1

Onderwerp: help ovenvraag

help weet het ff niet meer . als ik met 20 rond bak is de webmix wel gaar en als ik groter bak dan niet betekend dit dat  mijn oven niet warm genoeg is? moet ik hem warmer zetten??? wie kan mij helpen

groetjes manon

2

Re: help ovenvraag

Langer bakken........

I believe in Sandy Claws

3

maar weet je wat zo raar is granny. precies de onderkant. zit een dikke niet gare laag. dus iet in het midden maar echt de onderkant.

helpt langer bakken dan ook?
ik hoop het zooooo ik wordt er een beetje nuts van

groetjes manon

4

nonnes schreef:

maar weet je wat zo raar is granny. precies de onderkant. zit een dikke niet gare laag. dus iet in het midden maar echt de onderkant.

helpt langer bakken dan ook?
ik hoop het zooooo ik wordt er een beetje nuts van

Wat voor oven heb je ? Welke temp gebruk je ?

I believe in Sandy Claws

5

ik heb een combi magnetron. en heb er net een op 170 graden gebakken weer dikke niet gare bodem.

heb al op 180 gebakken zelfde probleem.
en ben nu aan het bakken 20 min op 160 en nu 40 min op 180 graden.
heb er zelfs een kitchenaid voor gekocht dacht dat ik niet lang genoeg mixte.

het enige wat ik nu nog kan bedenken is dat de vorm niet op een rooster staat maar op een bakplaat. en dat ie niet genoeg warmte krijgt aan de onderkant.

moet nu voor 1 taart 2 kapsles bakken om er 1 taart van te kunnen maken.

vast weer bedankt voor je hulp. hoop dat ik er uit kom met hulp van jullie want is hoop werk zo

groetjes manon

6

Hmmm...combimagnetron, rare dingen, niet echt geschikt voor het betere bakwerk, eerder voor magnetronwerk en grillen.....je hebt alleen maar een bakplaat? Kan zijn dat de circulatie niet voldoende is en een rooster zou je probleem op kunnen lossen, misschien dat hier nog anderen zijn met een combi.

Duidelijk is dat je niet voldoende onderwarmte hebt, je kunt hem alleen maar op hete lucht zetten neem ik aan?

Contact op nemen met de firma is ook altijd een optie en eht probleem voorleggen.

I believe in Sandy Claws

7

nou heb hard rondgezocht en een special rooster voor de magnetron besteld, zodat hij van de onderkant ook warmte kan krijgen. pfffff. moet woensdag twee taarten afleveren. dus dat wordt flink bakken om toch twee taarten te krijgen.

maar we geven de moet niet op

groetjes manon

8

nonnes schreef:

nou heb hard rondgezocht en een special rooster voor de magnetron besteld, zodat hij van de onderkant ook warmte kan krijgen. pfffff. moet woensdag twee taarten afleveren. dus dat wordt flink bakken om toch twee taarten te krijgen.

Anders zit er niets anders op dan in delen te bakken, heb je trouwens glimmende bakvormen (zeg maar zilverkleurig aan de binnenkant)?

I believe in Sandy Claws

9

ja klopt toevallig heb ik van het weekend een 26 gekocht en ze hadden geen antiaanbak meer. zou het daar ook nog aan kunnnen liggen?

10

nonnes schreef:

ja klopt toevallig heb ik van het weekend een 26 gekocht en ze hadden geen antiaanbak meer. zou het daar ook nog aan kunnnen liggen?

Daar zijn de meningen over verdeeld namelijk, de ene zweert bij zilverkleurige blikken omdat ze de warmte weerkaatsen, anderen bij donkere vormen omdat die de warmte gemakkelijker opnemen en beter verdelen.

Ik ben bang dat bij jou de circulatie verstoord wordt door of het bakblik zelf door de maat of (en hopelijk is het niet meer dan dat) door de bakplaat........

I believe in Sandy Claws

11

Kun je je grotere cakes voor deze week niet even bij een ander bakken.....?

I believe in Sandy Claws

12

zit er al aan te denken idd, dankje

groetjes manon

13

nonnes schreef:

Ik kan trouwens de boel meteen even controleren wie er gelijk heeft over donker en zilverkleurig want ik heb 4 proefcaken in de oven staan, 3 in zilverkleurig en 1 in een zwarte springvorm (ik gebruik weinig anti aanbakspul, maar ik had nog wat beslag over dus nog even snel een springvormpje gevuld.

Ook leuk trouwens dit is toevallig kapsel, een kant en klare mix met de smaak van amarene cherries....(daarom ben ik voor de verleiding gezwicht om het te kopen), ruikt aantrekkelijk in ieder geval :)

Ik zal kijken naar gaartijd en eventuele rijsverschillende in de verschillende kleur bakvormen.

I believe in Sandy Claws

14

Ik had pas ook zo'n dikke laag in de onderkant. Bij mij was het probleem dat ik bakpapier in de springvorm spande, tegen het vastplakken. Daar bij ontstond een laagje lucht tussen papier en vorm, volg je hem nog? Daar door niet gaar, want lucht isoleert.  Misschien ook jouw probleem?

Groetjes, Rianne
Wil je mijn taarten bekijken? www.taartdoos.haaralbums.nl

15

Granny W. schreef:

Ik kan trouwens de boel meteen even controleren wie er gelijk heeft over donker en zilverkleurig

Ik zal kijken naar gaartijd en eventuele rijsverschillende in de verschillende kleur bakvormen.

