1

Onderwerp: Fondant zelf maken in de staande mixer.

Deze week ontdekt hoe je toch fondant zelf kunt maken zonder spieren scheurend langdurig doorwerken van de suikersiroop :)

Een oplossing zeker voor mensen als ik die veel fondant gebruiken en geen zaak in de buurt hebben om even wat te gaan halen :)

450 gram suiker
155 ml water
60 ml glucose

Suiker en water in een dikbodem pan geven en al roerend snel tot de kook brengen, suiker thermometer of vleesthermometer erin en afnemen als de temp 110 graden aangeeft, van het vuur afnemen en glucose toevoegen.

Terug op het vuur en snel opkoken en door laten koken totdat de temp 115 aangeeft, afnemen.

In de metalen kom van de staande mixer geven, vlinder instaleren en nu wachten tot de suikersiroop is afgekoeld tot 60 graden.

Mixer aanzetten op laag en zijn werk laten doen, het duurt tussen de 20 en 30 minuten, in de buurt blijven en regelmatig kijken hoe het zich ontwikkeld. Als je tussendoor stopt altijd oppassen, als je een koude keuken ehbt kan eht sneller afkoelen en zo snel opkorsten waardoor je mixer schade zou kunnen oplopen, dus blijf in de buurt :)

Op een gegeven moment is het dik, cremig wit en cremig van structuur, meestal is het nu afgekoeld tot handwarm.

De fondant in een dikke plastieken zak geven of een goed afsluitbare container en 24 uur laten rusten, het is nu klaar voor gebruik, ik doe het op dit punt in een PETcontainer en zet er een beetje suikersiroop op (dat recept zal ik apart posten) dat ik er af giet als ik het nodig heb, dezelfde suikersiroop kun je gebruiken om de fondant enigzins te verdunnen voor een vloeibare fondant te maken om te coveren als de fondant iets te droog is(korst op)

Ook kun je de suikerstroop gebruiken in nog wat andere recepten en om te tremperen vermengt met bvb likeur.

De fondant is minsten 3 maanden houdbaar.

I believe in Sandy Claws