1

Onderwerp: Hoe een taart zo strak bekleden?

Ik zie hier regelmatig van die taarten voorbij komen waar de marsepein echt heel mooi en strak omheen zit. Hoe doen ze dit? Want bij een ronde taart krijg je allemaal plooien, hoe werk je die mooi weg?

En als je met fondant bekleed, wat is dat precies? Lijkt het op marsepein en kun je het ook uitrollen? En hoe doe je het dan?

Sorry voor al die vragen, beginner. :D

2

Re: Hoe een taart zo strak bekleden?

Ik heb (en nog eigenlijk) mij daar ook over verwonderd tot ik pas een (beginners?)trucje heb geleerd: uitrollen op een doorzichtig plastic zeiltje van hanteerbaar formaat.
Daarop rol je de marsepein op uit. De lap wel heel regelmatig loshalen.
Als de lap groot genoeg is, til je 'm met zeil en al op, dit laat niet los, en dan kun je 'm er zo overheen draperen en eraf halen. Vervolgens randjes afsnijden en met de smoother bijwerken, et voila!
Ik ben zelf ook nog maar beginner, maar met dank aan Marianne en Inge op de 'Zuid-Holland dag is het mij ook gelukt een strakke taart te maken!

Zoals je begrijpt heb ik intussen zelf ook zo'n stukje plastic gekocht.

Groetjes, Marielle

3 Laatst bewerkt door tom poes (19-09-2007 17:45)

In dit filmpje wordt strak bekleden uitgelegd!
http://www.youtube.com/watch?v=We26gwKS_tw

Ze gebruiken hier wel een veel dikkere laag, dat is op zich makkelijker, (maar niet lekker vinden de meeste), het principe is hetzelfde!

De truc met het tafelzeiltje is een goeie, maar ook dan moet je nog steeds wel de plooien voorkomen/eruit strijken.

Succes!

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

4 Laatst bewerkt door Carin (19-09-2007 20:30)

Ik rol op het aanrecht, zonder plastic.
Je rolt je lap heel losjes om je roller en je rolt hem af boven je taart (wat een hoop rollen in

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

5 Laatst bewerkt door Nienke (20-09-2007 18:51)

Wat gebruikt die vrouw in het filmpje om te bekleden? Geen marsepein neem ik aan. Dat is niet zo elastisch. :D

Is dat fondant?

6

Ja ik denk fondant en dan wel van een cm dik! Maar met marsepein kan het ook hoor! Met de truc van het tafelzeil erop leggen en volgens de techiek van het filmpje eromheen vlijen.

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

7

tom poes schreef:

Ja ik denk fondant en dan wel van een cm dik! Maar met marsepein kan het ook hoor! Met de truc van het tafelzeil erop leggen en volgens de techiek van het filmpje eromheen vlijen.

De dikte is gemiddeld 5 mm.....geen cm hoor :) En wordt door het verwerken en afstrijken nog een  stukje minder.... :)

Ik gebruik meestal fondant en nog geen enkele klacht, integendeel zelfs, de meeste kids vechten bijna om de bekleding :)

I believe in Sandy Claws

8

Smaken verschillen, die van mij verslinden de marsepein, als je niet uitkijkt eten ze zo een paar ons op en van fondant gingen ze over hun nek!!!

Tafelzeil vind ik ook de truc, maar het is vooral veel oefenen!

Op zoek naar leuke hebbedingetjes, kijk eens op mijn site! Cakes by Bien heeft ook een FB pagina, zo ben je altijd op de hoogte!

9

Met tafelzeil krijg je het er wel op, maar volgens mij postte iemand het ergens anders ook al: hoe krijg je dan de kreukels weg?
En dat is, net wat Bien zegt: een kwestie van veel oefenen. En geduld. En, zeg ik vaak tijdens een workshop: niet met de toppen van je vingers werken maar met de zijkant van je hand. Naar beneden strijken per kreukel en eenmaal beneden aangekomen even terug strijken. Zo kreukel voor kreukel en als je kreukel te smal, te 'fijn' is, de marsepein of fondant weer wat 'lostrekken'. H

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

10

Hmm..dat naar beneden strijken is iets wat ik in ieder geval zo weinig mogelijk doe :) Breuk ligt dan om de hoek.......

Een 'kreukel' dien je in zichzelf te duwen eigenlijk, je dwingt hiermee het materiaal om weer dichter in elkaar te gaan, je duwt  in principe een deel van het uitrollen weer teniet, een goed voorbeeld hiervan is een flimpje van Lorraine waar ze een vierkante cake bekleed, op dezelfde manier zoals zij de hoeken 'terugduwt doe ik vaak ook de plooien op een ronde cake wegwerken:
http://vimeo.com/298002

I believe in Sandy Claws

11

Granny W. schreef:

Hmm..dat naar beneden strijken is iets wat ik in ieder geval zo weinig mogelijk doe :) Breuk ligt dan om de hoek.......

Vandaar ook dat terug strijken. Scheuren (dat bedoel je met breuk denk ik?) heb ik dus zelden tot nooit op de rand. Wat ik vaak zie gebeuren is inderdaad dat 'induwen' met de vingertoppen, met als gevolg dat het niet glad wordt.

Heb even (een deel van) het filmpje bekeken, maar wat wat zij doet (met een huge dikke laag trouwens) is wat ik bedoel: je strijkt van boven naar beneden en dan terug.

Maar met beeldmateriaal is het makkelijker uitleggen dan met woorden :) Ik zou nog steeds eens een filmpje online zetten... :S

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

12

Ik had in het begin ook last van kreukels in mijn plastic zeil, maar als je het in warm water afwast en dan gelijk op je werkoppervlak legt, zijn de kreukels weg. Scheelt ook als je na gebruik het zeil oprolt en niet netjes opvouwt(zoals ik eerst deed). Kreukels zijn ook weg te strijken met een strijkijzer, maar dan moet je niet zo bijdehand zijn zoals mij om op de onderkant van het zeil met een permanent marker de maten van je bakvormen na te trekken, die waren na het strijken mooi getransfert op mijn tafel, hahaha.

PS ik strijk ook eerst naar beneden, met bekleden he, niet met mijn zeil strijken, hahaha

Op zoek naar leuke hebbedingetjes, kijk eens op mijn site! Cakes by Bien heeft ook een FB pagina, zo ben je altijd op de hoogte!

13

Rollen jullie de marsepein/fondant dan uit op een plastic zeil, dan omkeren en over de taart leggen en het zeil eraf 'pellen'? Ik heb namelijk zo'n siliconen matje, dan zou het daar ook wel mee kunnen.

Dan had ik nog een vraagje, wat wordt er bedoeld met 'een dijkje van botercr

Uitrollen op tafelzeil heb ik nog niet geprobeerd, maar je andere vraag kan ik wel beantwoorden:  een dijkje van botercreme is gewoon op het taartgedeelte waar je vulling opkomt een rand van botercreme spuiten (helemaal rondom) Daar binnenin komt dan je vulling. Dit is nodig omdat een vulling van bijv. bbr. vocht bevat en als dat in aanraking komt met je marsepein o.i.d. dan kan dat gaan smelten.
Snap je het nog? Misschien een wat lang verhaal, maar zo heb ik het hier ook 'geleerd'!!

15

Ja, zo snap ik het! :D

Ik hoor hier zoveel van die termen waarvan ik denk, euuhh??