1

Onderwerp: HELP OPROEP lactose vrij, koemelk vrij, weipoeder vrije TAART-RECEPT

Hoiii allemaal,

Bij deze wil ik graag een oproep doen, want mijn vriendin is heel allergisch en kan bijna nooit wat lekkers eten.
Heeft iemand een recept voor een Lactose vrij, Koemelk vrij, weipoeder vrije taart?
Het is denk ik onmogelijk maar ik denk doe toch even een oproep, dan heb ik het toch geprobeert.
Verheug me erg op om voor haar eens een lekkere taart te bakken?
Alvast bedankt voor het meedenken,

Hartelijke groeten van Jette

Groetjes van Jette

2

Re: HELP OPROEP lactose vrij, koemelk vrij, weipoeder vrije TAART-RECEPT

Ik zet je topic even in Bakken & Vullen, hopelijk ziet Ria hem, die heeft veel ervaring met bakken voor allergische mensen!

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

Oh dankje dankje... sorry voor het posten van verkeerde plekje, excuses.

Groetjes van Jette

4

Jette schreef:

Hoiii allemaal,

Bij deze wil ik graag een oproep doen, want mijn vriendin is heel allergisch en kan bijna nooit wat lekkers eten.
Heeft iemand een recept voor een Lactose vrij, Koemelk vrij, weipoeder vrije taart?
Het is denk ik onmogelijk maar ik denk doe toch even een oproep, dan heb ik het toch geprobeert.
Verheug me erg op om voor haar eens een lekkere taart te bakken?

Een gewone cake maken dus.........? Niets zo makkelijk als een lactose, koemelk, weipoeder vrije taart te maken hoor :)
Maak een poundcake, basisrecept:
150 gram gewone bloem
150 gram witte basterdsuiker
150 gram margarine, crisco of trex (margarine controleren op ingredienten, veel gewone margarines bevatten toch melk, weipoeder of lactose)
150 gram ei (ongeveer 3 eieren)
wat vanille of ander smaakje
bij gebruik van trex of crisco een lepel water/likeur/siroop toevoegen (in deze 2 vetten zit geen vocht en is eht beter een beetje toe te voegen.)
Alles moet op kamertemp zijn.

Boter en suiker op hoge stand voor 5 minuten mixen tot licht van kleur en luchtig, 1 ei toevoegen en mixen tot volledig opgenomen, zo alle eieren wegwerken en de vanille/smaakje vocht.

Nu de bloem zeven en in 2 a 3 delen met een spatel/lepel door de mix werken totdat er een mooi beslag is gevormd, niet overwerken.
In een bakblik dat goed ingevet is en eventueel bekleed met bakpapier geven, gelijkmatig verdelen en met de bolle kant van een lepel netjes zo vlak mogelijk maken.

In een voorverwarmde oven van 160 graden conventioneel of 140 graden hete lucht 45 minuten bakken of tot gaar zodat een sateprikker er schoon uit komt.

Even laten afkoelen op een rooster, dan bakblik verwijderen en cake verder af laten koelen, eventueel na koeling een nachtje in een goed afgesloten container laten rusten.

Vullen met laagjes jam, curd, botercreme gemaakt van Trex, crisco of een lactose etc vrije margarine, bij de trex en crisco een beetje water/likeur/siroop toevoegen (1 el per 200 gram vet/suiker) swissmeringue is ook lekker om me te vullen eventueel met wat vruchtenpulp bvb........

I believe in Sandy Claws

5

Wauwwwwwwwwwwwwww wat snel echt zo ontzettend bedankt voor dit recept, wat goed van u zeg! Ik doe nu een vreugde dansje achter de laptop hhihi... zie je het voor je hihi ;)
Maar onwijs bedankt voor het snelle reageren hoor!!! Ik had net ookal iets getypt om te bedanken maar misschien niet op verzenden gedrukt, oeps...
Maar echt hier kan ik wat mee, reuze bedankt hoor u heeft er echt verstand van als ik zo eens lees, super gewoon!
Hartelijke groeten van Jette

Groetjes van Jette

6

Hallo Jette,
je kan ook de receptuur van taartbasis zonder boter volgen.
dit is heel basic en is een soort biscuit, dus luchtig gebakskapsel, zoals ook voor slagroomtaarten gebruikt wordt.

Voor een 22 tot 24  cm springvorm heb je nodig: 5 eieren, 150 gram suiker en 150 gram bloem en een snufje zout.
Eieren en suiker met de kom in warm water in 8  à10 minuten tot lobbige schuim mixen. (als je een kitchenaid ofzo hebt even de metalen kom een minuutje in warm water en met de hand roeren tot de suiker begint op te lossen. Daarna gewoon de mixer het werk laten doen. De kom houd de warmte nog wel even vast. ;) )
Daarna spatel je met de hand de bloem met het snufje zout erdoor. Bakblik in vetten met plantaardige olie. Mengsel erin gietenen in 35 min afbakken op 175 graden.

Voor de vulling kan je een botercr

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

7

Beste Ria,
U ook weer hartstikke bedankt voor dit recept, echt heel blij mee hoor!
Tegek!
Groetjes Jette

Groetjes van Jette