1

Onderwerp: geen bloemnagel of sateprikker

Hallo,

Ik ga vanavond mijn allereerste taarten bakken. Nu wil ik er ook 1 in het ikeabolletje van 20 cm maken. Ik heb al heel wat gelezen hier, en dus ook dat je er een bloemnagel of metalen sateprikker in moet zetten, om de warmte te geleiden. Het probleem is dat ik geen van beide heb. Is er nog iets anders wat ik hiervoor kan gebruiken?

En hoelang moet die Ikeabol in de oven?

Groetjes,
Amy

Groetjes Amy
Taartjes kijken? Ga naar: www.sweetpie.mijnalbum.nl of www.smultaartjes.nl

2

Re: geen bloemnagel of sateprikker

heb je geen sat

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!

3

Nee dat is het probleem, die heb ik dus niet een metalen sate pen.

Maar dat bolletje is best wel diep, en ik had gelezen dat die anders niet helemaal gaar wordt????

En op hoeveel graden moet dat bolletje in de oven? Gewoon 160 hetelucht?

Groetjes Amy

4

Gaat wel zonder metalen pen oid hoor, doe ik ook nooit! Ik zou beginnen met 15 min 140 graden en dan overgaan op 160. Verder op 'het gevoel', als je ziet dat ie is uitgerezen en de korst wat bruin begint te worden nog heel even en dan gaarheid testen --> veerkrachtige bovenkant en houten satepen er schoon uit....
Kwestie van even wat proberen, maar het lukt vast!

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

5

Ik bak in een heteluchtoven op 175 graden. Ik voer de temp niet in etappes op.

Als je met je hand (in een ovenwant!) licht op de bovenkant van je kapsel drukt en het veert niet terug is hij gaar. Je kan het zeg maar niet indrukken dan.
Je hoort het ook, maar dat is maar heel zachtjes en ik laat de kapsel in de oven staan als ik erop druk, dus boven het geluid van de oven uit hoor je het eigenlijk niet. Bovendien kan ik het geluid ook eigenlijk niet uitleggen, je moet het op gevoel horen.

De truc met de sateprikker ein prikken en als hij er schoon uit komt, dat je kapsel dan gaar is, wekt lang niet altijd goed. Daar heb ik ook al menigmaal mijn neus aan gestoten!

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

6

Carin schreef:

Ik bak in een heteluchtoven op 175 graden. Ik voer de temp niet in etappes op.

Als je met je hand (in een ovenwant!)

Oh is dat het.. :o Ik krijg elke keer op mijn kop als ik weer een brandwondje heb O-)

Ik zou trouwens voor deze vorm ook niks gebruiken aan heating core toestanden hoor, moet gewoon lukken zonder :Y

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

7

Ik heb ook altijd brandwondjes...zijn we inmiddels wel gewend aan mij :)
VOlgens mij is het pas bij echt grote bollen met een enorme diameter een probleem om hem gaar te krijgen.

8

Nou...mijn man haalt dingen uit de oven (geen bakvormen natuurlijk, maar verder wel alles, denk aan koekjes, pizza) met zijn blote handen. En hij heeft nooit brandwonden. Maar ja, hij heeft van zijn voormalige beroep vuurvaste handen overgehouden. En het blijkt dus dat dat nooit meer weggaat. Ik moet zeggen... het is weleens handig.

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

9

Iedereen bedankt voor de tips.

Heb het uiteindelijk zonder metalen satepen oid gedaan en het is goed gegaan. Alleen duurde wel lang voor het bolletje gaar was, en hij was ook een beetje laag. Iemand nog tips voor de volgende keer misschien?

Groetjes Amy

10 Laatst bewerkt door Granny W. (16-09-2007 11:17)

Sweetpie schreef:

Iedereen bedankt voor de tips.

Heb het uiteindelijk zonder metalen satepen oid gedaan en het is goed gegaan. Alleen duurde wel lang voor het bolletje gaar was, en hij was ook een beetje laag. Iemand nog tips voor de volgende keer misschien?

Is ook niet nodig om een core te gebruiken in deze vorm, het opkomen kan verschillende redenen hebben, te weinig beslag, te kort gemixt, te hoge/lage temp, te koude eieren etc.....is de consistentie goed dan volgende keer iets meer beslag en anders uit proberen, iedere oven is namelijk anders...

Een heating core (zoals bloemnagel, metalen sateprikker, schroef of originele heatingcore) zijn alleen maar nodig bij cakes groter dan 26/27 cm en of met een uiteindelijke diepte meer dan 8 a 10 cm.........en een kapsel zelfs minder snel dan een gewone cake.......
Baking is a case of trial and error........ :)

I believe in Sandy Claws

11

Marianne schreef:

Oh is dat het.. :o Ik krijg elke keer op mijn kop als ik weer een brandwondje heb O-)

Hmm.na maar dan 40 jaar bakken en koken kan ik bogen op een heel scala van brandwondenlittekens en snijwonden die hun sporen hebben nagelaten.....

Scares of war.......:)

1 van de dingen die ik nog al eens verkeerd doe is als ik iets nagaar in de oven in een pan, daar zit dan een handvat aan wat ik zonder erg 'even' uit de oven wil nemen....bingo.......!!

Hier komt men decennia lang al niet meer kijken als *&%#%&((%#$^* roep in de keuken......... :)

I believe in Sandy Claws

12

Hoi...,

Even een vraagje hoelang en hoewarm moet een rvs bolvorm met een doorsnede van 25cm en een diepte van 14 cm in de oven? en moet er een metalen sateprikkker in?

Groet
Ester

13 Laatst bewerkt door dutchdecorator (20-02-2008 18:31)

in dat kleine bolletje is het niet nodig hoor het gaat erom dat bij grote bolle taarten de binnenkant te lang koud blijft die bloemnagel zorgt dat de binnenkant ook verwarmd wordt en dus gelijk met de buitenkant gaar is.
Saskia

sorry ik reageerde op het oude topic je kunt misschien beter een eigen dingetje openen om de bgoede antwoorden te krijgen voor een 25 cm bol weet ik het niet ik bak altijd op gevoel sorry

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!