5

Ja, dat las ik ook: mengen met alcohol om te verven, dus maar meteen nog een vraag: bedoelen ze mengen met alcoholhoudende drank (wodka ofzo) of is er speciale alcohol te koop voor dit soort activiteiten (en zo ja: waar koop ik dat dan weer???)

Tja, deze beginneling houdt jullie wel bezig...

Nog een week of vijf, we trouwen en laten onze dochters dopen op 4 november!

6

Er is wel speciale alcohol, maar je kunt ook Vodka of andere blanke sterke drank gebruiken. Ik weet alleen niet of ik dat voor grote oppervlakten zou doen; de alcohol vervliegt wel, maar de smaak? Ik zou het eerlijk gezegd niet weten eigenlijk...

Wat je in ieder geval niet moet doen is een flesje alcohol bij de drogist of apotheker halen, die is niet geschikt voor consumptie.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

7

Geeft niks: vragen staat vrij en 't is toch alleen maar leuk om iemand te kunnen helpen bij een hobby waar je zelf ook gek van bent?

Ik heb, om poeder en kleurstof tot verf te mengen, een klein flesje Malibu gekocht. Je weet wel; zo'n mini-flesje wat altijd achter de kassa in zo'n rek staat. Kost anderhalve euro en je doet er heel lang mee. Tenminste, als je niet drie keer in de maand een 5 laags taart moet verven natuurlijk... ;) :lol:

Dag! Groetjes, Koenie
www.taartenvankoenie.nl

8

@ Marianne:
Haha, ja van die drogistenalcohol heb ik hier nog zo'n anderhalve liter staan (uit de kraampakketten) en daar had ik al op gezien dat het niet was om op te eten. Maar inderdaad: de smaak, en dat is dan weer iets wat ik niet kan gaan proberen want ik geef borstvoeding. Dan wordt het toch kwasten denk ik. Lijkt me ook makkelijker (en dan probeer ik het verven wel op een glimmemde kersttaart ofzo).

@Koenie:
Een vijflaagstaart zal ik vast nog wel eens maken (alleen de voorpret is al zooooo leuk), maar niet drie keer per maand denk ik! Haha, zie je het voor je:"Wat ruikt het hier steriel!" "Ja, ik ben even een taart aan het verven!"

Bedankt voor jullie snelle antwoorden. Ik hoop dat ik ooit nog eens zo bedreven ben dat ik ook anderen kan helpen, want wat is het fijn om zo'n forum te hebben als alles nieuw voor je is!

9

Ik vind het zelf ook lastig om het heel mooi te verdelen als je met alcohol verft. Hebben jullie dat niet??? Voor kleine oppervakjes doe ik dat wel, omdat het minder 'morst', maar het wordt niet super egaal.
Maar echt het schildervak heb ik nooit onder de knie gehad hoor ;)

Hebben jullie andere ervaringen???

Mijn website: Presentaart

10

En hier is spuit 11 (Ini, dus)
Hihi, je vraag is al beantwoord, dus hoef ik mijn hoofd er niet over te breken :lol: Ik ben ook nog maar een beginneling op taartgebied! Maar ik zou ook gaan voor het "poederen" met een grote poederkwast. Maar ik heb alleen nog maar de hartjes op een klein taartje bepoederd, dus ervaring met grote oppervlakten heb ik niet.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-3ACURIOZ.jpg

Ik wens je in elk geval veel succes!

Groetjes Ingrid

11

Wauw Ini!! Da's mooi zeg!!
Heb je dat met een poederkwast gedaan?

12

Jep, met een klein poederkwastje. Het was maar een klein taartje en dus ook noet heel erg grote hartjes. Ik vond het heel makkelijk gaan!
Eerst de hartjes bepoederd en daarna voorzichtig op de taart gelegd.

13

Ik heb van PME een spuitbus met parelmoerglans gebruikt. Voor grote oppervlaktes werkt dit prima. Je hoeft er ook niet zo heel veel van te gebruiken, maar het is zeker niet goedkoop (wel errrrug mooi).
Wie weet of Inge er aan kan komen.

groeten Annemieke
Cake It