Geen echt verschil te zien tussen de beide cakes in ongeveer dezelfde maat......misschien een tikje bruiner in de donkere vorm, morgen nog even cotroleren bij daglicht.

De smaak is in mijn optiek niet veel beter dan een gewone kapselmix, meer geur dan smaak, donkerdere cake en een lichte kersensmaak.

Te koop bij de molen in Terheijden.

I believe in Sandy Claws

16

ik heb er geen bakpapier onderin zitten. maar ik spuit hem wel in met bauke spay de cuisson, zeg maar antiaanbak.

misschien zit ie daar wel in. want dat heb ik niet bij de kleinere bakvormens gebruikt.
misschien te vet en blijft dat in de onderkant zitten. ga het strakjes toch eens met boter proberen. maar ja moet wacht tot de supermarkt open is want mijn eieren zijn op hihihi

groetjes manon

17

Ik gebruik ook altijd baukje bakspray en bij mijn vierkante vormen bakpapier. Ik heb het ook al een paar keer gehad hoor, dat een stuk niet gaar was, ik denk zelf dat ik het probleem verholpen heb, bij grotere bakvormen zowieso een bloemnagel op zijn kop erin, maar tegenwoordig weeg ik ook de eieren. Ik heb nl altijd grote eieren en waar soms staat dat ik 9 eieren nodig heb, doe ik er maar 7  in!

Ik heb ook al eens gelezen op  het forum dat  je ook te lang en te hard kan missen waardoor je dan  iets kapot  mixt!?!? Emulgator geloof ik!?!

Op zoek naar leuke hebbedingetjes, kijk eens op mijn site! Cakes by Bien heeft ook een FB pagina, zo ben je altijd op de hoogte!

18

Bien schreef:

Ik heb ook al eens gelezen op  het forum dat  je ook te lang en te hard kan missen waardoor je dan  iets kapot  mixt!?!? Emulgator geloof ik!?!

Dat kan, voor zover ik weet, alleen bij een cake waar vet in zit......overmixen zodat er vetseperatie gaat ontstaan, bij het bakken krijg je dan 'vetplekken' onvoldoende rijs en zelfs inzakken na het bakken...flats...kun je wel een lekker toetje mee maken met ingezakte cake :))

I believe in Sandy Claws

19

Granny W. schreef:
Bien schreef:

voor zover ik weet

Dan heb je nu wat geleerd ;)
Want het is wel degelijk het geval met biscuitmix, dat je deze kunt overmixen.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

20

Ik overmix nooit, want ik heb nog steeds een handmixer.... En die wil je echt niet langer vasthouden dan nodig is!!! :lol:

Enne Manon: Succes! Hopelijk is het probleem snel opgelost!

Groetjes Ingrid

21

Marianne schreef:

Dan heb je nu wat geleerd ;)
Want het is wel degelijk het geval met biscuitmix, dat je deze kunt overmixen.

Hmm........wat is de reden waarom het instabiel wordt? 1 van de additieven die gaat scheiden....of opgewerkte warmte?

I believe in Sandy Claws

22

Precies wat Bien zei :) Even quoten van Inge (die verkoopt het spul ;)) :

Verder doe ik echt 8 minuten op de hoogste en 2 minuten op de laagste stand, je kunt nl. ook t

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

23 Laatst bewerkt door annette (18-09-2007 21:21)

Hoi Manon,
Ik heb net een nieuwe oven, een Miele, 90cm breed (ik dacht ik koop gelijk een goede oven voor mijn taartjes ;) :P ). Maar ik had dus precies hetzelfde probleem als jou :s Zo'n harde laag, het leek wel plastic... In mijn oude oven bakte ik op 140/160/180 graden (steeds verhogen dus), maar nu bak ik de hele baktijd op 200 graden. Nu ben ik van die harde laag af, en rijst de taart ook eindelijk goed, maar nog steeds heb ik een paar kleine harde stukjes in het kapsel zitten :s Hoe ik hier vanaf moet komen weet ik dus ook niet.... Maar goed, deze haal ik er dan uit en plop er nog een extra kwakje vulling in :) Bij de grotere bakvormen doe ik er sowieso een bloemnagel in hoor.
En ik gebruik ook altijd invetspray, ook wel eens bakpapier, denk niet dat dat het is hoor.
Dus als ik jou was zou ik eerst eens proberen de hele baktijd op 190 graden, kijken of dat beter gaat... Lastig h

Groetjes, Annette
Al mijn foto's zijn te zien op http://www.felicitaartjes-annette.mijnalbum.nl/

24

annette schreef:

En misschien heeft iemand nog een oplossing voor mijn harde stukjes  :D ??????

Ehm......laat je je cake rusten voor je hem snijdt of snijd je hem meteen als hij nog warm is of vlak daarna?

I believe in Sandy Claws

25

Nee, als ie afgekoeld is gaat ie de vriezer in. En als ik hem nodig heb haal ik hem de avond er voor uit de vriezer, dus als ik hem snij is ie helemaal ontdooid....

Groetjes, Annette
Al mijn foto's zijn te zien op http://www.felicitaartjes-annette.mijnalbum.nl/

Berichten [ 1 tot 25 van 29 ]

Pagina's 1 2 Volgende

Log eerst in inloggen or registreren om te reageren