1

Onderwerp: hoe gebruik je Gildesol?

Het zal wel weer aan mij liggen.. maar ik snap het niet.

Ik heb zo'n setje gekocht met die 4 glanspoeders en een potje Gildesol. Maar hoe gebruik je dat spul?
Ik vind het verdacht veel weghebben van die ranzige cacaoboter die ze lippenbalsam noemen. Je moet het opbrengen met een kwastje, maar moet ik dan eerst met mes en vork er een brokje uitsnijden? Of verwarmen?

Groetjes, Carin

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

2

Re: hoe gebruik je Gildesol?

Ik heb het laatst maar gewoon tussen mijn vingers zacht gemaakt en er toen opgesmeerd.... met een kwastje gebeurde er 3x niks, behalve een vies vet kwastje...
Maar of dit de officiele gebruiksmethode is..... ;) ....

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

3

ik heb dat potje ook nog nooit gebruikt, niet handig
en heeft het effect ?

4

Ik heb het vanavond gebruikt. Wat een rotzooi zeg. Blegh...
Om te beginnen stinkt het. Naar vet.
Ik heb het er met de achterkant van een lepeltje uitgebikt (het leek wel wat op vroeger, op school, met de guts en de beitel), tussen m'n vingers gewreven en toen met een kwastje (he daar komt toch het kwastje :) ) op de marsepein gesmeerd. Ranzig.
Toen de glanspoeder erop. Ja dat blijft dus wel goed zitten. Vindt je het gek...  Maar ook dat vond ik niet mooi. Volgende keer ga ik verf maken van de poeder, kijken of dat mooier wordt.

Vooralsnog geen succes. Misschien heeft iemand tips om het wel tot een succes te maken???
Help Yvonne, Karentje en mij uit de brand svp!

Groetjes, Carin

5

ik gebruik altijd gewoon een beetje crisco er overheen vindt ik beter dan die harde rommel zeg maar. heb hem ook maar vindt het niet mooi glad worden

6

:) Het is niet de bedoeling om het eruit te bikken, etc....je gaat gewoon met je vinger over het oppervlak, nu ligt er een dun flimpje vet op je vinger en hier wrijf je mee over het oppervlak......Crisco of Trex voldoet prima......ook de minste hoeveelheid op je vinger en daarmee op het te bewerken oppervlak.

I believe in Sandy Claws

7

@ Granny: Iets doet me vermoeden dat je het potje Gildesol van Squires Kitchen niet kent ;)

Carin: zo heb ik het ook gedaan (nou ja ik heb gepeuterd met een cocktailprikkertje ;)) en voor kleine oppervlakten is dat ook wel om te doen, maar met een kwastje en alcolhol (wodka) verven poederen wil ook erg goed :Y Ik heb in mijn album een druivenkas-taart staan met een zilveren vlindertje. Dat glìmt joh :+

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

8

Marianne schreef:

@ Granny: Iets doet me vermoeden dat je het potje Gildesol van Squires Kitchen niet kent ;)

Carin: zo heb ik het ook gedaan (nou ja ik heb gepeuterd met een cocktailprikkertje ;)) en voor kleine oppervlakten is dat ook wel om te doen, maar met een kwastje en alcolhol (wodka) verven poederen wil ook erg goed :Y Ik heb in mijn album een druivenkas-taart staan met een zilveren vlindertje. Dat glìmt joh :+

Squires? Hmmm even in de shop gekeken........bikken, peuteren.........?
Volgens mij moet je maar eens contact met Squires opnemen want zo hard dient het niet te zijn namelijk........

Ik heb hier gewoon een wrijfbare staan ( een plat cakeje van bijenwas) de voorloper en Gildesol van Squires moet schilderbaar zijn.....niet hard......voor zover ik weet.......

I believe in Sandy Claws

9

Even nagevraagd..... gewoon opbrengen dus met een vinger of een stukje doek waar je wat hebt op uitgesmeerd, wil je er mee schilderen dan in een pannetje zetten met warm water tot het gesmolten is en dan met een penseel je schildering maken en uit laten harden, nu met een droog penseeltje wat luster aanbrengen.

Het droog opbrengen met een kwast is meer geschikt voor uitgeharde stukken zoals onderdelen van starbust etc.

Het is een mengsel van gewoon plantaardige olie, bijenwas en wat iso alcohol.

(ik vind mijn bijenwas cakeje dan toch wat handiger en heb ik dat niet bij de hand dan staat er altijd de crisco nog :))

I believe in Sandy Claws

Mag ik vragen wat Gildesol is?

Mijn taartjes zijn ook te zien op: http://mamasas.mijnalbums.nl/

11

Beautiful Creations schreef:

Mag ik vragen wat Gildesol is?

Een vet wat je gebruikt onder een luster/glanspoeder zodat het beter houdt en geprononceerder eruit komt qua glans........

I believe in Sandy Claws

Ow, nog nooit van gehoord. Bedankt voor de uitleg!

Mijn taartjes zijn ook te zien op: http://mamasas.mijnalbums.nl/

13

Granny W. schreef:

Even nagevraagd..... gewoon opbrengen dus met een vinger of een stukje doek waar je wat hebt op uitgesmeerd,

Dat zeggen we :) Maar dan moet je het dus wel even uit het potje krijgen en dat doe je met een lepeltje, cocktailprikketje etc.

Hoef ik dus niks voor na te vragen bij Squires hoor (doe ik sowieso niet, Inge is van de Shop, ik doe het technische beheer).

14

Marianne schreef:

Hoef ik dus niks voor na te vragen bij Squires hoor

Het ging er mij om dat het schilderbaar is, ik heb  een demo gezien waar gewoon mee geschilderd werd vandaar dat ik verbaasd reageerde over de 'hardheid'

Ik gebruik dus gewoon een bijenwas of crisco en had altijd aangenomen dat de Gildesol gewoon zacht/vloeibaar was, vandaar mijn reactie......de verpakking was niet hetzelfde als ik heb gezien trouwens.........gewoon een recht potje zoals mijn bijenwascake, geen smal hals flesje als nu schijnbaar het geval is........

I believe in Sandy Claws

15

En daarom zijn we gelukkig hier met z'n allen zodat alle informatie uiteindelijk juist kan worden gegeven :) Niemand kan alles weten, dat verwachten we ook  niet. Maar 't is wel handig als je weet waar het over gaat als je ergens antwoord op geeft, is mijn eigen ervaring.

16 Laatst bewerkt door Carin (21-09-2007 14:33)

Nou ik ga met de Gildesol mooi NIET schilderen!!!!!!!!!!! Want als ik het in een pannetje water vloeibaar maak en het op marsepein verf, dan hardt het uit en heb ik die vette troep op m'n taart! Het droogt namelijk niet kleurloos op. Althans in het potje is het geel.

Ik ga het weggooien denk ik.
Dit was duidelijk een 'geen-succes-actie'.

Ik vind de poeders trouwens ook niet mooi, maar daar heb ik nog geen verf van gemaakt. Misschien dat het dan beter gaat.

Groetjes, Carin

17

neeeej, geen taartspullen weggooien, dat is zonde!!! (ik ben altijd meer van het alles bewaren, je weet nooit waar het nog goed voor is).
Jammer van die poeders, want die heb ik ook besteld (die set van 4 poeders met die gildesol :(

Mijn website: Presentaart

18

en dat poederspul wil ik net bestellen! Lijkt me zo'n gaaf effect! Met letters enzo.. Kun je ook niet ( misshcien beetje domme vraag) wat margarine op je vingers nemen en beetje daarmee als basis smeren...Of kun je zo de poeders op deo poederen??

19

Gewoon met alcohol in de weer gaan :Y
Dan krijg je echt zoiets:
http://www.deleukstetaarten.nl/marianne/zilvervlinder.jpg

[edit]Hmz... op de niet-verkleinde foto was-ie mooier :S
Wel laten drogen dus, anders krijg je watervlekken op je marsepein :o

20

Ik vind de glanspoeders ook een heel mooi effect geven als je schildert met alcohol :D de duidelijk geliefde gildesol heb ik nog niet geprobeert...en zo te horen hoef ik dat ook niet te gaan doen!!!
Maar de glanspoeders vind ik persoonlijk dus wel heel erg mooi!!!!!!

golf is knikkeren voor rijke mensen die te lui zijn om te bukken

21

Ik vind wel dat de Gildesol ervoor zorgt dat het poeder beter pakt, je krijgt een wat mooiere egalere glans dan als je schildert met alcohol door het poeder, maar ja.... het aanbrengen van dat spul.... :( Voor getappitste (weer een nieuw werkwoord uitgevonden ;) ) letters is het inwrijven met je vingertop nog wel te doen, maar grotere vlakjes...

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

22

Carin schreef:

Ik vind de poeders trouwens ook niet mooi, maar daar heb ik nog geen verf van gemaakt. Misschien dat het dan beter gaat.

Hoi Carin, ik heb de poeders ook gewoon gebruikt zonder te schilderen met alcohol, de ondergrond wel in de kleur gemaakt die bij de poederkleur hoort en dan wordt het wel mooi hoor. Bij deze taart hieronder heb ik de blauwe gebruikt op blauwe marsepein, vond het zelf wel heel "fancy" ;) geworden. Ook de groene kleurt heel  mooi op een groene ondergrond, echte Ariel-vinnenstaart-stijl ;) :-D
http://www.tartacadabra.nl/feesttaarten … taart.html

Sukses met het uitproberen,  ik hoop dat het toch nog wordt zoals je in gedachten had!!

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

23

Marianne schreef:

Niemand kan alles weten, dat verwachten we ook  niet. Maar 't is wel handig als je weet waar het over gaat als je ergens antwoord op geeft, is mijn eigen ervaring.

Och.......ik ben nog steeds van mening dat het niet zo hard dient te zijn, de patent loopt namelijk op een schilderbaar zacht vet.......en zo vermarkten ze het ook............

I believe in Sandy Claws

24

ik heb de poeders ook en moet zeggen dat als je fondant nog vochtig is. of je doet er een beetje trax of grisco op. dat het echt heel mooi is hoor echt waar. heb er de staart en de de haren van de pony mee gedaan en voor letters is het ook erg mooi. en denk op bloemen dat het ook super kan zijn. dus is zeker geen miskoop!!!

ik doe het er gewoon met een droog penseeltje op en dan afkwasten en dan is het  mooi

25

Granny W. schreef:

Och.......ik ben nog steeds van mening dat het niet zo hard dient te zijn,

Mja, 't ging alleen niet om jouw mening over een SK product, maar om een vraag van Carin wat zij met het daadwerkelijke product moest doen.